EKS-profilene innrømmer at teamet preges av stor usikkerhet

Selv om de fokuserer på det sportslige, innrømmer både Mattias Ekström og Andreas Bakkerud at det er en spesiell stemning i EKS-teltet om dagen.

Publisert

Blir det noe EKS-team i det hele tatt neste år? Det er det store spørsmålet som påvirker «silly season»-diskusjonene i Rallycross-VM.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Blir det noe EKS-team i det hele tatt neste år? Det er det store spørsmålet som påvirker «silly season»-diskusjonene i Rallycross-VM.

EKS er altså et Audi-støttet team og regnes på mange måter som ett av tre fabrikkteam i rallycrossen. Neste år trekker Audi seg ut av sporten, selv om det i seg selv ikke direkte legger ned EKS-teamet.

– Det er ikke så mye å si akkurat nå, annet enn at vi jobber og jobber og forsøker å finne noen løsninger, sier teameier og fører Mattias Ekström til Parc Fermé.

Vanskelig uten fabrikkstøtte

Om teamet kan driftes med eller uten fabrikkstøtte holder han seg relativt ordknapp til, men er likevel tydelig på at en form for fabrikkstøtte er nødvendig for å kjempe i toppen. I fjor åpnet han opp, ifølge PureRallycross.com, å kunne samarbeide med en annen fabrikk utenom Audi dersom Audi ikke ble med på leken.

Hva skjer med Andreas Bakkerud, Mattias Ekström og EKS-teamet neste år er foreløpig uavklart. (Foto: Simen Næss Hagen)

Denne gangen holder han seg mer nøktern til denne uttalelsen.

– Uansett hva man spør om, så er det veldig vanskelig å svare på alt som er. Bilfabrikanter er nødvendig på én måte da det ikke er lett å være konkurransedyktig i dagens rallycross uten hjelp fra en fabrikant. Det skjønner alle. Hadde vi vært der helt oppe og vært best, så hadde vi kommet først i mål. Men som vi har sett så er det en liten forskjell likevel, sier Ekström og sikter til spesielt Volkswagen som har dominert sporten i halvannet år.

Nyheten om Audi-exiten kom rett før Frankrikes VM-løp for en drøy uke siden. Til helgen er det ny VM-runde på gang i Latvia, et land med stor Audi-interesse og hvor racingprofilen Nico Müller også skal kjøre teamets tredjebil. Han kom seg helt til finale i fjor.

– Stor usikkerhet i teamet

Selv om fokuset blir på å prestere i Riga, så legger ikke Ekström skjul på at de går usikre tider imøte. Og at dette bæres preg av blant teammedlemmene.

– Det er jo lett å si at vi holder fokus på vårt, men alle som har sunn fornuft forstår at vi har litt å jobbe med for å ta vare på framtiden som kommer. Vi har ikke så mye annet å be for enn at vi bare må jobbe. Og den beste markedsføringen må være å vinne og gjøre gode resultater. Jeg syns vi forsøker så godt vi kan, sier 40-åringen.

Andreas Bakkerud deler teamkompisens følelser. Da vi snakket med bergenseren etter Loheac-runden, la han ikke skjul på at teamet er nokså preget av at Audi trekker seg ut.

– Selvfølgelig. På banen klarer vi å drite i det, men samtidig kjenner vi på teamet at det er litt merkelige tider. Det er stor usikkerhet, vi er et stort team med mange personer som står i fare for å miste jobben sin. Det er klart at man ikke går upåvirket rundt av det, sier Bakkerud.

Utelukker ikke andre grener

Selv er han nok en gang på usikkerhetens rand for neste år, akkurat som i fjor da han mistet jobben i Hoonigan. Kontrakten for 2019 gjelder fortsatt med EKS dersom teamet består, så sånn sett skulle han ikke hatt så mye å bekymre seg over. Bakkerud er likevel forberedt på det verste, samtidig som han bare må forholde seg til at han er EKS-utøver også neste år.

– Forskjellen fra nå kontra Hoonigan i fjor var at Hoonigen var ferdig-ferdig. Her er vi ikke ferdige enda før vi får noen svar. Samtidig vet jeg at Mattias kommer til å være ærlig med meg om det kommer til å se veldig mørkt ut, men per nå er det vanskelig å si noe om noe som helst, sier Bakkerud.

Andreas Bakkerud og Mattias Ekström under VM-runden i Frankrike. (Foto: Simen Næss Hagen)

Kontrakten gjelder som nevnt med EKS og ikke Audi som fabrikant, selv om han har bygd seg opp en god stjerne i Ingolstadt med god levering på banen i år. Hvorvidt dette kan åpne nye dører for andre grener, dersom det verste skulle skje, det er han ikke fremmed for.

– Absolutt. Det spørs selvfølgelig hva som skjer med EKS. Hjertet mitt ligger nærmest rallycrossen og den tittelen der skal jeg ta på et eller annet vis. Men jeg liker å kjøre med fire hjul, uavhengig av om det spruter grus eller er kun asfalt. Det spiller ingen rolle, sier Bakkerud, dersom det åpner seg muligheter i andre grener fra Audi-fabrikken.

Ekström fortsatt motivert

– Du mistet plassen din i fjor. Får du aldri slått deg til ro for å forberede en ny sesong?

– Tja. Jeg er vant til å jobbe hardt og vil fortsette å jobbe hardt. Jeg føler jeg er den eneste føreren i toppen her som kommer fra en helt vanlig familie som ikke driver et team eller har mye penger. Jeg har kommet inn på andre måter, og det er jeg stolt over, sier Bakkerud.

Tilbake til teameier Mattias Ekström, som i sportslig øyesmed fortsatt har stor motivasjon. Selv om det er usikre tider for framtiden og at han ikke vet hvor EKS-teamet står når vi skriver våren 2019, så er han likevel fast bestemt på én ting:

– Jeg kommer til å jobbe så mye jeg orker for å få kjørt neste år. Det kan du være sikker på. Vi får se hvor langt det rekker, men jeg syns rallycross fortsatt er gøy. Det er kult å konkurrere, og så lenge jeg har forutsetningene til det, så skal jeg gasse på en stund til, sier Ekström til Parc Fermé.

(Foto: Simen Næss Hagen)
Powered by Labrador CMS