Usikker på hvor ofte han har vunnet – men én myte vil Jan Egil ha til livs

Det forplikter å være hjemmefører under Numedalsrally. Og BMW-fører Jan Egil Halland ville ikke utsette noe på den lokale stoltheten.

Publisert

(NORE OG UVDAL): Klasseseieren i Numedalsrally, for eldre tohjusldrevne rallybiler, ja det er langt ifra Jan Egil Hallands første på hjemlige trakter rundt Nore og Uvdal. Med tre gode etappeseire på de tre første etappene la han grunnlaget for det som etterhvert ble en solid klasseseier.

Jan Egil Halland. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

(NORE OG UVDAL): Klasseseieren i Numedalsrally, for eldre tohjusldrevne rallybiler, ja det er langt ifra Jan Egil Hallands første på hjemlige trakter rundt Nore og Uvdal. Med tre gode etappeseire på de tre første etappene la han grunnlaget for det som etterhvert ble en solid klasseseier.

– Dette er vel den åttende eller niende seieren. I alle fall rundt der. Jeg burde jo egentlig visst dette når jeg tenker meg om, sier Jan Egil Halland, smørblid og fornøyd, til Parc Fermé.

Debuterte i 1996

En gjennomgang av den uoffisielle databasen til eWRC-results.com viser åtte klasseseire i Numedalsrally, men ettersom denne ikke er fullverdig av alle norske rallyresultater kan ikke dette konkluderes 100 prosent - så lenge Halland er ute av tellinga sjøl.

Men den rutinerte BMW-karen kjørte Numedalsrally for første gang i 1996. Selv er han fra Rollag og kan betraktes som lokal, i likhet med mange andre utøvere, for eksempel andremann Atle Redalen og flere andre som hevdet seg høyt oppe i nasjonal klasse.

Derfor er det naturlig at han kan veiene godt der oppe.

– Joda, man har kjørt her en del ganger. Men jeg trenger fortsatt kartleseren min, Anders (Nygård, journ.anm.). Uten han, så går det ikke, sier Halland.

– Er det ikke slik at dere lokale førere kan alle veiene i blinde?

– Hehe, nei det er ingen automatikk i det. Nå vet jeg ikke hvor ofte andre befinner seg på etappene ellers i året, men jeg for min del er faktisk ikke noe på etappene utover det som skjer i forbindelse med løpshelga. Man husker jo etappene godt jo oftere man har kjørt dem, men jeg drar ingen fordel sånn sett av at jeg er lokal, sier Halland.

Lokal status gir «større baller»

Jan Egil Halland klarer seg ikke uten kartleser Anders Nygård, og vil med det - i alle fall fra hans ståsted - kvele myten om at de lokale førerne kan veiene på Numedalsrally i blinde. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Men han innrømmer at det ikke er noen ulempe av å være lokal. Tendensene om at de lokale førerne ofte presteres øverst på resultatlistene er ikke tilfeldige. Men ikke nødvendigvis fordi man er ekstra lokalkjent på veiene, hevder Halland.

– Det er noe med at når man kjører på hjemmebane, så får man automatisk litt større baller. Man tråkker til litt ekstra da. Også kjenner man selvfølgelig karakteren på veiene godt over så mange år, sier 44-åringen.

Smådøla-etappen regnes som ett av de mest kjente og legendariske fartsetappene i Norge. Her ble det nok en etappeseier for Halland. Selv om han bedyrer at han husker veien fra løp og ikke lokalkunnskap, så er det noe som skiller klinten fra hveten på denne prøven.

– Den er jo utrolig rask, og man må tørre. Jo oftere man har kjørt den, jo bedre vet man hvor man kan holde. Det er mange firer- og femmersvinger det er lett å slakke av i, og da går sekundene fort. Så etterhvert lærer man seg hvor man kan holde, sier Halland, som ikke var noe fornøyd med utvekslingen han hadde på bilen til dette løpet.

– Nei, BMWen gjorde ikke noe mer enn 170 i år. Det meste jeg har hatt den på er 187, men skal man over 190 så begynner det nok å bli litt tungt, sier han.

Usikker på videre NM-satsing

Jan Egil Halland. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Nå leder han NM sammenlagt for eldre tohjulsdrevne rallybiler. Etter at han tok hjem NM-tittelen i 2015, så har han avstått fra å kjøre om sommeren, og bruker gjerne vinteren til å kjøre med Numedalsrally som «grand finale».

Nå er han imidlertid i tenkeboksen på om han skal fortsette NM-kampen på Sørlandet i starten av mai.

– Vi får se. Det er jo ikke bare-bare å ta hjem en NM-tittel, men det hadde vært moro å prøve, kanskje? Uansett må det nok mer penger inn, i tillegg til at jeg må på overhaling av motoren. Den har jeg ikke gjort noe med siden 2015, og den begynner å bli tørst på olje. Så spørs det om det kanskje er litt for sent å levere motoren til Trond Stensbøl nå, men vi får se, sier Halland.

Powered by Labrador CMS