Derfor kan Hockenheim bli et lite helvete for rallycrossførerne

DEL
Foto: Simen Næss Hagen
Foto: Simen Næss Hagen

Rallycross-traseen på det legendariske anlegget i Tyskland er ikke som alle andre baner.

Derfor blir taktikken spennende å se gjennom helgen, både for Petter Solberg, Andreas Bakkerud og resten av VM-feltet.

Men begge nordmennene fikk kjørt seg i åpningsdagen i den tyske VM-runden. Vi skal komme tilbake til begge litt senere, men først tenkte vi å ta opp utfordringen med startplata og alternativsporet på denne banen.

Startplata har vist under åpningsdagen at ett spor gir godt grep, mens de resterende fire sporene er som såpe å regne. I alle fall nekter vi å tro at det kun har vært de som har startet innerst som kun har hatt gode starter, for til og med franskmannen Guerlain Chicherit – som ikke akkurat er noen favoritt å regne – parkerte samtlige i starten i dag da han hadde det innerste sporet.

Førere som Mattias Ekström, Andreas Bakkerud, Petter Solberg, Janus Baumanis og Kevin Eriksson, som alle er å regne blant de raskeste rent fartsmessig, har slitt i dag og er lengre ned på resultatlistene enn hva de bør være – og startposisjonenen som har gitt et dårlig grep kan faktisk få noe av skylda for det.

LES OGSÅ: Seks klassiske bortforklaringer du hører i rallycross-depotet

- ANNONSE -

I tillegg fikk arrangøren i fjor kritikk for at alternativsporet ikke var tregt nok etter boka. Normalt skal denne joker-runden ta et sted mellom to og fire sekunder ekstra, men det skjer så ikke her i Tyskland. Parc Fermé kontrollsjekket under dagens kjøring om arrangøren hadde gjort noe tiltaksgivende med den ekstra-sløyfa.

Skjermdump: Simen Næss Hagen
Skjermdump: Simen Næss Hagen

Det var den så beviselig ikke i år, da vår høyst uoffisielle og menneskelige stoppeklokkemåling viste noen få hundredeler forskjell. Vi kontrollsjekket på flere biler, men poenget er til slutt at det ikke er nevneverdig forskjell på den ordinære løypa og alternativsporet.

Og det sies også at alternativsporet går raskere når det spesielt er bløtt, og værprognosene for søndagen viser nettopp vått vær i lufta. Første mann til å ta tjuvstart i semifinalene? For som du sikkert vet, straffen for tjuvstart betyr en ekstra runde i jokeren. Ingen voldsom ulempe på Hockenheim, nesten snarere tvert i mot.

LES OGSÅ: Disse rallycrossbanene fikk vi aldri sett på VM-kalenderen

Men – poenget med jokeren er nettopp å lage seg en luke for å kunne ta igjen det tapte ved å ligge bak biler som er tregere. Og nettopp Petter Solberg ble offer for dette i første kvalik-omgang. Han kom ut sist i starten, men kunne ikke utnytte en fordel som jokeren kunne gitt ved at han kunne dannet seg en luke å kjøre seg opp i. I stedet ble Petter liggende bak, selv om han beviselig hadde større fart enn konkurrentene, og også til slutt klarte å komme seg forbi både Guerlian Chicherit og Niclas Grönholm.

Men uflaksen stoppet ikke der for Spydeberg-ekspressen. Og den heller svakere starten på sesongen ble heller ikke bedre for Andreas Bakkerud, der begge nordmennene havnet i klinsj med hverandre i første sving i andre kvalik-omgang.

Foto: Simen Næss Hagen
Foto: Simen Næss Hagen

Bakkerud kommer på innsiden av Solberg, hekter med sitt høyre framhjul rett i Petters venstre bakhjul, og vipps – så fyker Bakkerud opp i luften som seg hør og bør når det blir hjulkontakt framfor platekontakt.

Landingen medførte skader på fronten til bilen til Petter, og begge ble utsatt for hver sine punkteringer. Likevel var det viktig for dem å komme i mål, framfor å få de ekstra poengene som en brutt omgang vil gi når man legger sammen plasseringene i omgangene. Og fighten fortsatte ute på banen, selv om kampen mellom Bakkerud og Solberg gikk i så lave hastigheter at de nesten ble tatt igjen med en runde.

Dette sier Petter om smellen

Etter en stund på «bakrommet» med evaluering og behandling etter sammenstøtet, fikk Parc Fermé til slutt tak i Petter for en kommentar.

– Denne kjente jeg i nakken og i huet. Det smalt godt. Alt på venstresiden er knust – dempere, bremser, drivaksel, kanal. Og vi slet ut bakdiffen.

- ANNONSE -

– Så du er forbanna på Bakkerud akkurat nå?

– Jeg blir ikke sur lengre. Det er bare jævli kjedelig. Det er et langt mesterskap, og du må ligge o toppen. Eneste muligheten til å ligge i toppen er å være der når andre gjør feil. Både for meg og Bakkerud er det jævli kjedelig, sier Solberg til Parc Fermé.

Foto: Simen Næss Hagen
Foto: Simen Næss Hagen

Han ønsker åpenbart ikke noe offentlig munnhuggeri med sin landsmann, selv om disse har vært i strid tidligere (ref. den norske VM-runden i 2015). Men noen generelle råd på veien hadde i alle fall Solberg på lager for å unngå slike sammenstøt.

– Det er biler foran meg også, som bremser opp, før jeg bremser ettersom jeg er tredje bil inn. Da må du må være smart, og man må lese litt bedre. Nei, det er synd. Jævli synd, altså. Nå har vi ikke råd til mer uhell.

– Blir du skeptisk til flere av konkurrentene ute på banen etter dette?

– Vi vet med Bakkerud, Timur (Timerzyanov) og Baumanis (Janis), at de tar noen risker og tenker ikke nødvendigvis på mesterskapet.

– Du tror ikke de gjør det?

– Det er bare å gå på statistikken det, sier Solberg, som med en noe stiv kropp lader opp til resten av helgens kjøring, vel vitende om at han og Bakkerud antakeligvis og i beste fall kommer seg opp i andre rekke i semifinalene dersom resten av helgen klaffer.

LES OGSÅ: Bakkerud hater å skylde på andre seg selv etter fiaskohelg