WRC-stjernen mener denne rallyklassen har berget den nasjonale interessen

Det relativt frie AP4-reglementet har skapt en voldsom rallyinteresse i New Zealand, og Hayden Paddon forklarer oss hvorfor.

Publisert

Om ikke veldig mange år vil samtlige av bilene som i dag er klasset som standard firehjulsdreven rallybil i NM utgå i homologering, noe som gjør at disse vil plasseres i klasse 13, den nasjonale klassen for eldre firehjulsdrevne rallybiler.

Hayden Paddon. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Om ikke veldig mange år vil samtlige av bilene som i dag er klasset som standard firehjulsdreven rallybil i NM utgå i homologering, noe som gjør at disse vil plasseres i klasse 13, den nasjonale klassen for eldre firehjulsdrevne rallybiler.

Dermed vil det være kun RC2-klassede biler (R5, RRC og S2000) som vil være tellende i NM for nyere firehjulsdrevne rallybiler.

I fjor presenterte FIA et nytt internasjonalt R4-konsept, basert på et standardkit fra enhetsleverandøren Oreca som i praksis kan puttes i hvilket som helst karosseri man ønsker seg, men dette reglementet er vil ikke umiddelbart implementeres i det norske mesterskapet, etter signalene som Norges Bilsportforbund har gitt med økonomi som argument.

– Det beste som skjedde mesterskapet

Parc Fermé har snakket med WRC-stjernen Hayden Paddon, som foruten sitt halve sesongprogram i WRC kjører flere nasjonale løp hjemme i New Zealand. Her er det «AP4» som er hovedklassen, som er en slags hybrid av Gruppe N og R5, bortsett fra at et AP4-kit kan puttes i hvilke som helst biler.

Forskjellen fra Oreca-kitet er at dette skal være vesentlig billigere, da FIAs R4-forslag vil ha en prislapp alene på nærmere én million norske kroner før bilen er ferdig bygd.

– AP4 har vært redningen her i New Zealand etter at Gruppe N-bilene ble eldre og spesielt mindre attraktive for spesielt for importører og fabrikanter, sier Paddon til Parc Fermé.

Han kjører en Hyundai i20, men ikke en ren WRC-i20 som man kan få inntrykk av rent estetisk. I videoen under kan du se Paddon forklare spesifikasjonene på sin AP4-Hyundai.

Samtidig innrømmer Paddon at han ikke var verdens største tilhenger da AP4 ble en del av New Zealands nasjonale rallyreglement.

– Umiddelbart da «Åpen klasse» skulle erstatte Gruppe N, så var jeg ikke noe særlig for ideen, da jeg var redd for at lommeboka skulle bestemme. Men etterhvert som dette formet seg, så er dette noe av det beste som har skjedd mesterskapet, sier Paddon videre.

Han kan oppriktig bekrefte et vesentlig lavere budsjett enn å kjøre med ren R5-bil slik det fungerer i New Zealand, og Paddon kan fortelle om over 100 deltakere i hvert eneste nasjonale rallyløp som følge av den økte interessen for nasjonalt rally generelt.

For den spesielt interesserte, så kan du lese hele det tekniske AP4-regelverket her.

«Maksbudsjett» på 600.000 kroner

Paddon legger fram tallene på denne måten.

– Da vi vant mesterskapet i 2013 med vår «Åpen klasse»-Mitsubishi Evo 9, så hadde vi et løpsbudsjett på cirka 40.000 kroner (5000 amerikanske dollar, omregnet av oss, journ.anm), og de generelt sett dyreste årsbudsjette for de beste teamene, for seks løp, ligger på cirka 600.000 kroner. Å introdusere en R5-bil hit, ikke bare å kjøpe en, men også drifte en, fungerte ikke like bra og ville aldri blitt noe enkelt her, så AP4 har bidratt til å fylle dette gapet, sier Hyundai-føreren, som denne uka er aktuell med Rally Argentina hvor han vant for to år siden.

Paddon tror New Zealand har noe av de rimeligste utgiftene i verden i et nasjonalt rallymesterskap.

– Bilene her koster to tredjedeler av en R5-bil, men det aller viktigste er at driftbudsjettet bare tilsvarer 25 til 50 prosent av å drifte en R5-bil.

Fabrikkene spytter inn penger

Samtidig er det en ny begeistring fra fabrikantene og importørene i Oseania for regelverket som åpner opp for enda flere bilmerker enn hva det internasjonale R5-reglementet har av FIA-homologerte biler.

Og det er nettopp dette Paddon mener har berget rallyinteressen og tomrommet etter Gruppe N-bilene.

– Vi har Hyundai, Holden, Audi, Mitsubishi, Toyota, Mazda og Ford som putter penger i teamene og i sporten på nasjonalt nivå. De 15 år gamle Subaruene og Mitsubishiene, som var frontfigurene for det nasjonale mesterskapet, mistet sin kommersiell verdi for både bilfabrikanter og tilskuere. Bilene har fremdeles plass for de som velger å kjøre på enda lavere budsjett, men AP4 har satt i gang en større kommersiell interesse og en større tilhengerskare nasjonalt i New Zealand, sier han.

Powered by Labrador CMS