Vekket WRC-bil etter 18 års dvale: – Den er jo så komfortabel å kjøre
Det som framsto som den eneste tekniske feilen var i realiteten en menneskelig feil. Erik Engen kunne smile fra øre til øre etter debuten med sin nyoppfriskede Toyota Corolla WRC.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

For det som så ut til kun å være forhjulstrekk på første gjennomkjøring av Smådølsprinten, det viste seg ene og alene å være forsåket av en spak som Erik Engen ikke hadde dratt til.
– Det er en slags hang-on-clutch til bakdiffen. Så med unntak at vi kjørte med forhjulstrekk på første etappe, så var det ikke ett eneste problem med bilen, sier Engen til Parc Fermé.
Kun originale deler fra rallyfabrikken
Det er Roar Vannebos tidligere WRC-bil det er snakk om, bilen som han kjørte rundt tusenårsskiftet i Rally-NM. Tidligere hadde bilens base blitt brukt under to VM-runder i 1998, samt en test av Carlos Sainz, før den ble ribbet og bygd på nytt karosseri og sendt til Norge i 1999.
Det var Hans Gunnerud som formelt eide bilen med registreringsnummer KF81125 fra 1999 til og med 2019, før den før jul ble omregistrert til Erik Engen og hans samlerprosjekt gjennom Toyota Team Historic. I helgen debuterte han og kona Linda Irén Tryland med denne bilen altså i forbindelse med Smådølsprinten i Numedal.
– Jeg tok det pent, det gjorde jeg. Man kjører jo med skuldrene oppetter ørene, for hvis man vraker noe sånt, så er det ikke mye til originale deler igjen å få tak i. Bare hovedlyktene i seg selv er bygd på karbonfiber, og jeg er stolt over at det er originale TTE-deler på denne bilen tvers igjennom, sier østfoldingen.
WRC-dekor fra 90-tallet
Han er kjent for å være en Toyota-samler, og har det meste som finnes av gamle fabrikkbygde rallybiler gjennom historien. For han er en samler en slik samler skal være, ved å ta vare på historien hvor originalitet verdsettes høyt. Det gjenspeiler han også gjennom dekoren på bilen, som nå er satt tilbake til original stand slik den var i 1998 og 1999 med hovedsponsor fra Castrol og MoviStar.
– Responsen fra folk er utrolig bra, og det er noe spesielt med at det er fabrikkdekoreringen på bilen. For meg er det viktig at det skal være originalt, og det ser jeg at folk også setter pris på.
– Hvordan får man tak i originaldekoreringen?
– Der har jeg alle filene liggende, så det er ikke så vanskelig. Jeg tror jeg har alt av det originale fra Toyota, sier han.
Bikket 180 kilometer i timen
Og kjøreopplevelsen, tross høye skuldre, den var ekstremt bra, selv om det «bare» ble 15. plass totalt og to minutter opp til totalvinner Anders Grøndal.
– Men jeg må si det var uvant at den var så «kjapt oppe» der. Da den var i sjettegir så ville jeg dra på med et gir til, men da var det tomt. Men den var så utrolig komfortabel å kjøre, altså. Holdt på å si, nesten som en vanlig bil. Ingen skrangling eller noen ting. Alt var på stell, sier Engen, og legger til:
– Jeg har jo ingen ambisjoner. Jeg har det bare moro med dette, og det er jo derfor jeg vil kjøre denne type biler. Jeg hadde ikke tenkte å kjøre noe apekatt på dette løpet, og var godt innenfor risikosonen, men vi fikk jo dratt den opp i over 180 kilometer i timen på toppen sier, sier han.
Hvor mange flere løp det blir framover er foreløpig ikke satt. Han er også glad i sin Toyota Celica GT-4 ST165 som han har stilt opp med flere ganger i historisk klasse. Han ønsker blant annet å bruke denne på Numedalsrally.
– Men det blir nok flere småløp utover sommeren også, kanskje. Det er jo intervaller på 450 mil på denne, så det går an å kjøre ganske mye uten å måtte ta opp alt, konstaterer han.