Toyota vil endre regelverket når de skal bygge Yaris R5

Japanerne ønsker å sette ny standard og skille seg vesentlig ut fra de andre R5-bilene.

Publisert

Etter at klassen ble innført i 2013 har det vært en stor suksess både i nasjonal, regional og internasjonal rallysammenheng. R5 ble erstatteren til S2000, som på 2000-tallet ble innført som en mellomklasse mellom de daværende Gruppe N-bilene og WRC-bilene.

(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Etter at klassen ble innført i 2013 har det vært en stor suksess både i nasjonal, regional og internasjonal rallysammenheng. R5 ble erstatteren til S2000, som på 2000-tallet ble innført som en mellomklasse mellom de daværende Gruppe N-bilene og WRC-bilene.

Siden har fabrikanter som Ford, Skoda, Volkswagen, Citroën, Peugeot og Hyundai konstruert R5-biler, med de tre førstnevnte som de ledende merkene - mens også Proton, Mitsubishi og Toyota har ikke-fabrikkstøttede R5-homologerte biler i flere nasjonale mesterskap.

Klare til å starte

Nå planlegger Toyota å kaste seg på den internasjonale R5-bølgen etter at de har hatt stor suksess med sin Yaris-modell i WRC de siste sesongene.

– Vi har forberedt oss veldig nøye og er nå klare til å starte prosjektet, sier Toyotas WRC-sjef Tommi Mäkinen ifølge Rallye-Magazin, selv om noe konkret tidsspunkt ikke er hugget i stein enda, i alle fall offentlig.

Dagens R5-biler er basert på 1,6-liters firesylindrede turbomotorer, akkurat som trenden har vært både hos WRC-bilene, og til og med Formel 1-biler de siste årene. Nedskalering av motorvolum er en stor trend i det internasjonale bilmarkedet som et tiltak i å redusere utslipp.

Tre sylindre

Teamsjef i Toyota, Tommi Mäkinen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Toyota har derimot begynt å spesialisere seg på tresylindrede motorer, mange av disse med bare én-liters volum. Og det er nettopp på motorfronten skoen trykker for den japanske fabrikanten, som har sin rallydrift basert i Finland.

– Vi har sendt en forespørsel til FIA ettersom Toyota ønsker å utstyre bilen med en tresylindret motor, noe som vil forekomme på alle nye produksjonsmodeller, sier verdensmesteren fra 1996 til 1999.

Å innføre et reglement med tresylindrede motorer tror Mäkinen vil gange den videre utviklingen av R5-klassen.

– Dette vil åpne for flere muligheter og kan tiltrekke seg nye merker, sier Mäkinen videre.

Planen er at R5-bilen skal være ferdig utviklet til 2021, ifølge det tyske nettstedet.

Powered by Labrador CMS