EM-finalen som ga mersmak etter Sondres Supercar-debut

Det er bare én hake for Sondre Evjen dersom han skal gå all-in i toppklassen neste år.

Publisert

Årets europamesterskap har inneholdt relativt labre resultater sett med norske øyne. Denne helgen ble EM avsluttet, og Thomas Bryntesson ble best totalt sett med fjerdeplass - selv om ambisjonen var å kjempe langt høyere.

Sondre Evjen. (Foto: McKlein)

Årets europamesterskap har inneholdt relativt labre resultater sett med norske øyne. Denne helgen ble EM avsluttet, og Thomas Bryntesson ble best totalt sett med fjerdeplass - selv om ambisjonen var å kjempe langt høyere.

En som imidlertid overrasket fra første meter, var unggutten Sondre Evjen - som de siste årene har kjørt Supercar Lites i RX2-serien. Denne helgen fikk han sin ilddåp i Supercar, i en Volkswagen Polo driftet av hans svenske team JC Raceteknik.

Ikke bare karret han seg til semifinale - men da det gjaldt som mest ble det attpåtil EM-finale for nordmannen. Progresjonen minner litt om Anders Bråtens innsats fra Belgia tidligere i år, ved å starte bakerst i sin semifinale for så å berge en tredjeplass slik at man akkurat får innkassert seks runder til.

– Alt i alt så var resultatet langt over forventningen. Det er kjempegøy å vise at man har noe her å gjøre, sier Sondre Evjen til Parc Fermé.

Ble overivrig

Han åpnet med en tiendetid og fulgte opp med en sjettetid på lørdagen. Da skjønte Evjen at det ikke bare var flaks som ga ham semifinale-ambisjoner.

– Det ble litt mer småfeil og en stor miss i Q4 som gjorde at vi ble 11 totalt, konstaterer 20-åringen.

Han hadde nemlig null erfaring med Supercar på tørt føre. 35 testrunder på en våt Höljes-bane var det han rakk før han satte kursen mot Riga. Og for en som er vant til 300 hestekrefter på høyt turtall, så er det vanskelig ikke å bli noe overivrig når man har det dobbelte av turbohester hunder panseret.

– Det er både mye likt og ulikt i forhold til Lites-bilen. Likheten vil jeg si er måten å kjøre på, smale spor og holde bilen så rett som mulig uten unødvendig sladding. Største utfordringen er å holde igjen bilen å være myk nok når man skal håndtere den. Det er fort gjort å begynne å sladde, og da går tida fort, sier Evjen.

Mer moro - men mindre kjøring?

Han timet alternativsporet på best mulig vis i semifinalen og kunne dermed forsøke seg i finale mot de beste EM-gutta. Her merket Sondre at han kom til kort, selv om han fikk berget en femteplass.

Dette er bilen som teamet JC Raceteknik stilte til disposisjon, en Volkswagen Polo. (Foto: McKlein)

– Det var bare å henge i. Det ble litt mye satsing her og der så de andre dro ifra hele veien, sier 20-åringen.

Det gjenstår ett løp i RX2 i år, hvor de samkjøres med VM-finalen i Sør-Afrika. Evjen har hatt en sesong under pari i RX2, og ligger på sjetteplass sammenlagt, 20 poeng bak bronseplassen til Henrik Krogstad.

Derfor er det naturlig at man allerede planlegger neste år. Og noe kan fortelle oss at helgens innsats ga en viss mersmak. Dog må budsjett og planer på plass, og det er ikke nødvendigvis bare budsjettet som er ulempen for å melde overgang til Supercar.

– Selvfølgelig frister det å satse alt i Supercar neste år. Forskjellen er bare antall løp man får kjørt i forhold til Lites. Men for all del - det er noe vi kommer til å ta stilling til i høst og vinter, sier Evjen.

Med Lites-klassen har Sondre fått kjøre fire vinterløp, full nordisk serie samt den internasjonale RX2-serien. Skal han over i Supercars er det europamesterskapet som mest sannsynlig er det han kan få kjørt internasjonalt.

Powered by Labrador CMS