13.000 kroner i bøter og seks Supercars-førere får 15 minuspoeng

Det begynner å røyne på for flere av bilene i rallycross når det kommer til forbruk av motorer. Og det kan også koste dyrt om man ikke møter opp til avtalt tid.

Publisert

Parc Fermé har benyttet anledningen til å ta en liten kikk på oppslagstavla fra juryen den første dagen i den franske runden i Loheac.

(Foto: Simen Næss Hagen

Parc Fermé har benyttet anledningen til å ta en liten kikk på oppslagstavla fra juryen den første dagen i den franske runden i Loheac.

Reglene fra FIA er ofte tydelige og klare, i hvert fall på motorfronten. Enkelt og greit er det slik at maks to motorer kan benyttes gjennom sesongen. For etter den tredje plomberingen av ny motor tildeles man 15 minuspoeng i mesterskapet.

Olsbergs var forberedt

Dette er ikke ukjent fenomen, og først og fremst Olsbergs MSE kommer til å stå igjen med relativt lav poengscore denne sesongen. For det at Robin Larsson og Kevin Eriksson utsettes for poengtrekk kommer langt ifra som noe sjokk.

– Vi henger etter på motorene, og kommer til å sprette opp nye motorer kanskje hvert løp. I hvert fall i Frankrike. Vi må teste og utvikle, og det er bedre å gjøre det på banen, enn å gjøre det på egen test for så å komme til løp å bli skuffet, sa teamsjef i Olsbergs, Andreas Eriksson, til Parc Fermé forrige uke.

Men svenskene er ikke alene. Kevin Hansen utsettes også for et tredje motorbytte. Lillebror Hansen scorer ikke teampoeng for fabrikkteamet til Peugeot, slik at teamet ikke taper noe i seg selv i mesterskapet selv om dette går utover Hansen i førermesterskapet.

Dyrt fravær

I tillegg har EM-førerne Patrik Guillerme, Tamas Karai og Lukacs «Csucsu» Kornél også byttet motorer i sine biler, og blir straffet på samme måte som VM-førerne.

Men det har vært relativt travelt på juryrommet i Frankrike denne helgen, for det er ikke bare minuspoeng som er delt ut. Det er også hjemler for å dele ut bøter når enkelte regler brytes.

For eksempel MJP-førerne Andrew Jordan og Toomas Heikkinen som ikke møtte opp til førermøtet, ble straffet med 250 euro hver, altså totalt cirka 5000 norske kroner for MJP-teamet i bøter for ikke å møte opp.

Det samme gjaldt også EM-førerne Rodolphe Audran og Artur Egorov, mens Anthony Jan fikk 300 euro i bot for å komme for sent til dekkinnsjekk. Dermed har FIA dratt inn nesten 13.000 norske kroner i bøter fra førerne denne lørdagen.   

Powered by Labrador CMS