Blar opp millionbeløp for å sikre utviklingen til Solberg junior
Oliver Solberg fortsetter å treffe blink på sponsormarkedet, og dette er årsaken til at han likevel skal kjøre full sesong i det nordiske mesterskapet.
Torsdag kom nyheten om at Circle K Norge går inn som Oliver Solbergs hovedsponsor, primært for 2018 med å finansere rallycrossatsingen.
Fra før har den norske bensinstasjonkjeden, som gikk vekk fra Statoil-navnet for et par år tilbake, en avtale med Mads Østberg, så helt ukjente er de ikke med bilsporten. Men nå forteller altså Solberg junior mer konkret hvorfor det likevel blir rallycrosskjøring i år, ettersom planen var kun å fokusere på rally.
Treårig avtale
Denne sponsoravtalen strekker seg over tre år, og Solberg konstaterer at planen fortsatt er å bli en profesjonell rallyfører - noe den nye sponsoren også har med i sine framtidsplaner for unggutten.
Konkrete summer er det ikke snakk om, men med en hovedsponsoravtale som er avgjørende for finansieringen av seks RallyX Nordic-løp, som etterhvert skal plasseres i rallysatsingen, så er det på det rene at vi snakker et millionbeløp som Circle K Norge går inn med hos Oliver Solberg de kommende tre årene.
– Det er en av grunnene til at Circle K-sponsoratet er så viktig for meg. Rallycross er artig og veldig utviklende, men det er også et steg på veien mot det jeg virkelig ser som den sportslige framtiden min, som er rally, sier Oliver Solberg i en pressemelding.
Derfor sponser de Oliver
Markedssjef i Circle K Norge, Johan Kraft-Johanssen, forteller hvordan de ønsker å smi mens jernet er varmt - der Solberg i ung alder har vist seg å være en toppfører også i rallycross.
Det ble to enkeltseire i fjor og sølvmedalje sammenlagt i det nordiske mesterskapet. I tillegg til sitt ubestridte talent, har unggutten også et navn og en familie som er en godt etablert merkevare i norsk og internasjonal bilsport, og dermed gjenstand for stor interesse fra både publikum og presse.
– For å oppnå suksess og bli kundenes førstevalg, ser vi oss tjent med tidlig å velge ut og trene opp talentene. Vårt samarbeid med Oliver Solberg går hånd-i-hånd med disse ambisjonene. For oss er det svært spennende at den yngste utøveren som samtidig er blant favorittene, kjører for oss i RallyX Nordic, sier markedssjef Johan Kraft-Johanssen i Circle K Norge i pressemeldingen.
Da vi snakket med Oliver Solberg for en drøy uke tilbake, var han tydelig på at nye og eksterne sponsorer er årsaken til at han tar et år til med rallycross - samtidig som han understreker tydeligheten ved den store rallydrømmen.
Samtidig er han bare 16 år og tar imot alle muligheter for å kjøre bil.
Pappa Petter stiller bil og deler til disposisjon, men har alltid vært klar på at han ikke finansierer summene som Oliver trenger for å kjøre bil.
– Det blir enda morsommere å kjøre når man har lagt ned en jobb i det. Og det er bare ekstra gøy når man også klarer å få det til, sier 16-åringen til Parc Fermé.
Før denne sesongen ble det kjent at Bertel O. Steen går tungt inn i rallysatsingen til Oliver Solberg, og via sin tilknytning til Petter har Oliver også fått en god fot innenfor energidrikkselskapet Monster sin satsing på bilsport.
Imponert pappa
Petter Solberg har tidligere gitt uttrykk overfor oss at han er imponert over sønnens sponsortakter.
Selv om man ikke legger skjul på at det allerede er en fordel å komme fra en kjent bilsportfamilie, så er faren stolt over jobben som han legger ned for å skaffe finansieringen selv.
– I tillegg til denne avtalen, så fikk han også inn to til etterpå. Det er helt rått. Så er det sikkert mange som tenker at han er heldig på grunn av faren og slikt, og greit nok det – men det er ikke mange 16-åringer som tør å ta alle telefonene som han tar. Jeg hadde i hvert fall ikke turt det på den alderen, sier Petter Solberg til Parc Fermé.
Solberg junior legger ikke skjul på at rallycrossbilen isolert sett er vesentlig morsommere å kjøre enn rallybilen. Og med ett år på baken er målsetningen å vinne hele mesterskapet i år. Sesongåpningen skjer i Höljes denne helgen.
– Når man er på min alder, så er jo rallycrossbilen mye morsommere enn rallybilen. Bare å herje løs på en måte. Det blir jo leking, det gjør jo det, og det føles helt fantastisk, sier han.