Varsler positive Citroën-nyheter etter en snarvisitt «down under»

Duket for heftig rallyløp i New Zealand for Mads Østberg. Når han kommer hjem til Norge er det fulle forberedelser til flere VM-løp.

Publisert

De siste årene har han fått invitasjon av Hayden Paddons tidligere faste kartleser John Kennard om å komme til New Zealand for å kjøre Otago Classic Rally i en Ford Escort RS1800.

Mads Østberg, her fra treningssamling med Team Norway tidligere i år. (Foto: Simen Næss Hagen)

De siste årene har han fått invitasjon av Hayden Paddons tidligere faste kartleser John Kennard om å komme til New Zealand for å kjøre Otago Classic Rally i en Ford Escort RS1800.

I år passet det bedre inn i timeplanen hans, hvor han også kombinerer reisen på andre siden av kloden med en ferietur sammen med kona Beate og sønnen Mons (1).

Tøffe forhandlinger

Dette i kombinasjon med at han disse dager har jobbet hardt med å få til en forlenget avtale med Citroëns fabrikkteam etter at han kjørte for dem i Rally Sweden i februar.

– Det kommer informasjon nå om ikke lenge. Jeg bare vet ikke helt hvordan det skal presenteres ennå. Om ikke denne uka, så neste. For nå begynner det å bli klart om hvordan resten av sesongen blir, sier Mads Østberg på telefon fra New Zealand.

På Instagram har man kunnet følge Mads Østberg blant annet i jakten på Hayden Paddon nede i Australia, en tilsynelatende umulig å oppgave.

– Ja, jeg får se om jeg finner’n om et par dager, humrer Østberg.

Men denne våren har han heller jaktet på en god avtale med Citroën, og byttet av teamsjef midt i perioden gjorde at Østberg måtte starte nye forhandlinger for å få innpass i tredjesetet til teamet. Han vil foreløpig ikke røpe noen hint om hva planene innebærer, men én ting er sikkert:

– Det kommer noen gode nyheter. Det kommer til å handle om planene for resten av året. Løpet jeg skal kjøre i New Zealand nå blir det første etter en lang og svært opptatt periode. Det har vært mye møter, men det har samtidig vært tid til det også. Så jeg føler det har kommet en løsning som er bra nå, sier 30-åringen.

25 unike etappemil - én gjennomkjøring

I mellomtiden varmer han altså opp med en bakhjulsdreven rallybil på New Zealand. Østberg kjørte aldri VM-løpet som gikk der nede da han aldri hadde en fullspikret sesong eller en fabrikkontrakt da løpene ble arrangert i traktene rundt Auckland.

– Men slik jeg har sett løpet fra før, så virker det utrolig kult. Men jeg har ingen formening om hvordan dette løpet blir med bakhjulsdreven bil. Jeg har kjørt en MK2 på asfalt for mange år siden, og jeg har prøvd både Birger Gundersen og Jarle Lippert sine BMWer. Men dette blir nytt for meg, sier Østberg.

Noe av det mer oppsiktsvekkende med løpet han skal kjøre, er at det er 25 mil med unike fartsetapper. Ingen etapper går to ganger, slik man er vant til fra både nasjonale og internasjonale rallyløp.

– Det blir mye fart, og det virker som veiene er fantastiske. Og ikke minst blir det dobbelt så mange flere noter enn hva jeg er vant til fra VM, i tillegg til at det bare er én gjennomkjøring. Så det blir en ny erfaring og god kjøretrening og ikke minst notetrening, sier østfoldingen.

Powered by Labrador CMS