Dette tenker miljøet om den norsk-svenske dominansen

Fem førere fra Sverige og Norge topper alt av statistikker. Men Rallycross-VM spås likevel en lys internasjonal fremtid.

Publisert

Verdensmesterskapet i rallycross er inne i en periode med store forandringer. Etter hva Parc Fermé kjenner til, og det som også er delvis bekreftet, så skal tre VM-runder vekk fra Europa neste år for å spres til andre kontinenter.

Tre fabrikanter og to nasjonaliteter - dette bildet fra Lånkebanen illustrerer på mange måter hvordan Rallycross-VM domineres. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

Verdensmesterskapet i rallycross er inne i en periode med store forandringer. Etter hva Parc Fermé kjenner til, og det som også er delvis bekreftet, så skal tre VM-runder vekk fra Europa neste år for å spres til andre kontinenter.

Samtidig kan det hevdes at det er mer som minner om et nordisk mesterskap enn et fullverdig verdensmesterskap om man skal se på antall nasjonaliteter som har bemerket seg i toppen.

For er det fem førere som topper alt av statistikker og oppnåelser i Rallycross-VM: Johan Kristoffersson, Petter Solberg, Mattias Ekström, Andreas Bakkerud og Timmy Hansen. Og da er det nettopp to nasjonaliteter som stjeler alt av statistikker når det kommer til seiere og deltakelse: Norge og Sverige.

Samtidig er det lys i tunellen med tanke på en internasjonal spredning av sporten. Sammenliknet med grener som Formel 1, MotoGP og rally, så er rallycross er den ferskeste motorsportgrenen med formell VM-status. Sporten har et historisk grunnlag primært fra Norge, Sverige og først og fremst England - og dertil andre europeiske med baner og arrangementer fra europamesterskapet som var sportens spydspiss gjennom fire tiår fram til VM-statusen i 2014.

Stor utvikling i RX2

– Det er stadig flere nasjonaliteter på vei inn. Men man må komme i gang og få sporten større i flere land i form av flere nasjonale mesterskap også. Amerikanerne er godt på vei inn nå, noe du vil se i blant annet RX2. Jeg tror det kommer til å skje ting veldig fort, sier Petter Solberg til Parc Fermé.

Vi har snakket med flere i rallycrossdepotet om de tenker at Rallycross-VM enn så lenge har altfor stor nordisk dominanse og med rette kan kalles et nordisk mesterskap i praksis.

– Ja, det er jo det. Om du tar en penn og setter på Arvika, så trenger du ikke tegne altfor lang strek før du når ut til de beste i rallycross. Johan bor jo i byen, Petter holder ikke til langt unna, og det er ikke lange veien til Hansen-familien, som nå har to stykker helt i toppen, flirer Per Eklund over for Parc Fermé, som selv er fra Arvika og var med å bygge opp sporten i sin tid.

– Vi var tidlig ute i Arvika. For helvete, det var jo 20-25.000 tilskuere på den tiden. Så kom nordmennene også med Per Engseth og Martin Schanche. Ja, jo - det ser fortsatt ut som et nordisk mesterskap, men det skal sies at de har fabrikkene bak seg også, sier Eklund.

Vil unngå ski-stempelet

God stemning mellom Per Eklund og Andreas Bakkerud fra Höljes, to profiler som symboliserer to ulike epoker i internasjonal rallycross. (Foto: Simen Næss Hagen)

Det siste synspunktet deler også verdensmester Johan Kristoffersson.

– Loeb er eksemplet på andre nasjonaliteter med førere på høyt nivå som vi trenger. Men ser man på førere som for eksempel Timur Timerzyanov (Russland, journ.anm) og Janis Baumanis (Latvia, journ.anm), så har de farten inne. men de har ikke det beste materialet. Vi andre har havnet på rett sted, erkjenner Kristoffersson.

Andreas Bakkerud kaster seg også på og slår et slag for flere nasjonaliteter inn, om det så går på bekostning av så mange nordmenn og svensker som mulig i toppen.

– For sporten sin del, så ja - vi må ha flere. Det er jo alltid en risiko for at vi havner i samme bås om langrenn. Men det tar også litt tid å lære sporten. Er det noe vi i hvert fall trenger først som sist, så er det en toppfører fra England igjen, da det er landet utenom Norge og Sverige som har lange tradisjoner for rallycross, for ikke å snakke om bilsport generelt, sier Bakkerud til Parc Fermé.

Kan sammenliknes med MotoGP

Det nordiske «syndromet», hvis man kan si det på den måten, kan på mange måter sammenliknes motorsyklenes MotoGP, som har en stor spansk innflytelse. Promotøren er spansk, 4 av 19 VM-runder kjøres i Spania, og Spania er den nasjonaliteten med flest førere som har tatt poeng bare denne sesongen.

I tillegg domineres sporten av spanjolen Marc Marquez, samtidig som det skal nevnes at Italia er «neste nasjon» med tradisjoner og stor talentutvikling med historikken til Valentino Rossi, samt at italienerene Andrea Dovizioso, Danilo Petrucci og Andrea Iannone er å finne helt i toppen.

Stein Rømmerud, kommentator og MotoGP-ekspert. (Foto: Viasport)

Derfor har vi tatt tempen fra MotoGP-miljøet for å dra en forsiktig parallell til situasjonen i Rallycross-VM. Og MotoGP-kommentator- og ekspert Stein Rømmerud ser nettopp likhetene mellom mesterskapene, og tror helt klart at rallycross som en fersk internasjonal aktør kan lære mye av MotoGP som selv er preget av stor dominanse fra én nasjon.

– Den spanske innflytelsen har helt klart vært et stort tema i MotoGP. Men Dorna, som er den spanske promotoren av mesterskapet, har vært veldig tydelig på å flate ut sporten og skape bredde for at det skal oppfattes som et ekte VM. Derfor har man runder i Asia, Australia og Amerika - med Argentina og Thailand som relativt nye baner, sier Rømmerud til Parc Fermé.

Internasjonalt fokus på bredde

Han konstaterer at alt starter med rekrutteringen og at den må ha like stor bredde som selve mesterskapet.

– Nå er det rookie-cuper og talentcuper i alle deler av verden. Det har vært en bevisst satsing for å få opp talenter som ikke bare er fra Spania, og det begynner å gi uttelling nå, sier han.

Selv følger Rømmerud også med på Rallycross-VM i noen grad, og tror oppriktig at dette er motorsporten per i dag med størst utviklingspotensiale interessemessig over hele verden.

– Det er kompakt og spennende og man kommer tett på. Men det gjelder også å bygge profiler, få inn de kjente og få inn de store sponsorene som er gode. Red Bull og Monster, for eksempel, de må få boltre seg, og det er viktig å sikre seg TV-rettigheter og komme seg inn på de store markedene som Frankrike, Italia, Spania og Tyskland i tillegg til England og USA, tror Rømmerud.

Det at sporten skal gjennomgå radikale regelendringer nå i form av at elbiler skal bli hovedklassen, tror Rømmerud at sporten vil overleve. Selv med stor bekymring fra fansen. For også her kan det trekkes en viss parallell til MotoGP.

– Over en femårsperiode gikk man vekk fra totakts 500-kubikkmotorer til firetakts 1000-kubikk, noe som ble møtt med stor skepsis. Også fra meg. Men det har vært vellykket fordi de nå brukes teknologi som fabrikkene er interessert i, og racingen er raskere og bedre enn noen sinne, sier MotoGP-eksperten, som i tillegg til dette jobber som administrerende direktør for Coca-Cola Norge.

Slik er statistikkene

Som nevnt innledningsvis, så konstateres det altså at det er en norsk-svensk dominanse av alle relevante statistikker for Rallycross-VM, og at dette for det meste preges av fem førere.

Under trekker vi frem noen av de relevante statistikkene som viser den nordiske dominansen - samt gapet til neste nasjonalitet på listene, som i hovedsak er Frankrike grunnet Sebastien Loeb og delvis Davy Jeanneys glimtvise resultater.

VM-titler

Petter Solberg og Andreas Bakkerud, to av fire som har kjørt samtlige VM-runder i rallycross. Her fra Höjes tidligere i sommer. (Foto: Simen Næss Hagen)

Petter Solberg - 2

Mattias Ekström - 1

Johan Kristoffersson - 1

Norge - 2

Sverige - 2

Finaleseire

Johan Kristoffersson - 14

Petter Solberg - 10

Mattias Ekström - 10

Andreas Bakkerud - 6

Timmy Hansen - 5

Sebastien Loeb - 2

Toomas Heikkinen - 2

Davy Jeanney - 2

Norge - 16

Sverige - 31

Frankrike - 4

Pallplasser

Petter Solberg - 28

Johan Kristoffersson - 25

Timmy Hansen - 23

Andreas Bakkerud - 22

Mattias Ekström - 18

Sebastien Loeb - 14

Toomas Heikkinen - 8

Reinis Nitiss - 7

Norge - 50

Sverige - 72

Frankrike - 19

Semifinale-seire

Petter Solberg - 23

Johan Kristoffersson - 22

Timmy Hansen - 15

Mattias Ekström - 12

Andreas Bakkerud - 11

Reinis Nitiss - 6

Sebastien Loeb - 4

Toomas Heikkinen - 4

Norge - 37

Sverige - 56

Frankrike - 6

Latvia - 6

Kvalikomgang-seire

Petter Solberg - 60

Johan Kristoffersson - 48

Timmy Hansen - 35

Mattias Ekström - 24

Andreas Bakkerud - 17

Sebastien Loeb - 8

Toomas Heikkinen - 7

Reinis Nitiss - 5

Norge - 77

Sverige - 111

Frankrike - 11

Powered by Labrador CMS