VM-runden flyttes over 70 mil vekk fra den norsk-svenske finnskogen for å kunne overleve

Det tette båndet mellom Sverige og Norge er borte når det kommer til Rally Sweden. Den klassiske VM-runden på snø gjør nå drastiske tiltak for å få arrangere neste år.

Publisert

Torsdag kunngjorde arrangøren av Rally Sweden om hvordan fram tiden ser ut. Der staben tidligere har vært truet av nedleggelse som følge av både økonomiske utfordringer og ikke minst gjentakende år med usikre snøforhold, så er nå kortbunken stokket om og man har funnet løsninger som alle er tjent med.

(Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

Torsdag kunngjorde arrangøren av Rally Sweden om hvordan fram tiden ser ut. Der staben tidligere har vært truet av nedleggelse som følge av både økonomiske utfordringer og ikke minst gjentakende år med usikre snøforhold, så er nå kortbunken stokket om og man har funnet løsninger som alle er tjent med.

Ifølge deres egen pressemelding stod det mellom Österstund, Umeå og Luleå som løpets sentrum, tre destinasjoner som er vesentlig lengre unna Värmland og Dalarna som har vært faste innslag for Rally Sweden gjennom hele Rally-VMs historie flere tiår tilbake. Denne tilknytningen til det norske Østlandet har gjort at flere tusen nordmenn også har valfartet over grensen, men disse mengdene blir det mest sannsynlig nå slutt på.

– En mer snøsikker region lengre nord er et grunnkrav som ikke kan rokkes ved i en forlenging av VM-avtalen, så det så vise til historie værdata har stått sentral. De største styrkene til Umeå foruten et stabilt vinterklima er god hotellkapasitet kombinert med serviceplass og hovedkvarter på messeområdet Nolia, et sterkt voksende næringsliv og et attraktivt område for publikum. Östersund og Luleå viste også stort engasjement og et godt opplegg, men Umeå sitt konsept var mer attraktivt i sin helhet, oppsummerer Rally Swedens daglig leder Glenn Olsson.

Interessen for Rally-VM generelt har vokst betraktelig de siste årene. Selv har de telt opp 122 millioner TV-seere over hele verden for 2020-arrangementet, ifølge pressemeldingen, og SVT hadde en markedsandel på hele 39 prosent under VM-runden i fjor. Den kommersielle verdien for Rally Sweden står dermed fjellstøtt også for eierne av Rally-VM.

– Vinterløpet er en av mesterskapets største utfordringer, og Sverige har vært en hjørnesten siden mesterskapet startet. Vi har store forhåpninger for både den kommersielle og den sportslige utviklingen hos Rally Sweden i dette nye kapittelet med Umeå som värdstadsentrum. Värmland har vært et fantastisk sted i mange år, og vi må sende en stor takk til så mange mennesker og tilhengere, sier eventsjef for WRC Promoter, Simon Larkin.

En æra er der med over i internasjonal rallyhistorie, spesielt for norske rallytilhengere som har nytt godt av kort reisevei til et internasjonalt arrangement. Umeå ligger 74 mil nordøst for den norske grensa der E16 går inn i Sverige i retning Torsby.

Det blir stille i Torsby, Karlstad og Hagfors neste februar, og klassikere som Vargåsen, Likenäs, Rämmen og i de senere årene Hof-Finnskog, Röjden og Svullrya på norsk side er nå historie.

Kontrakten for 2022 er ei heller ikke signert riktig enda, men detaljer og formaliteter gjenstår før arrangøren av Rally Sweden og WRC Promoter er enige om arrangementet for neste år og i framtiden.

Powered by Labrador CMS