Petter Solberg bekrefter fabrikkstøtte fra VW

Parc Fermé har visst at Petter Solberg blir å finne i en Volkswagen denne sesongen. Nå bekrefter han det overfor Sportbladet.

Publisert

Foto: Simen Næss Hagen

Spekulasjonene og ryktene sprer seg som ild i tørt gress når alt er åpent gjennom «silly season». Og spesielt i grenene som ikke kjøres hele året, så blir vinteren ekstra lang og kjedelig, og fjæra rekker som regel å bli til både 10 og 15 høns før de siste egga blir lagt.

Parc Fermé har en stund hatt flere uavhengige kilder på at Volkswagen er høyaktuelt for Petter Solberg, som tidligere i fjor ga uttrykk for at han har en drøm om å få med seg et merke ordentlig på laget på veien mot nye gull. Han har siden 2013 driftet sin DS3 uten noen som helst form for støtte fra Citroën eller andre importører tilknyttet det franske bilmerket.

Prislapp: 80 millioner kroner

Denne uken er Solberg opptatt med å bistå sin sønn Oliver i rallydebuten i Latvia førstkommende helg. Men onsdag morgen bekrefter Solberg overfor Parc Fermé og en rekkeandre medier en nyhet mange nå har ventet på.

– Dette har jeg jobbet for i mange år. Det er så kult at det endelig er i orden, sier en lykkelig Solberg til VG, som hevder at satsingen har en prislapp på nærmere 80 millioner kroner.

Parc Fermé mener også å vite at det har stått et tomt VW-skall i verkstedet hans i Torsby, en påstand Petter verken ville bekrefte eller avkrefte overfor oss. Vi har ikke vært i verkstedet, og kan ikke bekrefte det utover våre kilder. Samtidig fikk vi i går høre at svenske Johan Kristoffersson, som har managementet sitt gjennom norske Erik Veiby og EVEN Management, har noen spennende planer på gang for i år, men Veiby kunne ikke si noe mer, annet enn at ting skulle bli klart om relativt kort tid.

Takket nei til rallysete i Volkswagen

Alle kjenner vi historien til Volkswagen Motorsport etter at de inntok WRC-sirkuset i 2013. Fire VM-gull både for fører og fabrikk på fire år. I innkjøringsfasen i 2011 og 2012 derimot, mens Solberg enda var privatfører i rally-VM, fikk han en spennende telefon fra Volkswagen Motorsport.

Han fikk et tilbud det skulle vise seg senere at han angret på, når vi i dag ser hva Volkswagen fikk til i rallysirkuset på kort tid. Petter takket nemlig nei fordi det innebar en hel sesong med utvikling, uten å kjøre et eneste løp i en WRC-bil. Som kjent avsluttet Petter Solberg rallykarrieren med en 5. plass sammenlagt i 2012.

– Yes, det stemmer at jeg fikk et tilbud av Volkswagen, avslører Solberg overfor Parc Fermé.

– Angrer du nå på at du takket nei den gang?

– Litt.

DNA fra WRC-suksessen

Rallycrossbilen i år derimot blir en Supercars-Polo bygd i Tyskland, og det er ikke lenge til de første testene skal gjennomføres. Grunnfilosofien bak bilen er hentet fra suksessplattformen til Volkswagens rallysatsing, men den franske ingeniøren og Petter Solberg-vennen F-X Demaison i førersetet.

– Den bygges etter prinsippene fra WRC-bilen, men etter min filosofi, sier Solberg til Parc Fermé.

– Bilen har allerede vært klar ei stund. Jeg har vært i Tyskland og sett på bilen. Den ser så veldig bra ut. F-X og jeg har samme filosofi om hvordan en god racerbil skal være, sier Solberg.

Kristoffersson gleder seg i til å samarbeide med den tidligere verdensmesteren.

– Det føles veldig spennende, og dette er en fantastisk mulighet. Det føles også bra å fortsette å samarbeidet med Volkswagen Sverige. Nå har jeg kjørt i VM i to år, og jeg håper jeg kan gjøre det en enda bedre start på 2017-sesongen, slik at vi kan kjempe om VM-tittelen. Kan vi sloss om seieren i merkes-VM, så kan enten jeg eller Petter også vinne førermesterskapet, sier svensken til  Aftonbladet.

Det kommer dog ikke fram om det er snakk om et rent samarbeid med Volkswagen Sverige, eller om VAG-gruppen sentralt har en finger med i spillet her. Imidlertid ble det klart i høst at samarbeidet mellom Volkswagen RX Sweden og Marklund Motorsport ble avsluttet.

Ikke Mercedes

Lenge ble det spekulert i at Solberg hadde et Mercedes-karosseri klart til bygging. Dette munnet nok ut i hans sponsoravtale med importør Bertel O. Steen, som fikk rikelig med oppmerksomhet i fjor både vedrørende gjenoppbyggingen av bilen til Petter etter den stygge krasjen i Canada, samt et skjult kamera-stunt for cirka et år siden, med en Petter Solberg sminket om som en eldre pensjonist. Hva som skjer med Bertel O. Steen-avtalen i 2017 er derfor uvisst med tanke på et Volkswagen-samarbeid med Johan Kristofferson. Foreløpig står importøren oppført som sponsor på Petter Solbergs hjemmeside.

Foto: Simen Næss Hagen

Men kilder og indisier har lengte pekt på et norsk-svensk samarbeid. Verken Solberg eller Kristofferssons management ønsket å bekrefte noe av dette tidligere denne uken, men nå er det altså bekreftet et spennende prosjekt mellom to sterke tittelkandidater i rallycross-VM. I 2016 ble det sølv til Kristoffersson og 4. plass til Solberg, hvor begge også sikret hver sin enkeltseier. For ordens skyld; Petter Solberg ble også verdensmester i 2014 og 2015, i tillegg til VM-gullet i rally fra 2003.

VWs eneste satsing

Ting tyder i alle fall på at Volkswagen og VAG får mer enn nok oppmerksomhet i motorsport også i år, selv om den tyske bilgiganten som fabrikk har trukket seg helt ut av all motorsport etter WRC-exiten, som blant annet følge av dieselskandalen og en framtidig satsing på grønnere teknologi.

Likevel konstaterer Petter Solbergs pressesjef Per-Espen Løchen at dette er den eneste sportslige satsingen Volkswagen gjør i 2017.

– Dette her er stort. Tenk; Dette blir den eneste sportslige satsingen Volkswagen gjør i 2017. Og vi snakker om verdens nest største bilprodusent og som har hatt enorm suksess i rally. At de velger ut Petter Solberg som sin mann, forteller mye om hvilken posisjon han har internasjonalt. De bytter altså ut Sebastien Ogier med Petter Solberg, sier Løchen til Smaalenene Avis (krever innlogging).

Parc Fermé kunne nemlig i går fortelle at det jobbes på spreng for å få Andreas Mikkelsen inn i en sprett ny Polo WRC med 2017-specs, noe manager Veiby ikke hadde noen problemer med å lette på sløret om.

Powered by Labrador CMS