WRC-bilen lever igjen – men nå parkeres den for godt

DEL
(Foto: Simen Næss Hagen)

– Jeg tør ikke risikere noe mer med denne bilen. Til det er historien bak bilen for viktig, sier Anders Grøndal.

Det sitter kanskje langt inne, men likevel. Etter at Anders Grøndal, kanskje noe unødvendig, vraket sin etterhvert folkekjære Subaru Impreza WRC under et sprintrally i Stavanger for fire år siden, så har den nærmest ligget i dvale, eller koma om du vil. Eller for døden om vi skal ta i litt ekstra.

100 prosent original WRC-bil

Å bygge den opp har ikke vært bare-bare for den sindige drammenseren som tok hele seks NM-gull fordelt på bakkeløp og rally med denne bilen. For ham har det vært viktig å få på plass alle originaldeler av det som måtte byttes og erstattes. Rettejobben skulle ikke være noe venstrehåndsarbeid gjort på en effektiv måte. DK Skadesenter rettet opp bilen for Grøndal, mens Morten Flåt stod for gjenoppbyggingen,

Nå har den, etter litt om og men her og der før den kom i hendene til DK Skadesenter og Flåt, nå brukt fire år på å se dagens lys igjen. En bil mange har savnet i rallysporet og i bakkeløpstraseen, og Anders Grøndal er klar på at han ikke kommer til å utsette bilen for konkurranse igjen.

– Nei, det tør jeg ikke nå. Bilen er for mye verdt, og har for mye historie, til at jeg kan gjøre det igjen. Nå skal den heller stilles ut og vises fram, sier Anders Grøndal.

LES OGSÅ: Revansjesugen og optimistisk etter marerittstart på året

- ANNONSE -

– Det viktigste er at bilen er bygd opp igjen med alle originaldeler. Ikke én eneste del her er hjemmelagd. Alt er original fra Prodrive. Vi skal ikke ha noen pirat-bil her.

Foto: Simen Næss Hagen Foto: Simen Næss Hagen

Vekket stor oppmerksomhet

Nå står den trygt plassert inne i Subaru-hjørnet på arbeidsplassen Grøndal Bilbutikken i Drammen. Forrige uke la han ut bilde av bilen på sosiale medier, og oppmerksomheten har mildt sagt tatt. Det er åpenbart at miljøet har savnet bilen.

– Det har også kommet flere folk innom butikken bare for å se bilen igjen, kan Grøndal fortelle.

LES OGSÅ: Dette var verdt å få med seg fra Numedalsrally

(Foto: Simen Næss Hagen)

For Grøndals Subaru er ikke lenger hvilken som helst Subaru. Historikken bak den gjør den til en rallyskatt som han selv liker å sammenlikne med Holm-Jacob Mathesons Ford Escort MK1 eller Bernt Kollevolds Toyota Celica ST205.

– Denne bilen må ha betydd mye for Petter også, sier Grøndal, og viser til Petter Solberg.

Den nåværende rallycrossføreren tok ett av karrierens mest minnerike seire i 2005 med denne bilen, nettopp i Rally Sverige. Petters siste seier med 2004-generasjonen til Subaru, som året etter kom Anders Grøndal til eie.

I Grøndals eie i 11 år

– Vi hadde en beinhard kamp mot Martin Stenshorne på Rally Hedemarken i 2005, der vi slo han. Den prestasjonen aleine gjorde at Subaru ønsket å sponse oss med å kjøre WRC-bil, minnes Grøndal.

LES OGSÅ: Rally Finland tvinges til å få ned hastigheten på etappene

- ANNONSE -

For denne Subaruen er nettopp blitt hans viktigste bil gjennom karrieren. NM-gullene er nevnt. Ellers er det tatt 56 enkeltseire i rally og bakkeløp med denne blå doningen. Og Grøndal vant også sitt første NM-løp med denne bilen, i sekundstrid med Mads Østberg på Mountain Rally.

Selv om Østberg ledet og snurret vekk seieren.

(Foto: Simen Næss Hagen)

– Det var likevel en sekundstrid. Jeg lå bare bare ni sekunder bak ham, sier Grøndal og blar tilbake til resultatlistene fra NM-løpet på Gol for 11 år siden.

Da var Grøndal 21 år. Helt fram til 2012 er det blitt både oppturer og nedturer med WRC-bilen. Nå skal den ikke utsettes for flere nedturer. Men én stor opptur venter når Grøndal skal gifte seg med Molly Pettit til høsten.

– Dette er den eneste riktige brudebilen den dagen. Så det har jeg fått med meg Molly på, gliser 33-åringen.

Delte meninger om ny dekor

På sosiale medier har Grøndal fått stor respons om hvordan den skal dekoreres igjen.

Skal den forbli helt blå, slik den står nå, skal Grøndal bruke noen av sine gamle dekorer fra gull-tiden eller fra siste gang den ble kjørt – eller skal den se helt identisk ut som da Petter Solberg vant med akkurat denne bilen i Rally Sverige i 2005?

– For å gi den akkurat den historiske verdien den har, så er det nok mest riktig at den får samme dekorering som Petter hadde i 2005. Men da er det viktig at alle klistremerker er helt like. Både startnumre, sponsorer og den generelle dekoreringen, påpeker Grøndal.

På sin egen Facebook-side er meningene delte derimot. Over 280 kommentarer av Grøndals Facebook-venner har sagt hans mening, og hva publikum mener er variert – men kampen ser ut til å stå mellom Grøndals dekor fra 2013 og Petter Solbergs VM-dekor fra 2005.

LES OGSÅ: Mikkelsen i samtaler med tre av teamene i Rally-VM
LES OGSÅ: Sju unnskyldninger du alltid hører fra en rallysjåfør