Dette har IMG truffet og bommet på gjennom fem år

Siden 2013 har rallycrosspromotren blitt hyllet og kritisert om hverandre, og er i dag for det meste i hardt vær. Vi teller opp hva de har bidratt med for rallycrossen de siste fem årene.

Publisert

Da IMG tok over de kommersielle rettighetene siden 2013, var det med ett konkret mål for øyet: Å få tildelt sporten en eksklusiv VM-status. Kun Formel 1, rally, langdistanseracing og standardbilracing hadde før denne tid et formelt VM.

(Foto: Simen Næss Hagen

Da IMG tok over de kommersielle rettighetene siden 2013, var det med ett konkret mål for øyet: Å få tildelt sporten en eksklusiv VM-status. Kun Formel 1, rally, langdistanseracing og standardbilracing hadde før denne tid et formelt VM.

Det at rallycross fikk denne statusen skyldes flere ting, blant annet store mål og ambisjoner, i tillegg til at det er viden kjent at vår egen Petter Solberg også engasjerte seg hardt i å få en VM-status til sporten, som for det meste er bygd på europeiske tradisjoner.

Hvordan er ståa etter fem år? IMG har over tid hatt en delt posisjon blant menigheten. En stor andel fans har satt pris på måten sporten er blitt eksponert og tilgjengeliggjort på, mens en annen andel av fansen ikke nødvendigvis har satt pris på alle endringene i kjølvannet av IMGs inntog - der iblant ny struktur på løpsgjennomføring og poengfordeling enn hva man er vant til fra tidligere.

https://parcferme.no/rallycross/rallycross-vms-storste-profiler-raser-mot-img/

Med IMG i ryggen har også verdensmesterskapet skaffet større engasjement fra fabrikantene, hvor det nå er et uomtvistelig mål at elektrisitet skal gjøre rallycross til den store pionér-grenen for fabrikantene å satse på moderne bilteknologi på. Men der har det den siste tiden oppstått store konflikter mellom de spillende aktørene i form av utøvere og fabrikanter på den ene siden, og IMG og tildels FIA på den andre siden.

IMG har ansvaret for alt det kommersielle og praktiske rundt sporten, mens FIA i bunn og grunn kun er det øverste organet om banker i bordet det IMG maner til for det de mener er sportens beste, uten å involvere seg særlig mer.

Som sagt - meningene er delte blant tilhengerne og utøverne. Vi har fra vårt ståsted nå gått igjennom hva vi mener IMG har truffet blink på, samt hvilke vådeskudd de også har gjort for sporten. 

Først hvilke bulls-eye de har klart:

Sosiale medier

Andreas Bakkerud snakker til IMG-reporter Neil Cole under en livesending på Facebook. (Foto: Simen Næss Hagen)

Før europamesterskapet i 2013 var det egentlig en ikke-eksisterende promotering av sporten fra offisielt hold. I stedet var det flere private aktører, som for eksempel ERC24 blant annet i regi av norske Jan Kåre Rafoss, vært en av de større pådriverne for å spre informasjon og bilder fra grenen.

Etter at IMG kom inn og lagde en profil for sporten, og blant annet etablert RX-forkortelsen kommersielt opp mot sporten, så har oppmerksomheten og spredningen i sosiale medier skutt fart. De har også gjort det på profesjonelt vis med innhold som publikum setter pris på, i 2018 målt i delbarhet og internasjonal rekkevidde, noe de scorer godt på.

TV-produksjon

(Foto: Simen Næss Hagen)

Dette henger også sammen med det de har gjort i sosiale medier. Men først og fremst har rallycross blitt distribuert mer og mer direkte på både lineær-TV og nett-TV, og her i Norden fikk de med de største aktørene i form av NRK og SVT med på laget.

Det siste året har også de innledende omgangene blitt streamet direkte via Facebook og YouTube i en rekke land, som har vært en stor suksess både produksjonsmessig og også når det kommer til det de får til gjennom sosiale medier.

Løpsstruktur

(Foto: Simen Næss Hagen)

Det strides de lærde om finalestrukturen har vært til det bedre eller ikke, og den mest konservative delen av tilhengerskaren er ikke glad for at det er semifinaler som kjøres før finaler. Vi syns dog at fire kvalifiseringsomganger pluss semifinaler og finaler er en god og moderne måte å gjennomføre sporten på, og selve finalestrukturen har også en identifikasjonsfaktor fra andre sporter - som stimulerer til en enklere forståelse av sporten for en ny og mindre etablert tilhenger.

Dog synes vi Andreas Erikssons ideer til RallyX Nordic, der de beste skal kjøre de første heatene, ikke er noen dum plan med tanke på at banene som oftes blir bedre og bedre jo lengre uti heatene man kommer. Ved at de beste må kjøre først - som i Rally-VM - kan kanskje jevne ut feltet når det stadig ender med de beste i siste heat hver gang.

Her er vådeskuddene:

Baner

Andreas Bakkerud under VM-runden på Hockenheim i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen)

I denne sammenheng kaster vi oss på den store bekymringen fra store deler av fansen til rallycrossen. Ikke isolert sett for at flere og flere baner legges til Formel 1- og andre racinganlegg, men det er måten det blir gjort på. Og fordi IMG har en så viktig rolle i det kommersielle rundt sporten, så spiller de også en meget viktig rolle i nye baner som tegnes og konstrueres.

Her mener vi de bommer så til de grader at selv en blind skiskytter hadde hatt bedre forutsetninger for å unngå strafferunder. Av provisoriske baner lagt til slike arenaer så gir vi Killarney i Sør-Afrika godkjent, vi gir Trois-Rivieres i Canada og Barcelona i Spania OK pluss, mens resten egentlig får en tommel ned, om ikke direkte strykkarakter. Spesielt banen i Silverstone i England og Austin i USA er kanskje de verste eksemplene, og ut ifra disse forutsetningene frykter vi at de ikke klarer å sette opp gode nok baner verken i Abu Dhabi eller i verste fall Belgia på legendariske Spa med Eau-Rogue attpåtil.

Dårlig kvalitet på gruspartiene, store mengder støv, dekkstabler framfor kerbser, grusfeller og autovern, og svingkombinasjoner og partier som innbyr til køkjøring, er alle signaler på at de egentlig ikke forstår premisset for sporten de skal promotere.

Global oppslutning

Det var ikke akkurat smekkfullt på tribunene da VM-runden i USA ble arrangert på den cirka 800 meter lange banen på COTA, Texas' eget Formel 1-anlegg. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

Det er klart det tar tid å bygge opp en sport som er sentert i et ganske snevert område rent geografisk, men på fem år så ville en god promotorjobb skapt en større interesse utenfor der kjernen allerede er. Men det ferskeste eksempelet med Austin i USA, altså en meget stor motorsportnasjon som har gjort tidvis suksess med egen rallycrosserie på andre premisser, hvor det er særdeles glisne tribuner - da er det noe de har bommet totalt på i et land hvor eksponering og markedsføring egentlig tilfaller publikum mye enklere enn en del andre land.

Selv om jobben deres også er å markedsføre verdensmesterskapet primært, så er det viktig at en promotør er sitt ansvar bevisst til en breddeutvikling. For eksempel MotoGP, som har det største grunnlaget sitt fra Spania, har gjennom årenes løp klart å rekruttere løp og miljøer over hele kloden. Med litt ydmykhet så burde IMG sett litt på hvordan promotoren bak MotoGP har jobbet bevisst med rekruttering utenfor selve verdensmesterskapet.

Prioritering og fordeling av ressurser

Andreas Bakkerud og Petter Solberg i duell i svenske Höljes i 2017. (Foto: Simen Næss Hagen)

Det snakkes mye om penger, og det foreligger lite dokumentasjon på pengestrømmen inn og ut av IMG. At det koster å promotere og at det er dyrere for arrangørene å være med, det er i alle fall det minst vanskelige å forstå. Måten man tør å prioritere, satse og investere - derimot - der er det lett å lure på hva de til tider driver med.

I motsetning til Liberty Media, som bare «gønner på» for å skape blest og oppmerksomhet for Formel 1-sporten, så virker det ikke som IMG velger å trykke på knappene som fansen i det store og det hele setter pris på. Dette med valg av baneanlegg og arrangører som nevnt er en ting, men vi sitter med et inntrykk av - på grunn av manglende åpenhet om pengetilstrømmingen - at IMG bruker pengene på feil områder.

Selv om kravene til fasiliteter øker - hvorfor må man i det hele prioritere tatt bygge rallycrossbaner i Tyrkia, Abu Dhabi, USA, Belgia og Tyskland på Formel 1-anlegg - utelukkende på bekostning av en god investering i eksisterende anlegg hvor selve banetraseen er en garantist for gode løp. Som vi for eksempel ser er gjort helt riktig i de tre gjenværende permanente banene i Hell, Loheac og ikke minst Höljes. Sistnevnte er vel egentlig prakteksempelet på at alt er mulig så lenge arrangementet og det sportslige garantert er gjenstand for publikumssuksess.

Vi har tidligere bedt om en kommentar fra IMG-sjef Paul Bellamy over hva de selv er fornøyd og misfornøyd med, men Bellamy har ikke besvart våre henvendelser.

Powered by Labrador CMS