Banen på Spa-Francorchamps kan forlenges med 50 prosent

Den nyeste rallycrossbanen hylles overalt. Og ett av banens få ulemper ser også ut til å bli rettet opp.

Publisert

Den ble først kritisert da layouten ble presentert. Men når alvoret virkelig begynte, så er det hevet over enhver til at den nye rallycrossbanen på Spa-Francorchamps leverte ett av de mest underholdende og spennende rallycrossløpene på svært lenge i VM-sammenheng.

(Foto: FIAWorldRallycross.com)

Den ble først kritisert da layouten ble presentert. Men når alvoret virkelig begynte, så er det hevet over enhver til at den nye rallycrossbanen på Spa-Francorchamps leverte ett av de mest underholdende og spennende rallycrossløpene på svært lenge i VM-sammenheng.

Først og fremst gruspartiet var et savnet element som både førere og fans jublet ekstra for, samtidig som banen og løpet har fått ekstra oppmerksomhet for at Formel 1-delen som ble brukt fra banen var selveste Eau Rouge-Raidillon-kombinasjonen, ett av verdens mest kjente enkeltpartier på en bane.

– Nå snakker vi ordentlig rallycross!

Spesielt Timmy Hansen, som selv i Q1 tapte en del tid på grunn av tette dueller og mye knuffing, kunne ikke la være å rekke på smilebåndet etter omgangen.

– Nå snakker vi ordentlig rallycross! Du må satse 100 prosent for å overleve grusen og ha maks attakk. Det var en god duell, og skikkelig rallycross. Vi tapte tid på det, men likevel - dette likte jeg virkelig. Jeg elsker rallycross, og det er dette det handler om, da den svenske Peugeot-føreren etter Q1 hvor han ble nummer seks.

Da vi før helgen snakket med Petter Solberg, som var Monster-gjest og rådgiver for Andreas Bakkerud, var han veldig spent på banen og optimistisk med tanke på gruspartiet. Selv om han tenkte at banen kanskje var litt kort.

Petter fikk gåsehud

(Foto: FIAWorldRallycross.com)

Når vi snakker med Petter Solberg etter løpet, så var han i klassisk Solberg-ekstase over hva han hadde opplevd fra sidelinjen.

– Vi kunne jo sett for oss Petter Solberg på breisladd med Poloen i grussvingen der. Hva tenker du selv?

– Ååå fyyyy faen, ikke nevne det en gang! Jeg får helt gåsehud av denne banen. For å være ærlig, det fristet veldig å kjøre igjen. Fy fader, de har gjort det så bra her. Jævli moro. Det er jo dette jeg har spurt om i flere år. Mer grus, langsvinger, attakkering. Alt skjedde. Action, og forbikjøringer som var veldig fair, sier Petter Solberg entusiastisk til Parc Fermé.

Banen måler ikke mer enn 913 meter, som er noe kort i VM-sammenheng. Banen i Canada er nesten 1,4 kilometer lang, og svenske Höljes er 1,2 kilometer lang. Selv understreket Petter Solberg at han ønsket seg en lengre bane, og han skal ha møtt god respons fra banesjef Nathalie Maillet om forslaget om å utvide banen.

(Foto: FIAWorldRallycross.com)

– Jeg snakket med dem i fjor også, og de virket veldig gode til å lytte. Jeg har også spurt om 1,4-1,5 kilometer lang bane, sier Petter Solberg.

Slik kan banen forlenges

Parc Fermé har forsøkt å få en kommentar fra Maillet om helgens løp og eventuelle planer om å forlenge banen. Hun har foreløpig ikke besvart våre henvendelser, men Parc Fermé kjenner til at det  er diskusjoner om hvordan de kan for lenge banetraseen ytterligere.

Dette har også Kenneth Hansen hintet om tidligere. Hansen sitter i FIAs banegruppe og hadde en stor del av ansvaret for planleggingen av den nye banen i Belgia. Og i likhet med det Parc Fermé kjenner til så kan den gamle traseen som ble erstattet av Raidillon-bakken helt tilbake til 1939.

For før gikk banen til venstre i Eau-Rouge og inn i et lite skogholt med en hårnålsving. Om denne blir en framtidig del av rallycrossbanen vil banen forlenges med 500 meter, altså rundt 50 prosent og helt etter Petter Solbergs bestilling.

Skisse for mulig baneforlengelse på Spa-Francorchamps. (Skjermdump: Google Maps)

– Så vidt jeg vet har de ideer om å forlenge banen, men jeg vet ikke konkret hva de skal gjøre. Det har litt med ulik tilstand, grønn mark og så videre. Det er ikke bare, bare å gjøre det med en gang. Også er det litt trær og så videre der, som sperrer for sikten. Men jeg er positiv til at banen kan legges der for å få den litt lengre. Nå var farten høy og rundetiden kortere, konstaterer Hansen overfor Parc Fermé.

Powered by Labrador CMS