Ekström: – Blir spesielt å si «hejdå», men sånn er jo livet

Valgte å satse fullt på Rallycross-VM. Til helgen kjører han sitt aller siste løp i DTM.

Publisert

I 17 sesonger har Mattias Ekström vært en markant og profilert bilsportutøver i den store bilsportnasjonen Tyskland etter å ha konkurrert på toppnivå i DTM, det tyske racingmesterskapet, helt siden 2001. To titler, 25 enkeltseire og 83 pallplasser er blitt fasiten.

(Foto: Simen Næss Hagen)

I 17 sesonger har Mattias Ekström vært en markant og profilert bilsportutøver i den store bilsportnasjonen Tyskland etter å ha konkurrert på toppnivå i DTM, det tyske racingmesterskapet, helt siden 2001. To titler, 25 enkeltseire og 83 pallplasser er blitt fasiten.

I januar i år kunngjorde han at han nå legger DTM-hjelmen på hylla for å prioritere Rallycross-VM 100 prosent. Det som ble sett på som en positiv nyhet for rallycrossmiljøet ble sett på som en desto mer negativ nyhet for spesielt tyske racingfans.

Til helgen åpner altså DTM-sirkuset tradisjonen tro på Hockenheim hvor Ekström deltar en siste gang. Dette er forøvrig samme løpshelg som er blitt samkjørt med Rallycross-VM de siste to årene, men rallycrossen ble tatt av plakaten på denne banen fra i år til fordel for USA.

– En av de morsomste utfordringene jeg har hatt i karrieren min er nettopp da jeg konkurrerte i begge løpene på samme helg, slik jeg har gjort de siste årene. Til helgen stiller jeg opp som wildcard og vil dermed ikke kjempe om poeng i mesterskapet, sier Ekström til Parc Fermé.

Det har altså gått i ett med rallycrossen hele denne vinteren og våren, og Ekström har ikke kjørt baneracing siden avslutningsrunden på samme bane i oktober i fjor.

Elsker å være urealistisk

Men lite forberedelser og racingrattrust til tross; Falun-mannen stiller ikke opp som listefyll i helgen.

– Jeg har aldri stilt til start i en konkurranse uten å kjempe for ikke å vinne. Det samme er det denne helgen. Samtidig, når jeg stiller opp på noe, så er det viktig å finne et mesterskap, og det skal jeg ikke i år - så nå er målet å gjøre et godt farvel-løp, sier Audi-profilen.

– Men hvis du er realistisk - hva slags resultat kan vi forvente av deg i ditt siste løp?

– Realistisk sett så skal jeg vel ikke kunne stå på pallen. Men jeg elsker å være urealistisk. Jeg har alltid sagt at det ikke er noe morsomt å være realist og normal, sier Ekström.

Han er altså kjent som en multikunstner bak rattet, og han kjenner han har levd på dette nettopp ved å få muligheten til å kjøre alt mulig rart. Nordmenn spesielt stiftet god bekjentskap med Ekström i sine WRC-innhopp i Rally Sweden i 2005 og 2006.

I 2005 satte han blant annet en tredjetid på Rämmen-etappen i en Skoda Fabia WRC. Året etter var han 1,2 sekunder unna en etappeseier på Fredriksberg-etappen og lå på en femteplass totalt før han krasjet etter et hopp på søndagens første fartsetappe.

Mattias Ekström i forbindelse med fjorårets DTM-finale på Hockenheim, en sesong hvor han forøvrig tok sølvmedalje. (Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool)

Sjelden vare til en racingfører å være, å kunne mestre snødekte og ukjente skogsveier med en kartleser man må stole på. Det skal også sies at han hadde flere starter i en Gruppe N-bil i flere VM-løp, men fikk altså to muligheter i en WRC-bil på «hemmaplan».

– Jeg har kjørt mye i alle år siden jeg var ung, så akkurat det å beherske biler har jeg alltid fått til, men det var dette med å skrive gode noter som var det vanskeligste.

– Du vurderte ikke å prøve mer rally i en seriøs satsing?

– Nei, det ble ingen rallyfører av meg på heltid. Det var ganske vanskelig å fikse det der med tanke på budsjetter og slikt. Rally koster enormt med penger, og den finansieringen var det vanskelig å finne, men jeg tror det kunne gått bra i rally også om jeg hadde lagt mer krutt inn der.

Formel 1-bil neste på lista

39-åringen er i hvert fall svært takknemlig for alle sjansene han har fått i alle kjøretøyer har han fått lekt seg i gjennom årenes løp.

– Men jeg har vært veldig heldig og fått prøvd mye rart i alle fall. Det er vel egentlig bare en Formel 1-bil som er det eneste jeg ikke har kjørt enda, konstaterer Ekström.

– Ja, får vi se deg i en Formel 1-bil en gang?

– Det kommer jeg til å gjøre! Ja ja ja, jeg skal kjøre Formel 1-bil før jeg er ferdig med karrieren min. Må bare trene opp fysikken litt først, flirer Ekström.

Men først skal han altså avslutte baneracingkarrieren sin på Hockenheim denne helgen.

– Det er alltid litt rart å kjøre sin siste konkurranse, og det tror jeg alle forstår. Det kommer helt klart til å bli spesielt å si «hejdå», men slik er jo livet, avslutter han.

Hockenheim er en bra arena for Mattias Ekström. Han har kjørt VM-runden i rallycross der to ganger - og vunnet begge. (Foto: Simen Næss Hagen)
Powered by Labrador CMS