Synes det er «helt greit» at Loeb kjører Spania i stedet for ham selv

Andreas Mikkelsen (Foto: Fabien Dufour / Hyundai Motorsport GmbH)

Andreas Mikkelsen har en vesentlig mer stabil sesong – på grus – i år enn i fjor. At han står over årets siste asfaltløp har han ingen motforestillinger til.

Nordmannen kjørte inn til et godt resultat for seg selv, og ikke minst et viktig resultat for Hyundai-teamet, der de styrket ledelsen i fabikkmesterskapet samtidig som han selv klatret opp til fjerdeplass sammenlagt.

Tredjeplassen i Tyrkia var det meste Mikkelsen klarte å få ut av løpshelgen, selv om håpet og drømmen var en seier. Citroën-gutta var for sterke, og selv bommet Mikkelsen på dekktaktikken fredag før regnet høljet ned.

– Jeg tapte også mye på andre gjennomkjøring, noe som har med dekkslitasje å gjøre. Vi må sette oss ned og finne ut hvorfor jeg sliter så mye mer dekk, men det har sikkert noe med oppsett å gjøre. Jeg kjører med en stivere senterdiff og litt lavere høyde bak, forteller Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.

Plukket mest Hyundai-poeng siden sommeren

Men selvtilliten er på topp, og han føler at han i det minste på løst underlag har klart å svare på fjorårets marerittsesong. For selv om Mikkelsen har stått over to løp i år, så er han nå «best of the rest» bak de tre kamphanene i front, Ott Tänak, Sebastien Ogier og Thierry Neuville.

På de siste fire løpene har også Mikkelsen scoret flest Hyundai-poeng, hvilket vitner om at han er i god form. Siden Sardinia har han plukket 58 poeng, mens Neuville «bare» har plukket 48. Dani Sordo har plukket 45, men han stod riktig nok over Rally Finland også.

– ANNONSE –

– Nå har jeg fått bilen så stabil og fin på grus som jeg hadde ønsket meg, og jeg føler vi har veldig god kontroll på grus. Vi må bare få asfaltbiten til å stemme, sier Mikkelsen.

(Foto: Austral / Hyundai Motorsport GmbH)

Trener på simulator

I forkant av Rally Tyrkia ble det kjent at han mister et tredje løp ved at han ikke får kjøre Rally Spania. Der er det Dani Sordo og Sebastien Loeb som får tillit framfor nordmannen, som ellers har blitt vraket til Rally Korsika og Rally Portugal.

Under den tyske VM-runden klarte heller ikke Mikkelsen å levere overbevisende kjøring på asfalt. Derfor har han lite problemer med å bli satt på sidelinja nok en gang når det kommer til asfalt.

– Før jeg klarer oppnå noen forbedring på asfalt, så er det greit at Loeb kjører i stedet for meg. Jeg må enten få bilen mer som jeg liker å kjøre, eller så må jeg trene mer på å endre meg. Men jeg kjører litt simulator nå hvor jeg prøver å få kjørt mer som bilen fungerer, altså ikke så mye «trailbraking» (bremsing inn i sving, journ.anm.) som jeg ellers er vant til. Det er slik bilen fungerer best, sier Mikkelsen.