Tänak om «nye» Citroën: – Det ser litt ut som en copy-paste av bilen vår

Fra å ha vært den mest konservative på aero-fronten etter 2017, har de siste Citroën-testene sperret opp øynene hos enkelte.

Publisert
https://www.youtube.com/watch?v=vIrT9Bk9rKg

Ikke bare har videoen av Mads Østbergs Finland-test gått sin seiersgang på diverse sosiale medier, men mange har generelt fått med deg den siste ukas fotolekkasjer fra ulike Citroën-tester hvor de tester en mildt sagt mer aggressiv aerodynamikk-pakke på bilen.

https://www.youtube.com/watch?v=vIrT9Bk9rKg

Ikke bare har videoen av Mads Østbergs Finland-test gått sin seiersgang på diverse sosiale medier, men mange har generelt fått med deg den siste ukas fotolekkasjer fra ulike Citroën-tester hvor de tester en mildt sagt mer aggressiv aerodynamikk-pakke på bilen.

Store deler av fronten, i tillegg til bakvingen, har fått kraftige modifikasjoner på den WRC-bilen som kanskje har vært snillest i det estetiske når det kommer til aerodynamikken.

LES OGSÅ: Nå forsvinner den aggressive bakvingen på Toyotas WRC-bil

På den andre enden av skalaen tynet Toyota det nye reglementet til det fulle da de lanserte sin Yaris WRC i 2017, og det er ikke vanskelig å se at Citroën har tatt en nøyere titt på Toyotas løsninger. Og det har heller ikke gått upåaktet hen hos deres stjernefører Ott Tänak, som til helgen kan sikre VM-tittelen dersom han vinner Rally Spania.

– Den ser ganske så aggressiv ut, men på enkelte områder ser den litt ut som en copy-paste fra bilen vår, sier Ott Tänak på spørsmål fra Autosport.

Citroën vil ikke kunne homologere de nye aerodynamiske delene før de to siste VM-rundene i år. Årsaken er at de har brukt opp sine såkalte «jokere» som tillater dem et visst antall nyhomologerte deler gjennom sesongen.

Stor bakvinge, markante winglets og andre smådetaljer av aerodynamisk art er blitt ett av de viktigste kjennetegnene til Yaris WRC. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Den franske rallyfabrikanten har dog vært i tett dialog med FIA, og det er ikke bare et spill for galleriet at Citroën tester de nye delene som på papiret skal kunne gi dem enda bedre aerodynamisk effekt. Det bekrefter også FIA selv.

– FIA og de tekniske avdelingene har jobbet tett med Citroën Racing de siste månedene for å bidra til å få godkjent flere utviklingsområder på bilen deres. Uansett, per i dag har ikke Citroën Racing sendt inn forespørsel til FIA på å homologere nye deler, sier en talsperson i FIA til Autosport.

Powered by Labrador CMS