Tett om gullbeinet i nasjonal klasse: – Dette var jo ikke akkurat planen

Jan Egil Halland tok sitt første NM-gull i 2015. Fem år senere kan han gjenta bedriften på egen hånd, noe han ikke akkurat hadde forutsett i vinter.

Publisert

Rollag-mannen, som tilhører dette erkesolide bilsportmiljøet rundt Numedal, foretrekker egentlig å kjøre om vinteren - og gjerne så lokalt som mulig. Han ser ikke på seg selv som «en som kjører aktivt», men nå er det sånn at det er han og Olav Fredriksen som nå skal kjempe om NM-gullet for eldre tohjulsdrevne biler. Halland vil klare seg med en andreplass og to Power Stage-poeng dersom Fredriksen tar seier og full pott på siste etappe.

Jan Egil Halland i forbindelse med Numedalsrally i vinter. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Rollag-mannen, som tilhører dette erkesolide bilsportmiljøet rundt Numedal, foretrekker egentlig å kjøre om vinteren - og gjerne så lokalt som mulig. Han ser ikke på seg selv som «en som kjører aktivt», men nå er det sånn at det er han og Olav Fredriksen som nå skal kjempe om NM-gullet for eldre tohjulsdrevne biler. Halland vil klare seg med en andreplass og to Power Stage-poeng dersom Fredriksen tar seier og full pott på siste etappe.

– Dette var jo ikke akkurat planen. Jeg hadde ikke jobbet med noen sponsorer eller noe slikt, men nå har det blitt som det har blitt, med NM-ledelse siden vinteren, så hadde det vært veldig moro å bli norgesmester igjen, sier Jan Egil Halland til Parc Fermé.

At både Rally Sørland og helgens finale på Aurskog-Høland har lagt tilrette for kompakte løp med gjennomkjøring lørdag morgen gjør det lettere å kunne dra på rally. Jobb og familie betyr mye for Halland når han skal veie opp hvor viktig rallykjøringen egentlig er.

Jan Egil Halland. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Når man først har betalt lisenser og slikt, så er det jo fint å få kjørt litt - selv om det tar veldig mye tid om man skal gjøre det ordentlig over et helt år. Men jeg har en sønn på fem år som syns det er veldig artig at pappa kjører rally da., sier Halland, som med enkel matematikk kan huske tilbake på at det ble dobbelt gull i 2015 med både å bli pappa for andre gang, samt at han da tok karrierens første NM-gull.

Han er kjent for sin ildrøde BMW M3. En bil som nå er veteran da den så dagens lys fra samlebåndet helt tilbake til 1987. Den største oppgraderingen på bilen ble gjort i 2010 med ny motor, nytt drivverk og nye bremser.

M3en er med andre ord trofast mot eieren sin, samtidig som det snart er dags for nye oppgraderinger.

– Med unntak av at jeg nå har overhalt motor og girkasse, så er den helt lik som den har vært i mange år. Det er på tide å oppgradere understell og slikt, men det koster jo mye når man ikke føler at man kjører så aktivt. Men samtidig er det dyrt å bryte også om man ikke oppgraderer til deler som holder litt bedre, sier Rollag-mannen. 

Powered by Labrador CMS