Media: Andreas og EKS-teamet mister fabrikkstøtten fra Audi

Rallycross-VM: Höljes 2018. ©Parc Fermé/Simen Næss Hagen
(Foto: Simen Næss Hagen)

Dersom EKS-teamet skal bestå i 2019, vil det mest sannsynlig skje uten støtte fra Audi-fabrikken.

Det svenske teamet, eid av Mattias Ekström og med norske Andreas Bakkerud i stallen fra denne sesongen, har fått støtte fra Audi-fabrikken siden 2017, med økt støtte for 2018-sesongen.

Nå ser denne støtten ut til å være over, i alle fall slik Motorsport-Total.com tolker kunngjøringen fra Audi Sport om satsingsområdene for 2019. Kilder Parc Fermé har vært i kontakt med også indikerer at støtten fra Audi er over etter sesongen.

Her nevnes Formel E og DTM som de store satsingsområdene, mens Rallycross-VM ikke nevnes med et ord – ei eller bekreftende om at fabrikkstøtten er over.

– Jeg er overbevist om at vi er godt posisjonert med våre to satsinger. Å vinne teammesterskapet i Formel E i vår første sesong beviste at vi kan elektrisitet. Takket være en framtidsrettet teknologitankegang, som nye turbomotorer, så fortsetter vi å se et stort potensial i DTM, konkluderer sjef for Audi Motorsport, Dieter Gass, uten nettopp å nevne rallycross.

Dette er uansett stikk i strid med signalene som er sendt tidligere ved at Audi ønsker å satse på elbiler og rallycross i framtiden, der det nylig ble kjent at elbilene utsettes med ett år fra 2020 til 2021.

– ANNONSE –

En av Parc Fermés kilder mener også at dette har sammenheng med at Audi som tidligere «el-forpliktet» fabrikk nå gir signaler om at rallycross ikke vil være i deres satsingsområde, i tillegg til at det ikke forelå nok signaturer fra flere fabrikanter som ville forplikte seg.

Mattias Ekström har ikke besvart Parc Fermés henvendelser. Andreas Bakkerud ønsker ikke å kommentere saken.

Men ifølge nettstedet Pure Rallycross (krever abonnement) uttalte Ekström så sent som under VM-finalen i Sør-Afrika i fjor, at han ikke nødvendigvis er personlig forpliktet til Audi selv om han har representert dem i hele sin profesjonelle karriere.

– Om jeg ikke skulle få til en løsning med å fortsette med Audi, så brenner jeg såpass mye for rallycross at det skal litt å stoppe med det. Vi man vil satse på Rallycross-VM, så tror jeg at jeg kan finne en utvikling hos en annen fabrikant, uttalte Ekström til det franske nettstedet høsten 2017 før Audi-avtalen for 2018 var spikret.

Parc Fermé kommer tilbake med mer.