DEL
Foto: Simen Næss Hagen
Foto: Simen Næss Hagen

Ser vi bort ifra penger, infrastruktur og fasiliteter, og først og fremst tenker på historie og action, så er det flere baner vi ikke har fått sett VM-førerne prøve seg på.

Og dette er anlegg vi neppe får se dem på med det første, selv om de som har fulgt med på europamesterskapet gjennom mange år vet at dette er baner hvor det har skjedd litt av hvert opp igjennom historien, og at dette er baner som stort sett byr på actionfylt spenning. 

LES OGSÅ: Se Oliver (15) herje med Supercars-test på Arvika-banen

Sosnova – Tsjekkia

Ligger utenfor den tsjekkiske byen Ceska Lipa, halvannen time nord for hovedstaden Praha. Sosnova-banen ble sist kjørt som EM-løp i 2011. Har gjennom historien bydd på flere spennende løp og dramatiske hendelser. Mest av alt huskes kanskje storbrannen til Kenneth Hansen på 90-tallet, og kanskje også Morten Bermingruds harde smell i 2007 (trykk på kartet for å se video).


Kart: Google Maps
Kart: Google Maps

Valkenswaard – Nederland

Apropos Bermingrud og krasj, så hadde han en stygg krasj i starten her i 2008, som endte med store skader på bil og også en lettere skadet fører. Men først og fremst er Eurocircuit i Nederland kjent for en lang, lang historie i rallycross-sammenheng, og de som fulgte med på Martin Schanches glansdager gjennom 80-tallet vet spesielt hvor mye denne høyrevendte banen hadde å si for Schanches karriere. Ble sist kjørt som EM-runde i 2012.

- ANNONSE -


Kart: Google Maps
Kart: Google Maps

Nyirad – Ungarn

En publikumsvennlig og tøff utfordrende bane i Ungarn, som også fikk prøve seg hos IMG i 2013, men fikk aldri tillit til å få VM-status. Starten ligger «midt i banen», og er kjent for store høydeforskjeller. En bane som ble godt likt av førerne, men som antakeligvis tapte kampen om VM-plassene på grunn av en del begrensede fasiliteter.


Kart: Google Maps
Kart: Google Maps

Duivelsberg – Belgia

En kompakt liten bane i Belgia som er blitt kjørt i mange år oppigjennom historien, men som i likhet med banene over falt av lasset før rallycrossen eskalerte internasjonalt og etterhvert fikk VM-status. Ble sist gang kjørt i 2012, og er senere blitt erstattet med Mettet-banen i VM-sammenheng.


Kart: Digitale Medier 1881
Kart: Digitale Medier 1881

Lyngåsbanen – Norge

Ville vært en skam å unnlate å nevne Lyngåsbanen i denne sammenhengen. Historikken til banen taler for seg selv, med siste EM-løp i 2004, og siden har banen forfalt. Ble besluttet nedleggelse i 2013, og sommeren 2015 stod et nytt deponi klart. Bildet viser hvor mye av gamle banen som er berørt.

Det kan også være verdt en å ta en titt på denne reportasjen som undertegnede lagde som sport- og nettansvarlig i lokalavisa Lierposten i 2015. 

LES OGSÅ: Sjekk hvordan den nye banen blir i årets VM-finale i rallycross
LES OGSÅ: Rallycross-VM til ny, legendarisk F1-bane i 2018

Noen nevnt, mange er glemt, men helt på tampen så kan vi også nevne flotte og utfordrende baner som portugisiske Lousada, polske Slomczyn, svenske Tommelilla, franske Essay. Det er også verdt å nevne at finske Kouvola også som bane er en svært krevende og innholdsrik bane som fikk prøve seg i VM-sammenheng i debutåret i 2014, men som siden er blitt vraket fra kalenderen.

Annonse