Tom Erik setter eksklusive rallyprosjekter på vent mens sønnen fortsetter jakten på F1-drømmen

– Jeg har vel sagt i ti år at jeg skal bruke fem år på prosjektet jeg har stående.

Publisert

Det siste året er det sønnen Dennis som har stått for overskrifter, omtaler og nye fans i sin reise mot Formel 1, hvor han nå er to steg unna gjennom sin Formel 3-satsing denne sesongen. I bakgrunnen følger faren Tom Erik tett - gjerne sammen med manager Harald Huysman.

Tom Erik Hauger. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det siste året er det sønnen Dennis som har stått for overskrifter, omtaler og nye fans i sin reise mot Formel 1, hvor han nå er to steg unna gjennom sin Formel 3-satsing denne sesongen. I bakgrunnen følger faren Tom Erik tett - gjerne sammen med manager Harald Huysman.

Men Hauger-navnet er godt etablert i norsk bilsport fra tidligere. «Alle» vet hvem faren til Dennis er. Tom Erik Hauger har nemlig selv klort seg fast høyt opp på resultatlistene tidligere, både i rally og bakkeløp - og ble vel på mange måter en aldri så liten spesialist på sprintløp og bakkeløp i sine nokså iøyenfallende biler, spesielt BMW M3 og Mazda RX-7.

Original Gruppe B-bil

Prydet med tydelige oransje farger, blant annet tatt etter sin arbeidsplass ColliCare hvor han både er styreleder og har større eierandeler. Men de oransje bilene har stått stille i flere år nå. For hva ble konsekvensen for Tom Erik Haugers karriere nå som sønnen er blitt ett av Norges desidert største håp innenfor bilsporten?

– Jeg har fortsatt RX-7en stående. Faktisk har jeg to. Jeg har et rustfritt karosseri stående, og jeg har delene til å bygge bil av den. Planen er å bygge opp den, samtidig som jeg har en original Gruppe B-bil stående. Tenkte å bygge den til historisk, da den etterhvert har fått så stor verdi at jeg ikke vil bruke den så mye. Men den skal gå en gang, sier Tom Erik Hauger til Parc Fermé.

– Og når ser vi deg selv tilbake bak rattet igjen?

– Nei, det får tiden vise. Jeg håper om ikke altfor lenge, men nå er begge barna mine tenåringer, så det er viktig å prioritere familien på riktig måte. Dennis får jo mye oppmerksomhet, naturlig nok, men datteren vår Emilie satser også hardt på fotball. Så barna er den viktigste prioriteten nå, sier Tom Erik.

Før han skyter inn at dette har vært et prosjekt han har tenkt lenge på.

– Jeg har vel sagt i ti år at jeg skal bruke fem år på dette. Så får vi se når det faktisk skjer. Man får kanskje tid når begge barna blir myndige, sier Hauger.

Med RX-7en han tenker å bygge opp, så er tanken å stille i noen EM-løp i historisk klasse. Her har blant annet Valter Jensen etablert seg godt. Men generelt har også historisk klasse fått en stor vekst de siste årene. Flere og flere «grombiler» fra 80-tallet pusses opp og bygges om til original stand, og blir sjekket grundig opp mot det nokså eksklusive HTP-papiret fra FIA de må følge.

Alltid likt å kjøre «kule biler»

Tom Erik Hauger i sin Mazda RX-7, her fra Bjerkesprinten i 2006. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Hauger innrømmer selv at han kjenner selv på kroppen hvordan man lar seg fascinere over historisk rally når man har passert 40-årene og vel så det.

– Det er noe med å dyrke bilinteressen sin ved å jobbe med biler man fulgte med på da man var yngre. Så er det også blitt gode investeringer. Jeg ser at mange nordmenn koser seg mer og mer med historisk, så det er en greie jeg selv kunne tenkt meg, sier Aurskog-mannen.

– Dennis får svært gode skussmål for sitt nokså unike talent bakrattet. Hvordan er førertalentet ditt, mener du selv?

– Jeg kan jo mene sjøl at jeg sikkert kunne vært enn bedre fører enn det jeg ble, hehe. Kanskje hvis jeg hadde gjort andre valg i andre biltyper og klasser. Men jeg baserte mine ting på biler jeg syns var kule. Jeg har likt å kjøre litt annerledes biler. Men hadde jeg gått inn for det så kunne jeg nok selv blitt en mye bedre fører, sier Hauger.

Nå er altså all fokuset på sønnen Dennis, som denne helgen farer videre til England og Silverstone for en dobbelthelg med totalt fire løp på den legendariske banen. Der pappa Tom Erik altså dyrket firehjulskarrieren sin på grus, så ble det asfalt for alle pengene etterhvert som sønnen stadig viste enorm utvikling i en gokart og med asfalt under hjulene.

Tom Erik følger sønnen Dennis sin reise mot Formel 1 tett, men det er ikke mange år sidene tanken om å satse mot en internasjonal bilsportkarriere var av det fjerneste laget. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Dennis vokste jo opp med firehjuling og rallybil på jordet han, og vi var tidlig ute med å kjøre gokart ute på isen. Så det å kjøre på løst og underlag og det å sladde, det kan han også. Men det var litt tilfeldig at det ble som det ble kanskje, slik han vokste i gokart. Vi hadde jo aldri i de villeste tankene en plan og en drøm om å sikte mot Formel 1. Det har kommet først de siste årene da vi så hvordan han gjorde det i gokart. Hadde han ikke hatt den utviklingen han fikk i gokart, så hadde det kanskje blitt noe rally eller liknende på han og, tror pappa Hauger.

Powered by Labrador CMS