Dette er Fords betingelser for å returnere til rallycrossen

De trakk seg ut før årets VM-sesong, men ser allerede nå på muligheten til å komme tilbake igjen.

Publisert

Ford Performance var inne med tung fabrikkstøtte til Hoonigan Racing Division, som blant annet Andreas Bakkerud kjørte for i fjor, da de bestemte seg for å trekke seg ut før 2018-sesongen.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Ford Performance var inne med tung fabrikkstøtte til Hoonigan Racing Division, som blant annet Andreas Bakkerud kjørte for i fjor, da de bestemte seg for å trekke seg ut før 2018-sesongen.

I stedet har Ford Performance nå gikk vesentlig tyngre støtte til WRC-teamet, samtidig som de jobber knallhardt i USA hvor de har opperettholdt samarbeidet med Ken Block.

Men - Ford har ikke lagt helt lokk på Rallycross-VM. De er inne med noe støtte til Olsbergs MSE, som har kommet med to nye rallycrossutgaver av Fiesta i år, og Ford hadde store planer om Global Rallycross Championship før denne serien måtte kanselleres i år grunnet økonomisk trøbbel.

At VM-promotør IMG nå oppretter en egen amerikansk serie kalt ARX kan være med på å sentralisere en del av det tekniske regelverket, ettersom GRC ikke fulgte FIA-standardene som benyttes i Europa.

Og det er blant annet IMGs nye satsing i USA som slår positivt ut for Ford.

– Den største bekymringen vi har hatt for rallycross er at sporten ikke har hatt noe felles global tilnærming, noe vi så mellom VM og GRC. Slik det har utviklet seg med GRC så, så er det mulig å gjøre ARX likt VM, og vi håper at vi på lang sikt kan se samme regelverket som gjør VM og ARX til noe felles, sier Ford Performance internasjonale direktør, Mark Rushbrook, til Autosport.

Sammen med Ken Block skal Ford nå inn i et samarbeid med Steve Arpins Loenbro-team, der de skal se på nye veier etter at GRC døde ut denne sesongen.

I tillegg er elbilutviklingen like aktuell for Ford som flere andre fabrikker som melder, eller har meldt sin interesse for rallycross som utviklingsarena.

– Skal vi tilbake til full fabrikkstøtte i rallycross, så må vi vi se hvordan rallycrossen skal bli fra et globalt ståsted og hvordan den elektriske utgaven kommer til å bli, sier Rushbrook.

Andreas Bakkerud med Ford Focus RS RX som var utviklet fra Ford-fabrikken til Rallycross-VM i 2016 og 2017. (Foto: Simen Næss Hagen)
Powered by Labrador CMS