Derfor blir Andreas fabrikkfører for Subaru i de siste to rundene i USA

– En god mulighet, men den er også nødvendig, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé.

Publisert

Førstkommende helg kjøres den nest siste runden i det amerikanske rallycrossmesterskapet (ARX). Etter at Global Rallycross Championship gikk konkurs i 2017, så overtok IMG - eierne av blant annet Rallycross-VM - det amerikanske mesterskapet.

Andreas Bakkerud. (Foto: Tom Banks / IMG)

Førstkommende helg kjøres den nest siste runden i det amerikanske rallycrossmesterskapet (ARX). Etter at Global Rallycross Championship gikk konkurs i 2017, så overtok IMG - eierne av blant annet Rallycross-VM - det amerikanske mesterskapet.

Nå skal mesterskapet få sitt første norske innslag. Andreas Bakkerud, nåværende VM-toer og bare ett poeng bak gullet som avgjøres i Sør-Afrika i november, fikk nemlig en hyggelig telefon han ikke kunne si nei til.

For det amerikanske fabrikkteamet til Subaru, som driftes av Vermont Sportscar, må erstatte to førere til de to siste rundene. Finske Joni Wiman, amerikansk mester i 2015 og treer under den belgiske VM-runden, slår følge med bergenseren og ikler seg blått og gult.

– Det var Vermont som ringte meg. De trengte en erstatter for Scott Speed og Travis Pastrana i de to siste løpene i ARX. Så det er også Subaru som står for budsjettet, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé.

Som kjent ble Scott Speed hardt skadet i ryggen i forbindelse med Nitro World Games tidligere i sommer, og den tidligere Formel 1-føreren fra USA måtte igjennom såpass omfattende behandlingsperioder at resten av sesongen ble spolert som følge av dette.

Bakkerud befinner seg nå i USA for å forberede seg til helgens runde på Circuit of the Americas i Austin i Texas. Dette er primært en Formel 1- og racingarena, men som med så mange andre baner, er det blitt bygget en egen rallycrossløyfe på dette anlegget.

Og Bakkerud er glad for henvendelsen han fikk. Det er nemlig 1,5 måned til neste VM-runde, den siste for året hvor gullet skal avgjøres. Og i utgangspunktet hadde Hansen-brødrene et fortrinn som 27-åringen nå kan få svare på.

(Foto: Subaru Motorsports USA)

– Først og fremst tenker jeg at dette er både en bra mulighet, men også at den er nødvendig. Timmy og Kevin holder kjøringen vedlike med TitansRX og crosskart, så for min del er det en positiv oppladning mot Sør-Afrika å få kjøre her i ARX, sier Bakkerud videre.

Han er også glad for at det er et fabrikkteam som tar kontakt. Subaru har lang tradisjon i rally, og har det siste tiåret også utviklet seg innenfor rallycross - men da primært i USA. Samarbeidet mellom Subaru USA og Vermont SportsCar er også det samme som står bak rallykjøringen til Oliver Solberg i USA.

Bakkerud vil ikke håpe for mye, men legger samtidig ikke skjul på at det er både positivt og viktig for ham at et team som Subaru USA tar kontakt.

– Det er jo sånn at Subaru er et stort bilmerke som også satser stort i rallycross. Om det blir noe mer i framtiden eller ikke, det får tiden egentlig vise, men det er uansett aldri dumt å få noen nye kontakter, ideer og innspill, sier bergenseren.

Sportslig sett er ikke mesterskapet det bredeste, men det er likevel hardt om de øverste plassene. Både Ford og Volkswagen har sterke team og dyktigere førere, og det er Volkswagens Tanner Foust som blir den store utfordreren.

Og Bakkerud reiser ikke over bare for kjøretrening og listefyll.

– Jeg forventer at jeg raskest mulig skal kjøre meg inn i bilen og samtidig kjempe om topplasseringer allerede i det første løpet. Den viktigste oppgaven blir også å være en god teamkamerat for Chris Atkinson og Patrik Sandell. De er ikke langt unna Foust som ligger best an sammenlagt, med tanke på at Speed ikke skal kjøre de siste løpene, sier Bakkerud.

Finalerunden kjøres på Mid-Ohio 5. og 6. oktober.

Powered by Labrador CMS