To nesten-rullinger ga Andreas en oppvekker før helgens røffe VM-løp

Nordmannen imponerte sterkt på shakedown med andretid og raskeste Hyundai.

Publisert

2019 har mildt sagt vært en jojo-sesong, og alt annet enn hva Andreas Mikkelsen hadde håpet på i forkant. Likevel har 30-åringen bevist vesentlig høyere fart og større trygghet på grus, selv om han fortsatt sliter på asfalt.

(Foto: Fabien Dufour / Hyundai Motorsport GmbH)

2019 har mildt sagt vært en jojo-sesong, og alt annet enn hva Andreas Mikkelsen hadde håpet på i forkant. Likevel har 30-åringen bevist vesentlig høyere fart og større trygghet på grus, selv om han fortsatt sliter på asfalt.

Og til tross for den nedslående, men likevel noe ventede beskjeden om at han ikke får kjøre Rally Spania, så er det lite som tyder på at det har gått utover motivasjonen. Under oppvarmingen i Rally Tyrkia torsdag formiddag viste han topptempo ved å bli nummer to, sekundet bak Kris Meeke som var raskest på shakedown.

Likevel gikk ikke shakedown helt smertefritt og udramatisk, selv om bestetiden ble ganske så akseptabel.

Svært dype spor

Andreas Mikkelsen. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

– Vi var veldig på «pace» første turen, og også andre hvor vi satte bestetid. Men da holdt jeg også på å rulle og tapte et par sekunder på å redde inn situasjonen. Forøvrig holdt vi på å rulle andre turen også. Mulig det høres dramatisk ut, men det er så dype spor her, så når man kaster bilen inn i svingen, så går den opp på to hjul, sier Mikkelsen til Parc Fermé før VM-runden braker løs med en spesialetappe torsdag kveld.

Forøvrig kunne det gått adskillig verre på tredje turen, hvor Mikkelsen også tapte 10-15 sekunder. Også der på grunn av en nesten-rulling.

– Man må jo fortsatt svinge, selv om den går opp på to hjul. Men så må man svinge motsatt vei for å redde bilen fra rulling, og da mister man all fart ut. På siste «run» måtte jeg virkelig stoppe helt, ellerrs hadde jeg kjørt ned et lite stup. Så en halvdramatisk shakedown, men bilen føltes veldig bra, sier 30-åringen videre.

Høy bruttprosent

Nordmannen har nemlig store ambisjoner med Rally Tyrkia. I fjor ledet han løpet før han tapte seiersmulighetene med en ødelagt drivaksel. Likevel er han ambisiøs med tanke årets utgave, også etter at han bygd opp bedre følelse med bilen på grus gjennom denne seosngen.

– Jeg føler vi har erfaringen som skal til fra ifjor, og bilen er sterk og tåler mye juling. Så vi ser på Rally Tyrkia som løpet hvor mine vinnersjanser i år er aller størst, så ambisjonene er høye, konstaterer Mikkelsen.

Løpet krever sin mann og sin bil. Totalt syv av WRC-bilene brøt i fjor. To permanente ut løpet, mens fem måtte restarte løpet.

– Det er definitivt det mest røffe løpet på kalenderen. Det er viktig å ha en klar strategi om hvor man kan attakkere, og hvor man må ta det med ro, sier Mikkelsen.

Henning imponerer igjen

Svært tøffe forhold venter Andreas Mikkelsen og resten av VM-eliten denne helgen. (Foto: Fabien Dufour Worldwide / Hyundai Motorsport GmbH)

Foruten Hyundai-føreren så er Henning Solberg på plass igjen i WRC 2-klassen i en Skoda Fabia R5 sammen med Ilka Minor i kartleserstolen. Solberg overrasket, men også overbeviste alle om sin voldsomme rutine ved å bli nummer seks totalt og kjøre inn som desidert raskeste R5-bil.

Dog konkurrerte han ikke i WRC 2-mesterskapet i fjor, og tok således ingen poeng foruten åtte poeng i fører-VM, men i år er han tilbake på WRC 2-listene. Og på shakedown gikk det riktig så bra. Blant samtlige R5-biler kjørte han inn til en fjerdetid, og om man ser bort fra WRC 2 Pro-bilene, så var Henning nest raskeste R5-bil.

Powered by Labrador CMS