Her er førerne og banene som innbyr til flest autentiske forbikjøringer

Vi har tatt en nærmere kikk på hvordan førerne kjører forbi hverandre i rene race-situasjoner i Rallycross-VM.

Publisert

Akkurat som man gjerne definerer antall forbikjøringer med hvor innholdsrike løpene er, så tenkte vi i Parc Fermé å ta en nærmere kikk på forbikjøringene som gjennomføres i Rallycross-VM.

Andreas Bakkerud er sjeldent uten selskap ute på banen, og sitt image som showmann kan på mange måter sies at han dyrker også i generelle forbikjøringssituasjoner ute på banen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Akkurat som man gjerne definerer antall forbikjøringer med hvor innholdsrike løpene er, så tenkte vi i Parc Fermé å ta en nærmere kikk på forbikjøringene som gjennomføres i Rallycross-VM.

På samme måte som starten, den første runden og pitstoppene ikke teller den offisielle statistikken i antall forbikjøringer i Formel 1, så måtte vi også sette opp noen gylne regler for hvilke forbikjøringssituasjoner vi ikke tar med i beregningen. Derfor må den sies å være høyst subjektiv, og langt ifra offisiell.

Dette er en typisk forbikjøringssituasjon vi teller i vår oversikt. Ingen tekniske feil på bil, ikke i tilknytning starten eller alternativsporet, og en forbikjøring underveis i heatet «etter boka». Her hvor Andreas Bakkerud lager en liten luke til Johan Kristoffersson under VM-runden i Frankrike. (Foto: Simen Næss Hagen)

Som vi konstaterer i overskriften, så snakker vi om «autentiske» forbikjøringer. Derfor har vi ikke tatt med passeringer ute på banen i følgende situasjoner:

• Fra starten fram til alternativspor eller i andre eller tredje sving hvor feltet har etablert seg.

• Alle form for passeringer ved hjelp av alternativspor, enten via eller rett i etterkant.

• Forbikjøringer som senere har fått bestrafning av juryen.

• Passeringer etter teknisk feil uten hindring.

Som kjent er det gjerne i starten og i alternativsporene posisjoner og kamper avgjøres, så formålet med denne statistikken er å gi et bilde på hvilke baner og hvilke førere som innbyr til forbikjøringer utenom de faste situasjonene hvor det er mest opplagt.

Kilden til denne statistikken er enkelt og greit hentet ut fra samtlige direktesendinger på sosiale medier, samt alle finaler som er vist i sin helhet på NRK. Derfor er det viktig å understreke at forbikjøringer fra de innledende omgangene i Spania, Portugal og Belgia ikke er med da IMG ikke streamet omgangene direkte her ifra.

Forbikjøringer per bane

Spania, Barcelona

To semifinaler + finale: 2

PS! Ikke tilgang til arkiv fra de innledende omgangene.

Portugal, Montalegre

To semifinaler + finale: 4

PS! Ikke tilgang til arkiv fra de innledende omgangene.

Belgia, Mettet

To semifinaler + finale: 4 PS! Ikke tilgang til arkiv fra de innledende omgangene.

England, Silverstone

4 omganger á 20 heat: 3

To semifinaler + finale: 0

Sum: 3

Norge, Lånke

4 omganger á 20 heat: 3 To semifinaler + finale: 0 Sum: 3

Sverige, Höljes

4 omganger á 16 heat: 2

To semifinaler + finale: 1

Sum: 3

Canada, Trois-Rivieres

4 omganger á 12 heat: 6

To semifinaler + finale: 0

Sum: 6

Frankrike, Loheac

4 omganger á 20 heat: 10

To semifinaler + finale: 2

Sum: 12

Latvia, Bikernieki

4 omganger á 20 heat: 4

To semifinaler + finale: 3

Sum: 7

USA, COTA

4 omganger á 20 heat: 2

To semifinaler + finale: 1 Sum: 3

Tyskland, Estering

4 omganger á 20 heat: 7

To semifinaler + finale: 4

Sum: 11

Litt kjappe funfact-tall før vi går over på hvordan førerne ter seg i forbikjøringene ute på banen. Totalt 68 heat fra Silverstone til Estering er talt opp og kikket igjennom. Totalt 37 forbikjøringer etter de ovennevnte kriterier er gjennomført, noe som tilsier at det i gjennomsnitt skjer én forbikjøring i 54 prosent av heatene, altså litt over halvparten.

Hva gjelder finaler så er det altså foretatt forbikjøringer i 21 av 33 finaler, inkludert semifinaler. Det gir en forbikjøringsrate på 63 prosent av finalene, altså i underkant av to tredjedeler av finalene i gjennomsnitt.

Noen heat og finaler har selvfølgelig flere autentiske forbikjøringer, mens flere andre da har ingen - sett bort ifra de nevnte unntakene.

Forbikjøringer blant førerne

Under følger en tabell som viser antall forbikjøringer som en fører er involvert i, basert på tallene vi har hentet ut. Samme tabell viser også antall forbikjøringer hvor man har tjent en plass, antall forbikjøringer hvor man har tapt en plass, og hva differansen mellom tjent og tapt plass er.

Her er noen funfacts før du får hele oversikten:

• Andreas Bakkerud er involvert i flest forbikjøringer, 12 situasjoner totalt, og bergenseren har to flere tjente plasseringer enn tapte plasseringer.

• Sebastien Loeb er best til å tjene plasseringer. Av sine 10 involveringer i forbikjøringer har han tjent på ni av dem.

• Tre av Timmy Hansens åtte forbikjøringer skjedde i hans fenomenale semifinale i Belgia hvor han tok tre plasseringer uten direkte hjelp av alternativsporet.

• Janis Baumanis er involvert i flest forbikjøringer hvor han kommer mest tapende ut. Av ni involveringer har han tapt åtte av dem.

Den totale oversikten er dog ikke 100 prosent korrekt sett ut ifra hele sesongen, da de innledende heatene fra Spania, Portugal og Belgia ikke er tatt med grunnet mangel på kildegrunnlag. Derfor er dette kun et bilde, og ingen 100 prosent korrekt fasit på hvor mye enhver fører har vært involvert.

Navn

Totalt

+

÷

+/÷

Andreas Bakkerud12752
Timmy Hansen11835
Sebastien Loeb10918
Janis Baumanis918−7
Kevin Eriksson8532
Robin Larsson835−2
Timur Timerzyanov7431
Niclas Grönholm615−4
Kevin Hansen5413
Johan Kristoffersson5321
Liam Doran523−1
Guerlain Chicherit4220
Mattias Ekström312−1
Gregoire Demoustier312−1
Petter Solberg312−1
Oliver Bennett312−1
Cyril Raymond303−3
Tommy Rustad202−2
Anton Marklund1101
Rene Münnich1101
Toomas Heikkinen1101
Davy Jeanney1101
Kjetil Larsen1101
Jeromet Grosset-Janin101−1
Andrew Jordan101−1
Nico Müller101−1
Alexander Wurz101−1

 

Powered by Labrador CMS