Bakkerud hyller PSRX – men har samtidig tro på et godt VM-år i 2019

DEL
Johan Kristoffersson og Andreas Bakkerud feirer kopien av hver sin plassering fra i fjor, med Johan på topp foran Andreas.
Johan Kristoffersson og Andreas Bakkerud under VM-runden i Höljes. (Foto: Simen Næss Hagen)

Bergenseren er klar på at muligheten for å bli verdensmester i rallycross aldri har vært større enn nå.

Kostnaden for det er at Rallycross-VM har mistet de største rockestjernene og viktigste fabrikantaktørene etter at Volkswagen fredag kunngjorde at de tar seg en pause fra internasjonal rallycross.

– Det er klart at de blir det største savnet i depotet, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé om exiten til PSRX Volkswagen Sweden.

All den tid han har følt seg hjelpesløs og ikke vært like glad for måten de har dominert sporten på, gir han Petter Solberg og hans team æren for å ha brakt sporten til nye høyder også utenfor banen.

– Vinnerkultur

– Det er så sykt kult det de har fått til. Ikke bare hvordan de har sett ut, men også vinnerkulturen de har skapt sammen. Alle, enten det er førere, sjefer, mekanikere, ingeniører og så videre, har vært ekstremt hardtarbeidende. De har vært utrolig profesjonelle. Det er stort å ha vært med på det som fører. For det blir nok noen år til vi kan ligge på fine hoteller igjen, applauderer Bakkerud i retning Volkswagen-teamet.

Samtidig vil han ikke grave ned VM-statusen. Volkswagen-exiten var mer en ventet nyhet enn et sjokk, selv om det betyr at alle team med en eller annen form for fabrikkstøtte nå er ute av sporten.

- ANNONSE -

Signaleffektene er dystre, men samtidig tror Bakkerud dette åpner opp mesterskapet på en helt annen måte.

– Det kommer alltid noe positivt ut av noe negativt. Nå har folk sjansen til å bli verdensmestere. Mesterskapet har sjans til å jevne seg ut. Det er mulig å kjøre Rallycross-VM på en fornuftig måte. Man trenger ikke 100 millioner kroner i sponsorer, sier Bakkerud.

– Men de største stjernene og de beste bilene forsvinner. Hvordan skal fansen finne dette interessant nok?

– Klarer IMG å gjøre ting riktig nå, å komme med den rette innstillingen og tørre å investere, så går det bra. Det er flere ledige partnere, det gror godt med både RX2-førere og EM-førere. IMG må overraske og snu noe negativt til noe positivt, sier Bakkerud.

Andreas Bakkerud, tett fulgt av Petter Solberg og Sebastien Loeb. Det som er sikkert er at de sistnevnte, i både førere og team, er ute av VM. Nå venter vi på en avgjørelse fra Bakkerud. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Jeg skal ha den jævla VM-tittelen

Han har nylig vært linket til DTM etter denne ukens tester, og han holder fortsatt muligheten åpen, men det er fortsatt rallycross som er hans største ønske.

– Jeg kan ikke legge opp nå. Jeg har ikke tatt den jævla VM-tittelen enda. Den skal jeg ha, «no matter what». Drømmen er at det kan skje med en babyblå bil, humrer Bakkerud.

Samtidig deler han kritikken som er rettet mot organiseringen av VM etter at eierne IMG ikke har klart å overbevise nok fabrikanter om å bli med på elbil-satsingen som vil berge VM-statusen i 2021.

– Den jobben som er gjort mellom IMG, FIA og bilfabrikatenene har vært altfor dårlig. Kostnadene ble plutselig veldig høye, og verdien på sluttresultatet har ikke vært godt nok opp mot pengene som er brukt. Det er så mye synsing og tanker og ideer, og ikke så mye konkrete planer. Bare se på de som eier Formel E. De har tatt saken i egne hender, investerer mye og lager show ut av noe som er mye mer kjedelig enn rallycross, sier Bakkerud.

IMG tror på nye team

Etter meldingen fra Volkswagen har også IMG uttalt seg om ståa til Rallycross-VM. De ser ingen andre alternativer enn å opprettholde tilsvarende optimisme som Bakkerud deler.

– Når vi trer inn i 2019, så er det et vidåpent felt og en stor mulighet for eksistere og nye team å klatre opp på pallen. Vi har mange unge talenter som er på vei opp, og det er pågående diskusjoner med flere nye team som vurderer å bli med, spesielt nå som mesterskapet er blitt rimeligere og mer konkurransedyktig med 10 runder, sier IMG-sjef Paul Bellamy i en pressemelding.

- ANNONSE -

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here