Takker teamet for å ha bygd en bil som reddet livet hans

Bildene av bilen til Kris Meeke sendte sjokkbølger over en hel rallyverden. Selv gikk han uskadet ut av det pulveriserte vraket.

Publisert

[gallery td_select_gallery_slide="slide" size="large" ids="11529,11528"]

Kris Meeke. (Foto: Red Bull Content Pool)

[gallery td_select_gallery_slide="slide" size="large" ids="11529,11528"]

Scenene om utspant seg direkte på WRCs TV-sendinger lørdag ettermiddag så dramatisk nok ut i seg selv. I høy hastighet på SS12 kom Kris Meeke altfor fort inn i en venstresving og rullet ut blant trærne.

Enda verre var bildene man fikk se av hvordan bilen til Meeke så ut i etterkant av smellen. I mellomtiden hadde vi sett både Meeke og kartleser Paul Nagle komme seg ut av vraket uten tilsynelatende store personskader, men bilen derimot hadde skader av det brutale slaget.

Fremre bøyle av veltebruet, samt hele A-stolpen langsmed frontruta og dørene, var fullstendig forduftet etter at Meeke hadde landet kraftig med taket rett inn i et tre, og deler av taket rundt mannskapet var også delvis klemt ned samtidig som frontruten også var helt vekk.

Med andre ord så bilen ut som den hadde vært i en ulykke med langt større konsekvenser for personene ombord enn det som faktisk var tilfelle.

Meeke ble sendt til sykehus for en ordinær sjekk av ryggen, ikke ulikt det Hayden Paddon måtte på fredag. Men Meeke skal være i fin form og postet en lang melding på sosiale medier lørdag kveld, hvor han gjør seg opp noen tanker om det han akkurat har vært utfor.

Hei alle sammen!

Beklager sen oppdatering, men jeg har akkurat kommet tilbake til hotellet i Portugal. Jeg måtte til sykehuset noen timer etter ulykken, men alt er bra. De ville bare være føre var ettersom jeg hadde litt smerter i ryggen og opp mot nakken.

Heldigvis er alt OK. De kjørte en full test av kroppen min og jeg er skrevet ut, så det er bra.

Etter frustrasjonen fra fredagen kunne jeg endelig nyte å kjøre bilen i dag. Jeg koste meg, noe jeg egentlig har gjort hele veien med unntak av punkteringen i går (fredag, journ.anm). Men plutselig kom jeg for fort inn i en venstresving, litt for sent, jeg bommet på linja og traff løsgrusen i yttersvingen. Og da var det slutt.

Konsekvensene var alvorlige fordi vi endte opp innimellom store trær og bilen ser ikke spesielt pen ut (det overrasker deg vel ikke når jeg sier at vi ikke restarter på søndag). Jeg må bare si takk til Citroën som bygger en så sterk bil, og til det medisinske apparatet som tok hånd om meg på en god måte.

Det er kanskje rart å si nå, men jeg kan gå videre fra dette løpet med positive tanker. Det er muligens hakk i plata når jeg sier det, jeg vet, men jeg hadde det faktisk ganske gøy i bilen her i Portugal. Følelsen var veldig bra. Så selv om vi reiser herifra med smerter og verker i stedet for poeng, så har jeg en positiv følelse over hvordan C3 WRC nå er på grus.

Når det er sagt, om det fins Gud for et gjennomsnitt, så må han snart begynne å gjøre noe for oss, fordi de siste tre-fire løpene har virkelig gått imot oss, på grunn av enten det ene eller det andre.

I dag var det min feil, selvfølgelig, så den tar jeg på strak arm og vi ser fram mot Sardinia.

Som alltid, tusen takk for all støtten!

Kris.

Og med hans tanker friskt i minne etter den dramatiske avkjøringen, så kan vi også - ved hjelp av David Coulthard på vegne av Red Bull Content Pool, gi et detaljert innblikk i hvordan sikkerhetsburet på en rallybil fungerer.

Powered by Labrador CMS