WRC-samleren Andreas med ny, illsint doning til Romjulsrally

Andreas Wiik har aldri lagt skjul på sin kjærlighet til WRC-biler, og vil krydre startlistene med nok en godbit fra 2000-tallets innholdsrike æra.

Publisert

Men én ting er han klar på. Han vil ikke avsløre hva slags bil det er snakk om. Kortene holder han såpass tett inn til brystet fram til han triller bilen av hengeren på Elverum lørdag morgen i forbindelse med Romjulsrally.

Andreas Wiik. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Men én ting er han klar på. Han vil ikke avsløre hva slags bil det er snakk om. Kortene holder han såpass tett inn til brystet fram til han triller bilen av hengeren på Elverum lørdag morgen i forbindelse med Romjulsrally.

– Jeg har vel ikke noe godt argument for å holde det hemmelig. Men jeg har det litt gøy med det. Får prøve å skape litt blest og slikt, så får vi se hvordan folk reagerer på Elverum, sier Andreas Wiik til Parc Fermé.

WRC-bil fra tolitersperioden

Han kan dog avsløre at det er snakk om en bil fra æraen for WRC-bilene hadde toliters turbomotorer, en periode som strakte seg fra 1997 til og med 2010, før bilene ble «nedtunet» til 1,6-liters motorer og mindre avansert teknologi fra 2011.

– Spør du meg, så mener jeg at dette er den grommeste perioden av WRC-biler med unntak av de aller nyeste bilene nå fra 2017. Jeg syns dette er mye heftigere enn bilene som kom fra 2011, sier Wiik videre.

Han ble først kjent for sine to Hyundai Accent WRC som han slet med å få til å fungere. Han fullførte aldri et løp med disse bilene, men da han gikk til investering av en Mini Cooper WRC tidligere år, så begynte han også å komme i mål - og etterhvert med ganske respektable resultater.

Solgte unna to WRC-biler

En ordentlig overhaling av Hyundaiene førte til et dobbeltsalg, som frigjorde midler for Wiik - som ellers har gjort stor suksess innenfor eiendom og derfor valgt å investere i rallykjøring som en hobby utenfor hverdagen med jobb og familie.

– Det eneste jeg syns var dumt med salget av Hyundaiene var at jeg aldri klarte å bevise at jeg kunne få de til å fungere. Men de fungerte da jeg leverte dem, så da må man være fornøyd.

– Men du har en Mini stående fortsatt? Hva gjør du med den?

– Jeg trives såpass godt med den at jeg ikke vil selge den. Så jeg vil fortsatt ha mulighet til å kose meg med den også, og også kunne leie den ut. Men pengene fra Hyundaiene måtte jeg putte et sted. Jeg kunne selvfølgelig gjort noe kjedelig ved å betale ned på huslån og slikt, men jeg tenkte det heller var bedre å kjøpe seg en ny WRC-bil, humrer Wiik, som med en god porsjon selvironi ikke skjemmes over å være stolt av WRC-investeringene sine.

Positiv respons

Andreas Wiik med sin Hyundai Accent WRC fra Rally Finnskog. Nå er den solgt, til fordel for en ny og mer moderne WRC-bil fra samme epoke. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han har markert seg i norsk rallysport denne sesongen ved å bringe fram WRC-bilene på skogen igjen etter at de ble tatt vekk fra den øverste NM-klassen. Wiik vil rett og slett bare ha det moro og vil ikke kjøpe biler for å konkurrere i mesterskap med.

I tillegg opplever han mye positivitet og engasjement rundt prioriteringene ved å stille til start i WRC-biler.

– Folk setter pris på at bilene faktisk brukes og ikke bare blir satt vekk. Mange reiser jo for å se disse bilene. Så det er jo hyggelig det. For meg er det en bil jeg kan få muligheten til å kose meg med, for dette er jo som sagt det grommeste i mine øyne, sier han.

Resultatambisjonene legger han lavt. Selv om bilen i praksis skal kunne totalvinne NM-løp med riktig sjåfør, så er ikke dette førsteprioritet for hamarsingen.

– Fram til jeg fikk Minien, så har jeg kjørt veldig lite. Stort sett brutt hele tiden. Men jeg har nå klart å bygge meg mer opp med Minien, men med denne bilen må jeg nok begynne litt på nytt igjen. Romjulsrally blir bare en test og jeg skal prøve å belaste den minst mulig. Det kommer også en ingeniør som skal passe på alt er på stell, sier han.

Powered by Labrador CMS