50 VM-løp med Petter og Andreas - dette er høydepunktene deres

Kun fire førere har kjørt samtlige VM-runder. Petter Solberg og Andreas Bakkerud er to av dem, og på mange måter symbolet på utviklingen av verdensmesterskapet i rallycross.

Publisert

Dog symboliserer de sporten litt på hver sin måte. Petter, som gjorde sitt inntog i 2013 med ett mål for øyet - at serien skulle få VM-status «så fort som mulig», aller helst året etter.

Petter Solbergs første VM-seier, med Andreas Bakkerud på 2. plass, fra Portugal i 2014. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

Dog symboliserer de sporten litt på hver sin måte. Petter, som gjorde sitt inntog i 2013 med ett mål for øyet - at serien skulle få VM-status «så fort som mulig», aller helst året etter.

«Check» kunne han sette ett år senere, for VM-status ble det i 2014 - etter stor pågang i kulissene, blant annet fra Petter selv og etterhvert en rekke andre, deriblant rettighetshaverne IMG som har hatt ansvaret for å utvikle den kommersielle delen av mesterskapet.

Så er rallycross en nordisk dominert sport, kanskje litt på samme måte som skisporten om vinteren, og Solberg var ikke eneste nordmann med full VM-satsing. Andreas Bakkerud hoppet på samme muligheten da det åpnet seg et sete hos Andreas Eriksson i Olsbergs MSE.

Med unntak av gokart i barndommen har ikke Bakkerud tenkt eller drømt om noe annet - det er verdensmester i rallycross han skal bli.

Første seieren huskes best

Nå er 50 løp gjennomført, og Solberg og Bakkerud er to av kun fire førere som er i det gylne selskap med tanke på å ha kjørt samtlige løp. Timur Timerzyanov og Timmy Hansen er de to andre, også de som hvert sitt symbol på mesterskapets utvikling.

(Foto: FIAWorldRallycross.com)

Men hva er så høydepunktet etter fire sesonger og 50 løp?

– Når du ser tilbake, så er det egentlig fra EM i 2013 da vi bygde bilen på tre måneder. Og vi skulle egentlig ha vunnet i Portugal det året også. Men bilen var altfor ekstremt. Jævli rask, men overhodet ikke holdbar, flirer Solberg overfor Parc Fermé.

Han fikk året på seg til å lære, og da han stod på startstreken i Portugal igjen året etter - det første VM-løpet i rallycross i historien noen sinne, så var det nettopp Petter som skulle få æren av å trone øverst på seierspallen for første gang.

– Den var følsom. Og det er nok det jeg husker best fra VM-årene så langt, sier verdensmesteren fra nettopp 2014 og 2015.

– Alt vi hadde lært, bygd bilen sjøl og fått med alle på verkstedet til å jobbe døgnet rundt. Vi hadde senger i verkstedet og jobbinga gikk i sirkel. Det er helt sjukt. Det kuleste er når du får med deg så mange med den samme lidenskapen til å gjøre det. Nesten litt skremmende, sier Solberg videre.

To VM-gull er det blitt, og 10 enkeltseire. I tillegg har han to soleklare rekorder i antall heatseire (57), antall semifinaleseire (23) og antall pallplasser (24). Antall finaleseire på 10 må han dog dele med Mattias Ekström og Johan Kristoffersson, som til sammenlikning har kjørt «kun» 38 og 42 av de 50 løpene som er kjørt til og med åpningsløpet i Spania.

Overlegen på hjemmebane

Men Andreas Bakkerud også da, «unggutten» som nå er 26 år og fremdeles drømmer om å ta VM-tittelen. Han har hatt det ganske tøft på veien, men kan likevel skimte med seks seire og 20 pallplasser.

Han er heller ikke i tvil om sitt høydepunkt fra disse 50 løpene siden 2014. På hjemmebane på Lånkebanen i 2016 var Andreas Bakkerud historiens første til å sikre «full pott» i form av fire kvalikseire av fire mulige, semifinaleseier og finaleseier. Ingen var i nærheten av bergenseren denne helgen.

Andreas Bakkerud etter sin dominerende seier på Lånkebanen i 2016. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Høydepunktet må være seieren på Hell med Focusen. Det er kanskje den «enkleste» løpshelgen jeg har hatt. Jeg slapp clutchen, gasset og bremset og alt gikk egentlig av seg selv. Og det gikk fort. Banen passet bilen godt og alt hadde løsnet etter en trøblete sesongstart med ny bil. Vi var ute av mesterskapet allerede og hadde ikke noe å tape, sier Bakkerud til Parc Fermé.

Bakkerud var også med på å vinne teammesterskapet med Olsbergs det første året det var VM, og den første VM-seieren på Lydden Hill samme år var også stort for ham. Mange husker sikkert hvordan han feiret ved å ta pushups med én arm på taket.

Nå venter altså Portugal og Montalegre. En bane med gode norske tradisjoner. Det var her Solberg som nevnt tok sin første seier, hans første av tre år på rad denne banen. Andreas Bakkerud har flere pallplasser der i Supercar og også seier fra 2011 - første året han tok EM-gull i Super1600.

– Portugal er på topp tre-listen over mine favorittbaner, og jeg har stort sett gjort det bra der. Men Petter er veldig rask her, spesielt på tørt. Men det er meldt veldig vått i helgen, så da tror jeg det kan bli en av Audiene på topp, gliser 26-åringen.

Powered by Labrador CMS