Veiby om sine første turer i en WRC-bil: – Den gjør jo akkurat det du ber den om

Hyundai har lenge hatt en plan om å dytte Ole Christian Veiby inn i en WRC-bil. At debuten skulle skje i en VM-runde kom dog overraskende på.

Publisert

For selv om fredagens nyhet om at Ole Christian Veiby får en spennende og etterlengtet mulighet i en WRC-bil kom som en overraskelse på svært mange i rallymiljøet, så er det egentlig noe Veiby selv har vært forberedt på.

(Foto: Jordi Rierola Worldwide / Hyundai Motorsport GmbH)

For selv om fredagens nyhet om at Ole Christian Veiby får en spennende og etterlengtet mulighet i en WRC-bil kom som en overraskelse på svært mange i rallymiljøet, så er det egentlig noe Veiby selv har vært forberedt på.

Allerede har han fått noen kilometer bak rattet på en WRC-bil, og det har vært snakk om helt siden sesongstart at han skulle få én eller flere muligheter i WRC-bil. Hyundai har nemlig hatt tradisjon for å dytte juniorene sine inn i slike biler, både ved Jari Huttunen i fjor og Pierre-Louis Loubet i år, og det er også Hyundai selv som tar regninga for dette løpet.

Fått kjøre på «roll outs»

Og det er samme teamet som har driftet Loubet sin bil i år, 2C Competition, som blir Veibys medhjelpere under Rally Monza i desember hvor han altså blir den første nordmannen i år til å kjøre i keiserklassen.

– Det har ligget i kortene at vi skal få prøve oss med noe i ett og annet løp, men det ble aldri bestemt helt da året har blitt som det har blitt. Ting har vært veldig usikkert, men så kom forslaget på Hyundai om vi kanskje skulle på Monza. Det sa vi jo selvfølgelig ja til, sier Veiby til Parc Fermé.

Han har fått noen mil bak rattet i en i20 WRC-bil allerede, uten at det er noe han har markert tydelig på sosiale medier. Det har skjedd ved såkalte «roll outs» av bilene i Tyskland før de skal ut på test, og det skjer gjerne på et baneområdet og ikke nødvendigvis på skogen. På en måte en slags test og oppvarming av bilen for å sjekke at alt fungerer som det skal.

– Nei, jeg har ikke kjørt på en ordentlig, ordentlig vei enda. Det blir på bane, liksom. Så det blir spennende. Heldigvis har jeg prøvd litt, så helt ukjent er jo ikke bilen. Så det er jeg glad for nå, for da vet jeg hva jeg går til, sier 24-åringen.

– Hvordan er det å oppleve å kjøre en WRC-bil for første gang?

– Det er jo en så utrolig bra bil. Den er bygd opp slik at den enkelt og greit gjør akkurat det du ber den om. Og med den downforcen og det som er. Det gjør jo at det funker for å si det sånn.

– Så du er ikke overrasket over at du får sjansen i år?

– Nei, vi har vært forberedt på at vi skal få prøve oss litt, men at det blir i en VM-runde hadde ingen drømt om, sier Veiby.

Komfortabelt løpsopplegg

Franske Pierre-Louis Loubet har kjørt flere VM-runder i WRC-bil i år. Nå får også Ole Christian Veiby sjansen i samme team og bil. (Foto: Fabien Dufour / Hyundai Motorsport GmbH)

Rally Monza avslutter en nokså spesiell WRC-sesong. Ti løp er allerede avlyst, og to har kommet til, deriblant Rally Monza - som før er blitt kjørt som et showløp inne på motoranlegget. I WRC 2-mesterskapet har Veiby hatt opp- og nedturer, men to markante brutte løp i Monte-Carlo og Sardinia har frarøvet ham muligheten for en potensiell topplassering sammenlagt.

Derfor fant Hyundai det like greit at han kunne få WRC-sjansen nå, slik også Pierre-Louis Loubet har gjort de siste løpene. Og Veiby har tanker om at han bør ha farta til både Loubet og M-Sports Gus Greensmith ettersom han har matchet disse - og også vært raskere enn disse i R5-bil tidligere.

I tillegg er løpet rundt det legendariske motoranlegget spesielt. Fredag og lørdag går med til etapper lagt rundt baneanlegget, mens de får «ordentlige» fjelletapper på lørdag. For Veiby er dette midt i blinken.

– Det er en fin måte å bli kjent med bilen på og en fin måte å få tøyd strikken litt uten at det er for stor risiko. Så kommer man ut på de ordentlige veiene med litt mer «confidence», sier han.

– Rekker du å kose deg med å få kjøre en WRC-bil, eller blir det bare alvor?

– Det er aldri feil å kjøre WRC-bil, og det år vel ikke an å ikke kose seg da. Så det blir ikke noe problem. Men det blir mye nytt og mange spørsmål underveis. Sånn blir det jo alltids når ting er nytt, sier Veiby.

– Tilfredsstillende fart

Det er altså teamsjef Andrea Adamo selv som styrer førerkabalen, og til tross for enkelte grove førerfeil han sjeldent setter pris på, så har han samtidig sett at Veiby har hatt en god fart og vært helt i toppen av R5-bilene når ting har fungert - både med bil og fører.

Til VG er Adamo krystallklar på at Veiby fortjener denne sjansen.

– Jeg er glad for at Veiby får denne sjansen nå mot slutten av 2020. Det var en kombinasjon av flere faktorer som gjorde dette mulig. Han har holdt en tilfredsstillende fart i 2020, og dette er en god mulighet til å teste seg, sier Andrea Adamo til VG.

Powered by Labrador CMS