Topptempoet fortsetter å øke blant de raskeste i Rally-NM – likevel tror Frank Tore han har enda mer å hente med ny bil

Det er even-steven i gullkampen i Rally-NMs toppklasse. Og det er Frank Tore Larsen meget tilfreds med.

Publisert

Årets NM-løp i Aurskog-Høland Rally hadde en litt annen løypeprofil enn i fjor, men to av etappene var like. Og sammenlikner vi spesielt Hemnes-etappen, så har det skjedd noe med farta på i alle fall de to raskeste førerne.

Marius Aasen og Frank Tore Larsen takker for kampen etter en intens duell i Aurskog-Høland Rally. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Årets NM-løp i Aurskog-Høland Rally hadde en litt annen løypeprofil enn i fjor, men to av etappene var like. Og sammenlikner vi spesielt Hemnes-etappen, så har det skjedd noe med farta på i alle fall de to raskeste førerne.

På Hemnes-etappen slo Frank Tore Larsen sin egen tid med over åtte sekunder, altså mer enn sekundet på kilometeren raskere enn i fjor høst, og Henning Solbergs bestetid fra i fjor ble også slått med over fem sekunder. Gjennom hele løpet var det kun Aasen og Larsen det stod i mellom, der det til slutt skilte 22,2 sekunder i favør Larsen.

Gullgrossist i NM, Anders Grøndal, har normalt sett kunnet blande seg med dem tidligere - men på Bjørkelangen måtte drammenseren innse at han ikke hadde sjans til å matche Skoda- og Volkswagen-duoen i front, og dermed ta til takke med en tredjeplass i et lite ingenmannsland mellom toppduoen og resten av feltet bak.

– Anders er jo normalt sett ganske rask, men tempoet nå har vært så høyt når vi sammenlikner med tidene i fjor nå. Vi virker å være et steg foran enn det vi var for et år siden, og jeg mistenker at vi har et ganske godt tempo nå. Man skal ikke være mye dårligere forberedt enn vanlig før man kjører bittelitt saktere, og da blir gapet fort veldig stort, sier Frank Tore Larsen til Parc Fermé.

Han svarte på tiltale etter at Marius Aasen snøt ham for seieren i Rally Finnskog i vinter, og nå er de helt likt i NM. Begge stiller med nye biler hver for seg, og også relativt nye og oppdaterte biler fra de ulike R5-produsentene. Samtidig har både Larsen og Aasen ikke lagt skjul på at de ofrer ekstremt mye for å hevde seg i NM I år, samtidig som Frank Tore tror det kan gå an å hente enda mer fra sin nye rallybil.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Jeg følte jeg utnyttet potensialet i Fiestaen mye bedre enn jeg får til med Poloen. Her har jeg mer å gå på og et enda større overskudd. Og det er jo en god følelse å ta med seg, sier Larsen.

Han legger dog ikke skjul på at kjøregleden er høy om dagen, selv om konkurransen virkelig har tilspisset seg og marginene er mindre enn på lenge.

– Det er jo sinnssykt gøy. Du vet du må være helt på hugget hvis man i det hele tatt skal ha en sjans, sier han.

Tre NM-runder gjenstår, gitt at Rally Sørland også får gjennomført sitt utsatte løp. Larsen mistenker at at Ole Christian Veiby, som nylig ble utestengt fra resten av VM-løpene i går grunnet brudd på covid-reglementet, kan bli en joker som blander seg inn i tetstriden dersom han velger å stille opp i NM.

– Også mistenker jeg at Marius er god på asfalt etter å ha kjørt mye i VM før, samtidig som Veiby plutselig kan dukke opp og blande seg. Så nå var det viktig for meg å slå Marius når Veiby ikke er her. Det skiller mindre mellom en andre- og tredjeplass enn første- og andreplass, sier 30-åringen.

Powered by Labrador CMS