Andreas har kontakt med nesten alle teamene i Rallycross-VM

Samtidig er ingen sponsorkontrakter signert enda. Det ligger det et bevisst valg bak.

Publisert

– Vi har på mange måter flere klare, men vi signerer ingen før vi vet hva vi går til, forteller Andreas Bakkerud.

(Foto: Simen Næss Hagen)

– Vi har på mange måter flere klare, men vi signerer ingen før vi vet hva vi går til, forteller Andreas Bakkerud.

Omsider er han hjemme i Norge over en lengre periode på mange uker, og vi møter ham på Bjølsen i Oslo for en kaffekopp mens snøen laver det og skaper trafikkaos i hovedstaden.

Selv om han har egen leilighet i Bergen, bor kjæresten Cathrine i Oslo, så 26-åringen tilbringer vel så mye tid i østre del av Norge som i hjembyen. De gangene han er hjemme i Norge vel å merke.

(Foto: Simen Næss Hagen)

LES OGSÅ: Ford ute av rallycross – Bakkerud på bar bakke neste år

Nå er hverdagen imidlertid blitt annerledes. Arbeidsgiveren fra Ford og Ken Block er nå ute av Bakkeruds karriere. Etter to år med smaken av profflivet er han tilbake på «scratch» igjen.

Andreas Bakkerud måtte se seg slått av Johan Kristoffersson i Höljes i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen)

Over 500 reisedøgn siden 2016

Og det gir tid for refleksjon over hva han har vært igjennom siden starten på 2016.

– Nå har jeg telt opp og kommet fram til at jeg har 260 reisedøgn i året, per år. Altså mer enn 500 reisedøgn de siste to årene. Det er ganske villt, sant. Men det er bare én gang jeg har vært ordentlig lei, forteller Bakkerud til Parc Fermé.

Andreas Bakkerud spøker med feidene han hadde med Petter Solberg i fjor. De har en god tone i dag, men samtidig innrømmer han at PSRX er det eneste teamet han ikke har snakket med om 2018. (Foto: Simen Næss Hagen)

Mellom VM-runden i Latvia og Tyskland inviterte Block og resten av gjengen ham med til Ibiza utenfor Spania for å slappe av og kose seg. En tur Andreas takket nei til.

– Jeg sa bare nei. Jeg ville hjem. Jeg kjente at jeg ville hjem, smake på regnet, lage middagen min sjøl og ha det litt jævli, humrer bergenseren, som nyter tiden han nå reflekterer over.

– Du vet når du går inn i dusjen på et hotell. Du finner aldri den rette temperaturen som akkurat du har. Når jeg er hjemme så kan jeg skru på dusjen, pusse tennene, hoppe inn i dusjen og den har perfekt temperatur, sier Bakkerud ettertenksomt.

Med en fastlønn for å drive med rallycross kunne han også gjøre investeringer han ellers ikke ha kunnet gjort før. Som å kjøpe seg bil og leilighet, for eksempel. Altså tre inn i voksenlivet for fullt.

Men han har én baktanke med leiligheten han har kjøpt i Bergen.

– Den har jeg ikke brukt noe tid, energi og penger på å gjøre skikkelig fin. Jeg ville ha en trist leilighet slik at jeg ikke skulle savne altfor mye å være hjemme. Jeg har jo drømt om denne livsstilen, og jeg er utrolig takknemlig for at jeg har fått oppleve det. Og jeg er sugen på mer.

LES OGSÅ: Her er bilen som Andreas Bakkerud sikler etter å få kjøre

Finner ingen grunn til å stresse

Smaken på profflivet har han fått i aller høyeste grad, og han vil så gjerne ikke miste den. Men han klarer å nyte tiden han nå har i et slags «ingenmannsland». Tiden bruker han på fysisk trening og annen kjøretrening, som for eksempel å dra til Italia for å kjøre gokart.

Ingen kontrakter er på plass. Men ingen team har lansert noe heller. Det er 81 dager til sesongstart i skrivende stund, og Bakkerud er rolig som skjæra på tunet, slik Reodor Felgen liker å si det. Samtidig som det jobbes hardt i kulissene.

– Egentlig har jeg inntrykk av at det er et lite vakuum blant teamene nå. Utenom Petter og Loeb, så er det lite annet som er sikret. Teamene har ikke presentert noen ting, og jeg tror ikke alle er helt klare enda, sier Bakkerud, som overlater alle dialoger og forhandlinger til manager Jan Tore Brustad.

Han har forøvrig ikke noe spesifikt han ønsker å komme med, annet enn det jobbes i bakgrunn og at de ikke ønsker å bruke mer tid enn nødvendig på å få til noe.

For over på det sportslige så er det nesten litt «Mikkelsen-tilstander» rundt Bakkerud, for dem som husker navnebrorens situasjon i WRC for nøyaktig et år siden. God nok til å kjempe med de aller beste, bare at alle plasser er fylt opp.

LES OGSÅ: Derfor vurderer Andreas sterkt å melde overgang til rally

Ser fram til Barcelona

Hva gjelder sammenlikningen mellom Mikkelsen og Bakkerud, så er ikke det samme tilfelle i Rallycross-VM når det kommer til få plasser. Og som Bakkerud er innstilt på, så må han skyte inn sponsorpenger for å få kjørt, i motsetning til den gylne og eksklusive posisjonen han var i ved å få lønn for å kjøre med Ford.

Og Bakkerud understreker at det går mot rallycross igjen, etter at han luftet muligheten for å kjøre rally kun for kjøretreningens del. Til det er mulighetene for rally blitt for vanskelig, samtidig som han begynner å øyne et lite lys i tunnellen for rallycross i år.

Men som nevnt øverst, ingen sponsorkontrakter er signert enda. Heller ikke en eventuell Monster-avtale, kan Bakkerud fortelle, selv om den grønne energidrikken har vært tett knyttet til han både gjennom Ford-kjøringen og også da han var i team med Liam Doran i 2013.

– Plutselig står jeg på startstreken i Barcelona, sier Bakkerud lunefullt.

Flere av teamene som har åpne plasser er også kjent for å ha tette bånd til energi-selskapet Red Bull. Og det er mange spørsmålstegn rundt hvorvidt det er plass til Bakkerud hos Ekströms Audi-team eller Peugeot Sports «nye» rallycrossteam med Sebastien Loeb i spissen.

Spiller med åpne kort

Og det er ikke uten grunn at Bakkerud understreker at ingen sponsorkontrakter er signert før han vet hva han går til. Det gjelder også en eventuell Monster-avtale.

– Jeg har null sponsorkontrakter per i dag, men jeg spiller med åpne kort overfor alle parter, så alle vet hvor vi står, sier Bakkerud, som ikke vil si noe om en eventuell Monster-avtale.

Det han åpner for å si, er at han absolutt ikke er uaktuell for de fleste team.

– Jeg prater med ganske mange om dagen, egentlig. Nesten alle, faktisk.

– Noen team du kan si du ikke er i samtaler med?

– PSRX. De har jeg ikke snakket med siden Hell i fjor... Neida.

– Nei, det er ett team og det er faktisk PSRX som jeg ikke har pratet med. Men der har jo ting vært mer eller mindre klart en stund, egentlig. Utover det har jeg snakket med alle aktuelle, sier Bakkerud.

LES OGSÅ: Bakkerud: – Det er bare å ta av seg hatten for dem

Og med det avkrefter han at Peugeot og Audi er totalt uaktuelle. På en annen side er det ingen indikasjoner på hvilke team som er mer aktuelle enn de andre, uavhengig av merke i grillen eller energidrikksponsor.

Noe av det viktigste for ham, derimot, det er hva teamene tenker om framtiden. Om elbilene som han oppriktig ser frem til.

– De må defintivt ha en plan for framtiden og for elbilene. Det er viktig for meg. Jeg vil være i posisjon når elbilene tar del i rallycrossen. Helt siden jeg fikk beskjed om at Ken og dem trekker seg, så har jeg vært fast bestemt på at jeg skal være en av de aller første som er med og tester og utvikler elbilene, sier bergenseren.

Powered by Labrador CMS