Home Front Aldri før har norske juniorførere fått bedre matching i rallycross

Aldri før har norske juniorførere fått bedre matching i rallycross

5
0
(Foto: Simen Næss Hagen)
I ren VM-stil ble juniorførerne stilt opp som et ordentlig lagbilde med bilene på rekke og rad på startplata dagen før NM-løpet på Momarken. (Foto: Glenn Thomas Nilsen/Rallycross Junior Cup)

Mer enn 10 år med rivende utvikling nådde en ny milepæl på Momarken denne helgen.

I fjor høst kunngjorde Norges Bilsportforbund at de setter ned aldersgrensene i rallycross til året man fyller 15 år både for juniorklassen og klasse 1. Til stor jubel for flere profilerte norske førere.

Siden 2007 har rallycrossprofilen Frode Skaar jobbet iherdig med å utvikle denne klassen der han de siste årene har tatt på seg en promotor-rolle for det som er blitt en egen juniorcup.

Dette er de første vinnerne så langt i Rallycross-NM

På Momarken, i forbindelse med NM-åpningen i rallycross, talte startlista totalt 22 juniorer. Noe som er rekordantall startende i klassen, som så dagens lys helt tilbake til 2007. Der var det Christian Sandmo, sønn av Johny, som vant det aller første løpet på Lyngåsbanen, ifølge denne lista.

– Fantastisk moro å se hvordan det har tatt av, sier en entusiastisk Frode Skaar til Parc Fermé, og viser til at tre av A-finalistene i klasse 1 denne helgen alle kommer fra junior.

- ANNONSE -

26.-27. mai 2018, Rallycross-NM: Momarken
Frode Skaar. (Foto: Simen Næss Hagen)

Uhemmet skryt fra profiler

Klassen har fostret opp mange. Av de med størst internasjonal suksess så kan Andreas Bakkerud og Lars Øivind Enerberg skimte med flere EM-gull. Førstnevnte er i dag en lønnet fører for EKS Audi Sport i VM, og kan ikke få fullrost juniorsatsingen nok.

– Jeg syns det er fantastisk. Jeg føler de har fått et veldig godt tilbud fra det Rallycross.no gjør for dem, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé, som dermed skryter av innsatsen som Skaar og gjengen hans har lagt ned.

Marius Bermingrud er det ferskeste internasjonale innslaget som er rekruttert fra juniorklassen. 19-åringen satser i år på EM i Super1600 etter at han tok steget opp i denne klassen på nasjonal basis i fjor.

26.-27. mai 2018, Rallycross-NM: Momarken
Marius Bermingrud. (Foto: Simen Næss Hagen)

For Bermingrud gleder seg ekstra over å se økningen av antall deltakere.

– Mange av de har vært med noen år, men så er det også mange nye fjes. Og jeg har sett på kjøringen at nivået er jevnt høyt på alle. Jeg tenker jo egentlig at det er det samme om du kjører EM i Super1600 eller juniorklassen i Norge, så lenge du vet du må prestere optimalt for å være best, sier Bermingrud til Parc Fermé.

Attraktivt blant jentene

Forskjellen på juniorklassen og klasse 1, som er tilsvarende Super1600 i EM, er at bilene ikke kan ha større hjul en 15-tommer i diameter, samt at sekvensiell girkasse ikke er lov. Utover dette er det meste likt som Super1600-bilene.

Hva sier så førerne sjøl? Joda, de er svært begeistret over å se hvor attraktivt det er å kjøre juniorklassen.

– Det er så bra at vi rekrutterer. Da jeg startet sjøl, så ble det sagt at det ikke var noe vits i å kjøre, men nå ser vi hvor mange vi er, sier Helena Abrahamsen fra Larvik.

26.-27. mai 2018, Rallycross-NM: Momarken
Helena Abrahamsen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Hun er én av tre jenter som har funnet veien til rallycross junior i år, og er også eldste fører da hun fyller 21 år i år, som er øvre aldersgrense i klassen. Jenter som Helene Hvaal og Guro Majormoen har i år tatt steget opp til klasse 1 og hevdet seg alle ved å komme til A-finalen som Skaar henviste til.

Men dette er som sagt bare noen få av mange jenter som har gått gradene i norsk rallycross.

- ANNONSE -

Sunniva Rudi. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Jeg syns det er stas å være junior, for da får man øvd seg ordentlig før man går opp i de store klassene, sier Sunniva Rudi, som er inne i sin tredje sesong som rallycrossfører.

– Også er det så gøy at det er så mange med så forskjellige bakgrunner, og ikke minst at det er så jevnt mellom alle, legger hun til.

Rallycrossdebutanter

2018-sesongen byr på mange nye fjes også. Marius Svendsen og Kristoffer Kalfoss er noen av dem.

26.-27. mai 2018, Rallycross-NM: Momarken
Marius M. Svendsen og pappa Morten. (Foto: Simen Næss Hagen)

Begge kommer fra bilcross og har allerede mye kjøreerfaring, selv om rallycross definitivt ble en ny opplevelse for dem begge i helgen.

– Den store forskjellen fra bilcross til rallycross er at bilen er mye lettere overalt, også slipper jeg å tenke på å kjøpe nye biler hele tiden. Sånn sett kan rallycross bli billigere enn bilcross også, sier Marius Svendsen.

Han og pappa Morten var ferdig med motoren til bilen klokken fire natt til lørdag, men hva gjør man vel ikke for å stille til start i sitt første rallycrossløp.

Kristoffer Kalfoss. (Foto: Simen Næss Hagen)

Men Svendsen var ikke aleine, for etter et halvt års jobbing var også Kristoffer Kalfoss ferdig med sin nybygde Honda Civic bare to dager før første treningsrunde.

– Dette er så moro å kjøre! Det har jo gått over all forventning egentlig. Det er noe annet enn bilcross. Tempoet er mye høyere, sier en blid Kalfoss.

Ny opplevlese var det så definitivt også for Roar Presthus. Trønderen kjørte sitt aller første rallycrossløp i likhet med svært mange andre.

– Det er en annen fart, ja. Så har jeg bare kjørt bilcross før. Dette er litt mer spennende, men det har nå gått greit, sier den sindige 19-åringen.

Roar Presthus. (Foto: Simen Næss Hagen)

Rent sportslig endte det med at ikke ukjente Ole Henry Steinsholt gikk til topps i juniorklassen foran Marius Karlstad og Steffen Hansen.

Og det er nettopp farta til Steinsholt som promotor Skaar biter seg merke i – da forskjellen mellom juniorklassen og klasse 1 ikke nødvendigvis er så stor, ulempene i regelverket til tross.

– Ole Henry Steinsholt, som utfordrer toppen i klasse 1 med en gammel Honda, velger juniorklassen, og det tyder på at de ser et potensiale i denne cupen, sier Skaar.

26.-27. mai 2018, Rallycross-NM: Momarken
Steffen Hansen kjører Honda Civic i juniorklassen, en av de mest attraktive bilene som brukes blant juniorene. (Foto: Simen Næss Hagen)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here