EM-seier og nye personlige sjumilsteg gjorde 2019-sesongen så å si komplett

Han ble nummer syv totalt i EM, men Marius Bermingrud rangerer seg inn på en tredjeplass på en egen spesiell måte.

Publisert

For det er mye å ta tak i som gjør Marius Bermingrud til en storfornøyd kar etter at årets EM-sesong i rallycross er gjennomført. Sesongen ble avsluttet i Latvia sist helg, der han måtte ta til takke med en fjerdeplass i semifinalen etter å ha blitt nummer fire innledningsvis. For det som var små hint av positiv progresjon i fjor kulminerte i en voldsom utvikling nå i 2019.

Marius Bermingrud i kamp med en av de «beryktede Audiene» som har dominert klassen det siste året, her under EM-finalen i Latvia forrige helg. (Foto: Johnny Loix)

For det er mye å ta tak i som gjør Marius Bermingrud til en storfornøyd kar etter at årets EM-sesong i rallycross er gjennomført. Sesongen ble avsluttet i Latvia sist helg, der han måtte ta til takke med en fjerdeplass i semifinalen etter å ha blitt nummer fire innledningsvis. For det som var små hint av positiv progresjon i fjor kulminerte i en voldsom utvikling nå i 2019.

Det vises blant annet i finaleseieren han presterte på den viktigste arenaen av dem alle, nemlig i svenske Höljes foran over 40.000 tilskuere. Sterk var også prestasjonen ved å kjøre inn til tredjeplass i Tyskland med en sterkt skadet hånd.

Tredje beste team

Og når 21-åringen fra Vestfossen i Buskerud nå teller opp, så er ikke syvendeplassen sammenlagt så «halvgær'n».

– De beryktede Audiene ble henholdsvis nummer én, to, tre, fire og seks, og i og med at de kjører for samme team, så var det kun en annen som blandet seg i tetkampen. Så selv om jeg er Europas syvende beste fører, så er jeg i alle fall Europas tredje beste team, sier Marius Bermingrud stolt til Parc Fermé, og viser til Volland Racing som de siste årene har satt en ny standard for å produsere de beste Super 1600-bilene i feltet.

Det er forøvrig Volland Racing som også har bygd bilen Marius Bermingrud har kjørt i år, en Skoda Fabia, som Aydar Nuriev rattet inn til en sølvmedalje i EM i fjor.

Höljes-seier betydde alt

Og det er nettopp overgangen til ny bil som Bermingrud har vokst mer på, ifølge ham selv. I fjor konstaterte han at han ikke klarte å ta mer ut av sin Citroën DS3, og etter å ha testet en vesentlig mer motorsterk Skoda Fabia, så forstod Bermingrud at han måtte ha mer krutt under panseret for å utvikle seg mer.

Nå er han svært takknemlig for at den muligheten bød seg i år.

– Det er rart å si det, men jeg føler nesten jeg har blitt en ny sjåfør i år. Skodaen er så utrolig annerledes, så jeg følte jeg måtte endre kjøreteknikken totalt. Samtidig føler jeg at jeg har blitt en mye roligere sjåfør banen, og har lært meg mer å tilpasse meg bilen, oppsummerer 21-åringen.

Seieren fra Höljes betyr også ekstremt mye. Naturlig nok.

Marius Bermingrud jubler etter seieren i Höljes i sommer. (Foto: Sunniva Rudi / Parc Fermé)

– Jeg får fortsatt gåsehud, fastslår Bermingrud når han ser tilbake på løpet i Sverige.

– Jeg har analysert mye etter det løpet, og her er det første gang vi rett og slett fant mer fart enn konkurrentene. Banen passet meg perfekt, der man må «danse» og stole på bilen i relativt høy hastighet. Og fra velodromsvingen og til mål så var det ingen som klarte å matche meg, oppsummerer Bermingrud.

Knuste fingeren

Løpet i Tyskland var også av det spesielle slaget. Derfor føltes også tredjeplassen som en seier, selv om han allerede hadde fått smaken på det øverste trinnet på seierspallen etter Höljes.

– Det løpet ble noe for seg selv ettersom jeg klarte å knuse lillefingeren min 15 dager før løpet. Så jeg måtte kjøre med en jernpinne stående ut av fingeren, med en hjemmelaget skinne og sammensydde fingre i hansken, så det ble mye på en gang, humrer Bermingrud.

Sesongen er over før høsten har kommet inn for fullt. Dermed har han god tid til å planlegge neste sesong, der han håper han får mulighet til å fortsette der han slapp.

– Jeg har vel allerede startet jobben mot 2020. Men den nærmeste tiden skal brukes til å ha det litt moro med sponsorer og team for å takke for all støtte, sier han.

Powered by Labrador CMS