Bakkerud hater å skylde på andre seg selv etter fiaskohelg

– Jeg har aldri likt å bruke ordet uflaks. Men denne gangen har jeg bare vært uheldig.

Publisert

Andreas Bakkerud virker å være i relativt godt humør da Parc Fermé får en prat med ham etter semifinalen i Portugal, men føler samtidig at det er hans tur til å ha gode unnskyldninger for en miserabel helg.

Foto: Jan Kåre Rafoss/ERC24.com

Andreas Bakkerud virker å være i relativt godt humør da Parc Fermé får en prat med ham etter semifinalen i Portugal, men føler samtidig at det er hans tur til å ha gode unnskyldninger for en miserabel helg.

Men det positive først - for det virket å snu i den fjerde kvalikomgangen, hvor Andreas satte nådestøtet og vant omgangen totalt. Og det sikret ham en semifinale-billett, som igjen ga ham fornyet mulighet til kanskje å sikre seg rundt 20 poeng, etter å ha ligget helt i bunnsjiktet etter de første kvalifiseringsomgangene.

Tror ikke på uflaks

Så smeller det i semifinalen, i en bitteliten nærkontakt med Janis Baumanis og Toomas Heikkinen. Ganske så harmløst, egentlig, men nok til at Bakkeruds Ford Focus lander forkjært og ødelegger bakakslingen.

En fiaskohelg for bergenseren, der det sitter meget langt inne å skylde på andre forhold enn seg selv. For han tenker at man er sin egen lykkes smed.

– Jeg tror egentlig ikke på uflaks. Jeg har aldri likt å bruke ordet uflaks. Men jeg føler egentlig at vi aldri fikk vist oss denne helgen, sukker Bakkerud.

LES OGSÅ: Nå er det ungguttene som herjer fullstendig i Supercars

Misset alternativsporet

Lyspunktet fra Q4 ble på mange måter glemt, selv om det var en opptur etter hva han opplevde spesielt lørdag. Da kommunikasjonen med spotteren tok kvelden, var det nok til at bergenseren ikke var innom det obligatoriske alternativsporet.

– Altså, det skal ikke skje. Det skal virkelig ikke skje. Jeg må ærlig innrømme at jeg hadde en magefølelse på at jeg måtte i jokeren når jeg kom ned langstrekka på siste runde. Men jeg hørte bare «good speed» fra spotteren, men han sa «good speed, now joker», men da hadde signalene kuttet før jeg hørte «joker».

Bakkerud har gjort seg meget avhengig av spotteren, og selv om det virker som en kardinalfeil å «glemme» alternativsporet, så blir spotteren som en kartleser å regne. 

–  Jeg har fått så mye shit før for at jeg selv har valgt å gå i alternativsporet uten å ha fått beskjed om det. Og hvis det finnes statistikk på alternativspor, så tror jeg at vi kommer ganske godt ut av det. Vi har noen triks om ikke de andre har, sier Bakkerud.

Ett lyspunkt

I andre kvalikomgang var Bakkerud uheldig og punkterte på første runde, noe som spolerte mulighetene for en topptid. Og - med all respekt for at bilsportutøvere er glad i unnskyldninger når det ikke går deres vei - så var også vanningen av banen i disfavør for Bakkerud i tredje omgang, da han startet tidlig på’n som følge av forrige kvalikomgang, og fikk dermed en våtere og glattere vei enn konkurrentene.

Likevel - ett lyspunkt var det fra helgen for bergenseren.

– Volkswagen-teamet virket uslåelige i helgen. Det å kunne kjøre fra dem i Q4, det var utrolig viktig og betydde mye for oss, sier han.

Og apropos Volkswagen - det er verdt å nevne at Petter Solberg kom seg til finalen som seg hør og bør, men med punktering etter et par runder, så var det sluttkjørt for seiersmulighetene til Solberg. Som et lyspunkt for ham så fortsetter Johan Kristoffersson å gjøre det bra, hvilket gjør at PSRX nå topper team-mesterskapet i VM.

– Min plan var å «ta» starten og kjøre ifra. Vi viste hele helgen at det kunne være mulig. Det var også etter planen at Johan skulle legge seg bak meg i starten av finalen. Men på annen runde fikk jeg en sigepunktering på venstre bakhjul. Jeg forsøkte bare å komme meg raskest mulig ut på asfalten igjen for å slippe forbi Johan, men dessverre ødela den for oss begge. Punkteringen kom på verst tenkelige sted og tidspunkt. Jeg sakket for Johan, og det var intet jeg kunne få gjort, sier Petter Solberg i en pressemelding.

– Men punkteringer skjer iblant, og det er en del av sporten. Legger man den situasjonen til side, er jeg likevel svært fornøyd med måten det jobbes på i teamet og framgangen vi har gjort siden første løp. At vi leder teammesterskapet er fantastisk med tanke på den lille tiden vi har hatt med å bygge oss opp, sa teameier Solberg.

Ellers var det Mattias Ekström som tok nok en seier, denne gang foran den franske bilsporthelten Sebastien Loeb.

LES OGSÅ: Derfor er Petter Solberg den ubestridte favoritten i Portugal
LES OGSÅ: Disse rallycrossbanene fikk vi aldri sett på VM-kalenderen

Powered by Labrador CMS