Derfor blir det ingen VM-sesong på Andreas i år: – Muligheten for å sitte i den beste bilen forsvant

For første gang i VM-historien stiller ikke Andreas Bakkerud opp i mesterskapet. Nå forklarer han hvorfor.

Publisert

Det var onsdag at Rallycross-VM kunngjorde startlisten for den første VM-runden, samt oversikten over de permanente påmeldte førerne. Og der stod altså ikke Andreas Bakkerud oppført, for første gang noen sinne siden rallycross fikk VM-status i 2014.

Andreas Bakkerud. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det var onsdag at Rallycross-VM kunngjorde startlisten for den første VM-runden, samt oversikten over de permanente påmeldte førerne. Og der stod altså ikke Andreas Bakkerud oppført, for første gang noen sinne siden rallycross fikk VM-status i 2014.

Etter hard og intens jobbing siden det smalt i finalen i nettopp Spania i fjor han han kommet til konklusjonen om at det ikke var noen muligheter for ham til å ende opp i et team som er konkurransedyktige til å kjempe om VM-tittel.

– Det er litt rart dette. Ting så annerledes ut for et par måneder siden, men så har alt endret seg. Muligheten forsvant til å sitte i en av de beste bilene. Og uansett hvor desperat jeg kan ha vært, så har jeg kjent på det at jeg må ha et veldig godt opplegg. Jeg fikk også gode råd av Petter (Solberg, journ.anm.) angående det, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé.

Derfor er Hansen og Grönholm uaktuelle

Det er ikke til å legge skjul på at EKS sin signering av Johan Kristoffersson spilte en sentral rolle i posisjonen som Bakkerud hadde. Selv bekreftet begge parter tidligere i vår at de var interesserte i hverandre, men at budsjetter naturlig nok spiller en sentral rolle. Bakkerud kom aldri selv i denne posisjonen, samtidig som verdensmester Kristoffersson kunne stille med et solid opplegg for teamet.

– Hadde jeg klart å ha ting klart i mars, så hadde jeg nok sittet i en Audi i år, sier Bakkerud, som ikke bærer noe som helst nag over at EKS har signert tidenes beste rallycrossfører i VM-sammenheng.

Av andre konkurransedyktige team så er det Hansen Motorsport og Peugeot sammen med Grönholm RX og Hyundai som på papiret er de eneste aktuelle med tanke på ambisjonene til Bakkerud. Men Hansen-teamet har aldri vært aktuelt for ham, og det lot seg heller ikke løse med opplegget som GRX hadde lagt opp i år.

– Ettersom jeg er avhengig av Monster og partnerskapet med Liam (Doran, journ.anm.), så lot det seg ikke gjøre med RX Cartel-konseptet som er viktig Monster. Da skal det være to biler i samme team, og det ble for «tight» ettersom GRX hadde opplegget med Niclas (Grönholm, journ.anm) og Kristian Szabo, sier bergenseren.

2021 skal ikke ble noe hvileår, selv om han er ute av den internasjonale bilsporten for denne gang. Han er fast bestemt på å stille godt forberedt i 2022 og vil fortsette å jobbe for å komme i posisjon til det. Til den store kontrasten fra Rallycross-VM, så er Gokart-NM i august - i nettopp Bergen - det han sikter seg inn mot.

– Jeg har et NM-sølv i rallycross, og jeg har ledet NM i gokart en gang før jeg snurret meg vekk fra et gull. Så det er to ting jeg mangler, VM-gull i rallycross og NM-gull i gokart. Det er litt kontrastforskjell, men det er viktig for meg å ha et mål med all treningen også. Jeg syns karting er sykt gøy, og det er høyt nivå i klassen (KZ2), sier han.

Inspirert av ung norsk fører

Andreas Bakkerud trives godt i gokart, her fra trening på Andebu. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Sist helg var han på Andebu og kjørte, og helgen før der var han tilstede under NM-runden i rallycross på Gardermoen. Selv er Bakkerud er sterk forkjemper av allsidighet, og at man spesielt som rallycrossfører får godt utbytte av å kjøre mange forskjellige biler og grener. Derfor lot han seg fascinere og inspirere av seieren til Marius Solberg Hansen i klasse 1, der unggutten parallelt med Rallycross-NM også gjør det godt i Racing-NM og i ungdomsklassen i rally.

– Jeg så på Gardermoen at det er mange unge på vei opp nå, som kan gjøre det bra i fremtiden. Marius beviste hvor mye kjøretrening har å si for en rallycrossfører. Jeg tror heller ikke han har den beste bilen, selv om redskapen er jo, men fra mitt ståsted var det kult å se prestasjonen hans, hvor god reaksjon han hadde, hvor god han var på asfalten og hvor godt han stod imot presset, sier han.

Fram til 2022 skal han altså sørge for å allsidig kjøretrening som mulig, og nettverket han har bygd opp etter mange år som profesjonell rallycrossfører gjør at han har flere bein å stå på for å sikre seg vanlige jobber slik at han har noe å leve av.

– Jeg har egentlig visst dette i et par uker, nå. Og i starten var det selvfølgelig sykt tungt. Motorsport er urettferdig, idrett er urettferdig, ja - livet er urettferdig. Men man kan ikke legge seg ned og bruke for mye energi på det. Det tok litt tid å innse at det ikke lot seg gjøre, men jeg kom aldri i posisjon til å få det til. Så nå så går det bedre, for nå vet jeg i alle fall at det ikke skjer. I stedet holder jeg døren åpen for andre muligheter og andre prosjekter.

For selv om han har hatt det tungt i et par uker etter at han innså at VM-toget gikk, så framstår han nå som full av pågangsmot og motivasjon til å holde karrieren vedlike.

– Luften har på ingen måte gått ut av ballongen. Jeg jobber på, og det er mange tilbud der ute. Men etter å ha fått mye erfaring etterhvert, så er det mye man veier opp og ned. Skal jeg gjøre noe, så må det være skikkelig. Men jeg gleder meg litt året som kommer nå, selv om det ikke blir VM, konstaterer 29-åringen.

Powered by Labrador CMS