Arne er mannen som skal føre rallycrossen videre – foreslår flere potensielle endringer på VM-formatet

Men den nye rallycross-sjefen er klar på at de ikke ønsker å ta avgjørelser uten at det sentrale miljøet får innflytelse i avgjørelsene.

Publisert

Rallycross-VM står ved et veiskille. Både sportslig og kommersielt hadde mesterskapet en rivende utvikling siden VM-statusen var et faktum fra og med 2014, og over de fem neste sesongene kom fabrikkene og de proffe førerne som perler på en snor.

Arne Dirks, administrerende direktør for Rallycross-VM. (Foto: Rallycross Promotoer GmbH)

Rallycross-VM står ved et veiskille. Både sportslig og kommersielt hadde mesterskapet en rivende utvikling siden VM-statusen var et faktum fra og med 2014, og over de fem neste sesongene kom fabrikkene og de proffe førerne som perler på en snor.

Men etter 2018 var det stopp. De samme utøverne trakk seg ut, en etter en, og det er kun private team med vesentlig strammere budsjetter og reduserte forutsetninger for utvikling som har holdt liv i mesterskapet. I skrivende stund er det bare Enzo Ide som formelt har bekreftet VM-sesong, og Marcus Grönholm har bekreftet overfor Parc Fermé at han stiller med to faste biler.

– Vi regner med ti permanente førere påmeldt til Barcelona. Vi håper flere kommer også, og det kommer kunngjøringer de neste ukene.

Det sier Arne Dirks til Parc Fermé, den nye lederen for Rallycross Promoter GmbH, som i praksis er et utskilt selskap fra WRC Promoter, med den samme eierstrukturen. Dirks er tysk, kommer inn uten motorsportbakgrunn - men med en bagasje full av lederroller fra andre idrettsgrener med internasjonal status.

– Det er mange inne med motorsportbakgrunn. Jeg kommer fra blant annet en tysk fotballklubb, jeg kommer fra basket og volleyball på internasjonalt plan. Jeg har troen på at jeg kan komme med mye nytt inn i rallycrossen. Jeg spilte aldri basket eller volleyball selv, men fikk likevel utrettet mye, sier Dirks videre.

Lover å være lydhør

Om man kan kalle han rallycrossens svar på Chase Carey blir opptil hver enkelt å bedømme. Carey kom inn som den nye Formel 1-sjefen etter Bernie Ecclestone da Liberty Media tok over de kommersielle rettighetene, og har høstet mye skryt for til tider relativt radikale endringer i Formel 1-sporten.

For Dirks er ikke redd for å slå på stortromma og lansere mange omveltende ideer. Men han har samtidig såpass respekt for sporten han nå skal styre de neste årene, at han først og fremst utreder ideer han selv har tro på - men slår ikke klubba i bordet før det han mener er de rette personene har sagt sitt.

– Vi har spesialister over alt. Enten det er fra team, førere eller andre involverte. Hvis vi foreslår en endring, så gjør vi ikke det uten å sjekke med de som har peiling. Vil vi ha et større hopp et sted, så skal de få si sitt, sier Dirks.

Når det er sagt har han mange klare og tydelige ideer allerede. Med elektrifisering av sporten ser han på muligheter for å kjøre rallycross i urbane strøk, han ser gjerne at rallycrossen vokser enda mer i forhold til vinterløp og nattløp, og ser gjerne på mulige rallycrossløp inne på stadionområder.

– Vi har ekstremt mye på bordet, men folk må også like det vi holder på med. Det er mye vi har lyst til som kan høres ganske villt ut. Men vi føler vi starter litt på nytt. Vi må bli kjent med hverandre. Per i dag er ikke rallycrossen der vi vil den skal være, så vi er ivrige på å komme igang, sier Dirks, og legger til at han har respekt for historikken og arven til sporten.

Slår ring rundt Hell og Höljes

Folkefestene i Höljes skal bevares, uansett hvor mange forandringer rallycrossen får i framtiden. Det lover sjefen av den nye rettighetshaveren for sporten. Her er Andreas Bakkerud og Petter Solberg i duell fra 2017. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han vil ikke radikalisere sporten i hjel.

– Det er umulig å få alle fornøyde med alle valg man tar. Rallycrossen er viktig for «die hard» rallycross-fans, men vi ønsker også å nå ut til nye brukere, som også vil la seg underholde. Men skal vi gjøre endringer, så må brukerne få si sitt. Enten det er team, førere eller FIA. Selv om vi vil foreslå mange nye konsepter, så er det viktig å beholde de ikoniske løpene, som Hell og Höljes. Samtidig må vi se urbant, vi må se på vinteren, og vi må se på kveldsmuligheter. Allerede i Barcelona vil vi se på tidsplanen at det blir kveldskjøring, sier rallycrossjefen.

Det er altså eierne bak Rally-VM som nå går inn i rallycrossen. Derfor vil mye av PR-strategien og markedsføringen rundt rallycrossen baseres på mange års erfaring fra Rally-VM. Mange av folkene i kulissene vil også kunne sjonglere mellom rally og rallycross.

– Mesterskapene har jo hver sin kalender, og rallycrossen skal ikke bli noen støtteklasse for rallyen. Begge mesterskapene er sterke med hver sin agenda. Når det er sagt, så er det de samme eierne bak rettighetene, og vi har åtte års erfaring med WRC, med mye kunnskap, synergier og kompetanse. Så vi bruker strukturen fra WRC til å få ting til å fungere i rallycrossen, sier Dirks, og understreker at hver løpshelg vil inne holde 13 timers direktesending med partnere de har hatt fra Rally-VM.

Vil gjøre sporten mer forståelig

Hvordan de vil påvirke selve løpsformatet er han nokså tilbakeholden om foreløpig. Men han legger ikke skjul på at de vurderer noen konkrete endringer på selve gjennomføringen, uten å gå i detalj på hvordan.

– Vi ser nærmere på det. Sporten må være enkelt å forstå. Hvis du switcher mellom TV-kanaler, så må du forstå konseptet med en gang. Nå er det ganske så komplisert, spesielt kvalifiseringen. Men eventuelle endringer gjør vi ikke uten å snakke med FIA og teamene, sier Dirks.

Han er positiv til den elektriske framtiden. Men han tviholder ikke nødvendigvis på elektrifisering som den ultimate løsning som er hugget i stein for framtiden. Per i dag er det strøm som gjelder, men i et langsiktig perspektiv ordlegger han seg annerledes.

– Vi kommer inn i en ny æra. Ikke bare på grunn av elektrifiseringen. Vi må gjøre kompromisser, med arven og historikken kombinert med at sporten må være bærekraftig. Det handler ikke bare om elektrifisering. Vi skal ha generelt den beste bærekraftige teknologien og kunne nøytralisere karbonfotavtrykket, så vi snakker først og fremst om fornybar energi, sier Dirks.

Kritikken rundt Kreisel-løsningen, anført av Marcus Grönholm i et intervju med Parc Fermé forrige uke, tas til etterretning. Finnen mener de ikke vil kunne finansiere en slik løsning uten fabrikkstøtte. Dirks melder om nye positive tilbakemeldinger fra flere fabrikanter etter at alle trakk seg ut én etter én etter 2018-sesongen.

– Det er jo målet vårt. Vi må likevel ikke glemme at vi har sterke private team, som vi må ha respekt for. Vi ønsker ikke skyve dem ut, men vi har ambisjoner om å komme i konkret dialog med fabrikantene, og vi ser allerede en positiv interesse fra opp til flere, konstaterer Dirks. 

Powered by Labrador CMS