Veiby hyller nivået i Rally-NM: – God trening med tøffe fighter

DEL
Ole Christian Veiby, her fra Numedalsrally i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen)

I utgangspunktet kjører han de første NM-rundene som ren testing, men Ole Christian Veiby er forberedt på å få kjørt seg de kommende ukene.

 

For unggutten fra Kongsvinger har fortsatt blikket rettet internasjonalt, hvor det er VM-løpene i Monte-Carlo og Sverige om er de store «høydarene» i dette kvartalet. Men før han kommer så langt, så skal det gasses her hjemme i Norge.

Det er for så vidt mange årsaker til at man velger å bruke norske vinterløp til testing. Man får ekstra trening og stimuli på gjennomkjøring og noteskriving, man får testet ut tempoet på mer ukjent terreng enn en testvei man lærer seg raskt og man kan teste ut taktikk og strategi som man får bruk for i løpene.

Skal kjøre helt på grensen

Ole Christian Veiby nevner at det nye dekkreglementet er ferskvare og nye for mange, selv om dimensjonene har vært like i VM i mange år. Å teste ut oppsett og holdbarhet på disse er kanskje noe av det som står høyest på prioritetlista å finne ut.

Men så ser han på startlista til Sigdalsrally og tenker:

– Jeg er en konkurransemann. Kjører vi om seieren, og det er sekundstrid, så blir nok taktikken deretter. For det er god trening å kjøre i tett kamp også. Det å yte det siste lille ekstra, sier Ole Christian Veiby til Parc Fermé, og lover at grensene skal «pushes» på Sigdal.

- ANNONSE -

WRC 2-sesongen fortsatt uavklart

Noen fast arbeidsgiver er ikke klart for hele sesongen foreløpig. Enn så lenge satses det i privat regi, i samarbeid med KMS som EVEN Management har tette bånd til.

Pappa Erik har allerede hintet at Hyundai Motorsport kan være en potensiell samarbeidspartner å satse med R5 i senere i år, dog uten at dette ville blitt klart nå tidlig på året uansett. Ole Christian vil ikke si noe særlig mer annet enn at de gjerne ser i retning et VM-team som kan tilby R5-bil for videre utvikling.

Men enn så lenge er det en privat Volkswagen Polo R5 som gjelder. En åpenbar vinnerbil, men likevel tar ikke Veiby lett på det i møte med blant annet Henning Solberg, Anders Grøndal og Frank Tore Larsen, eksempler på førere som har mye erfaring og flere seire fra Sigdalsrally tidligere. Totalt stiller det 12 R5-biler til start, i tillegg til at Mads Østberg kommer i en standard Subaru Impreza.

– Det blir bra å få fightning. Det som skjer med NM nå er også veldig positivt, sier Veiby, og viser til den nye TV-satsingen som VG legger opp til.

Han innrømmer at det gjør det mer fristende å vise seg fram når norsk rally får mer positiv oppmerksomhet og omtale enn tidligere, kontra å dra på en privat test – selv om det kanskje ville gitt mer kilometer med trening.

– Det gjør det enda mer attraktivt å kjøre i NM. I utgangspunktet har jeg Sigdalsrally og Hadeland på plakaten som test inn mot Sverige. Men skal jeg være ærlig så frister Numedalsrally også nå. Jeg har veldig lyst, men det er ikke noe som er klart der, sier 22-åringen.

8500 kilometer med fart i fjor

Sin unge alder og relativt korte rallykarriere til tross: Etter egne beregninger tilbakela han over 8500 kilometer med full fart i fjor, inkludert alle løp og tester, noe som kanskje er mest av samtlige norske førere. Likevel er det én ting som mangler på CVen.

Et NM-gull i rally.

Det er kun Aurskog-Høland Rally som kolliderer med en potensiell VM-runde for Veiby for en full NM-sesomg, dersom han stiller til start i Rally Portugal. Utover dette kan både Rally Sørland og Rally Hedemarken passe kalenderen hans, dersom det skulle friste å kjøre mer i NM.

– Jeg har faktisk ikke kikket på kalenderen i Norge, altså. NM har ikke vært støtt øverst lista med tanke på at vi vil prioritere VM. Så vi kjører først disse to løpene på Sigdal og Hadeland, sier han.

- ANNONSE -

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here