Førerne vil ha forbud mot korte, kunstige hopp på etappene


DEL
Ott Tänak måtte bryte nok en gang på grunn av skade på bilen utenfor hans kontroll. Nå er han hektet av i VM-sammendraget. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

En real «face plant» fra Ott Tänak har satt i gang reaksjoner fra konkurrentene etter Rally Sardinia.

For andre gang måtte estlendingen Ott Tänak bryte et løp utenfor hans kontroll da bilen nok en gang skulle få seg et trøkk han ikke kunne forutse.

I Rally Portugal skulle en stein midt i veibanen sørge for motorstopp, og det samme skjedde etter en litt for hard landing under Rally Sardinia etter et kunstig opp som var satt opp på et fullfartsparti på Monte Baranta-etappen.

95.000 kroner i bot og betinget poengstraff etter Rally Sardinia

På vegne av flere førere tar verdensmester Sebastien Ogier nå bladet fra munnen og sier hva han og de fleste andre mener om disse hoppene som blir konstruert for å gjøre hoppene ekstra spektakulære.

– Som førere er vi alle enige i at det ikke er noe lurt å konstruere disse kunstige, korte spretthoppene midt på en lang rettstrekning, sier Ogier til avisen Autosport.

- ANNONSE -

Kraftig R5-krasj

I tillegg til Tänak måtte blant annet fjorårets asiatiske mester Gaurav Gill også bryte i R5-klassen med sin Ford Fiesta som følge av en frontlanding etter tilsvarende hopp.

– Jeg har ikke noe imot hopp. Jeg liker det og de kan lage så mange de vil, men gjør de i det minste progressive og ikke med en rampe som er skarp og kort. Når vi kommer i sjettegir blir det bare for dumt. Det er dumt for WRC-bilene, men jeg ville i hvert fall ikke hoppet slikt med en R5-bil, sier Ogier med adresse til Gills krasj.

Teamsjefene enige

Ogiers teamsjef i M-Sport Ford, Malcolm Wilson, støtter seg til rallyprofilens standpunkt.

– Noen retningslinjer for å bygge hopp ville vært en god idé. Gaurav ødela fronten på bilen på det hoppet, så denne var ikke spesielt fornuftig, sier Wilson.

Teamsjef i Toyota, Tommi Mäkinen, har hatt en finger med i spillet vedrørende det kunstige hoppet som er laget ved Kakaristo-området på den velkjente Ouninpohja-prøven i Finland. Verdensmesteren fra 1996 til 1999 konstaterer at denne er et bedre eksempel på kunstige hopp som lages først og fremst av underholdningsmessige hensyn.

– Der kan du ha full gass over hoppet, det ser bra ut og den er snill med bilen fordi den ikke har noen kort rampe. Det er ikke noe poeng å lage noe unaturlig da dette bare ødelegger ting. For Ott sin del nå så kunne ikke demperne gjøre noe etter hoppet da han landet på støtfangeren framfor hjulene, sier Mäkinen.

Legg inn en kommentar