Sveinung Bieltvedt: – For det meste var jeg nok altfor fornuftig

Det Sveinung Bieltvedt er mest flau over fra egen rallykarriere, er at han aldri har vært opp-ned i en bil.

Publisert

Han har hatt et par sporadiske innhopp i pappas Opel Ascona de siste par årene. Men det er blitt med det. Sveinung Bieltvedt har ingen konkrete planer om å hevde seg i toppen av norsk rally igjen med det første.

Sveinung Bieltvedt og Roger Eilertsen fra Numedalsrally 2013, deres siste klasseseier i Rally-NM. (Foto: Simen Næss Hagen)

Han har hatt et par sporadiske innhopp i pappas Opel Ascona de siste par årene. Men det er blitt med det. Sveinung Bieltvedt har ingen konkrete planer om å hevde seg i toppen av norsk rally igjen med det første.

– Selv om man kan se at Kris Meeke fortsatt får VM-tilbud i en alder av 40 år, så har nok VM-toget gått for min del, ja, småhumrer Bieltvedt overfor Parc Fermé.

Han er siste mann av de tre 1980-tallsgenerasjonsførerne vi i en kort artikkelserie har sjekket ståa på etter at de ga seg med jevne mellomrom fra toppen av norsk rally.

https://parcferme.no/rally/trond-svenkerud-man-skal-aldri-si-aldri-men-jeg-kjorer-nok-ikke-i-2019/

Av Petter Kristiansen og Trond Svenkerud er Bieltvedt den som sist ga seg med rallykjøring. Etter det knepne NM-tapet mot Anders Grøndal i 2013 har 33-åringen fra Ski valgt å legge den seriøse satsingen på hylla. Kombinasjonen av å skaffe store budsjetter for å kjøre rally opp mot jobb og familieliv, altså mye av den samme regla som mange andre, gjør at det ikke gir like mye å satse 100 prosent på rallysporten.

– Vi merket spesielt da TV-dekninga ble borte på NRK at det slo beina under sponsorbudsjettet. Halvparten av mitt sponsorbudsjett var relatert dit. Så ting ble jo etterhvert litt mer strulete. Skal man hevde seg på toppnivå, så må man bruke enormt mye tid på sponsorarbeid, som ikke fremmer noe annet enn det som er nødvendig for å få kjørt. Skal man hevde seg, så må man ofre alt, og det er ikke like enkelt, sier Bieltvedt, som har to sønner i tillegg til et stebarn sammen med kona Kine.

Måtte fortrenge NM-tapet i 2013

Men som en annen strofe på regla alltid inneholder: Lysten er der fortsatt. Finnes det muligheter, om en noe enklere enn hva han var vant til gjennom 20-årene sine, så er han ikke vond å be.

– R5 hadde jo vært fantastisk gøy å prøve en gang. Det er jo absolutt et steg opp på bilstigen. Men man måtte ha trent en del og fått opp dampen og litt slikt. Men etter noen mil med testing så kanskje man kunne hevdet seg på et vis, sier Bieltvedt.

Han ergrer seg fortsatt litt ekstra over at gullet røyk i 2013. Det legger han ikke skjul på, selv fem år senere.

– Jeg kommer aldri til å tilgi meg selv for den sesongen. Den sitter i. Jeg skulle virkelig ha vunnet det året. Jeg har prøvd å fortrenge det, men det er jo alltid hvis-om-atte-dersom-atte. Farta var bra, men jeg tapte da det gjaldt som mest. Så 2013 ble egentlig et slikt drittår, sier mannen som til daglig jobber som flytekniker på Rygge flyplass.

https://parcferme.no/rally/petter-kristiansen-lysten-er-jo-der-men-bare-innimellom/

En forsiktig fører

Sveinung Bieltvedt fra NM-finalen i 2013, Rally Hedemarken. Dette ble hans foreløpige siste løp på toppnivå i Norge. (Foto: Simen Næss Hagen)

Bieltvedt tror hans største akilleshel lå i at han til tider ikke var tøff nok til å ta de aller største sjansene. Det har han fått kjenne på, på godt og vondt.

– Man må være litt kompromissløs av natur for å virkelig bli best. Jeg gjorde et ærlig forsøk med min karriere, men jeg har i ettertid kjent mine begrensninger. Jeg hadde en tendens til å bli litt for fornuftig. Fordelen med det er at jeg har kunnet kjøre i mange år. Med en annen filosofi hadde det nok vært mer vinn eller forsvinn, og da kunne det like gjerne bli mer forsvinn, sier 33-åringen.

Spesielt én ting er han ekstra flau over siden rallydebuten som ungdomsfører i Sverige.

– Jeg har enda ikke rulla. Jeg var aldri opp-ned. Det er mer flaut enn hva man kan skryte av. Jeg har vel ikke vært på siden en gang, ler Bieltvedt, som ifølge den uoffisielle rallydatabasen eWRC-results.com har en bruttprosent på bare 7,4 - altså åtte løp av totalt 108 bokførte norske løp på nettsiden.

Fire NM-gull

For den som kjenner sin rallyhistorie kan muligens huske reportasjen i boka «Norsk Rally 2001» om en 16-årig Sveinung Bieltvedt som kjørte såkalt «utbildningsrally» i Sverige. Det var før ungdomsrally ble innført i Norge, og det var samme opplegg som også Mads Østberg og Eyvind Brynildsen kjørte før det ble etablert en egen klasse for 16-åringer i Norge.

Siden gikk det slag i slag hvert eneste år, med debut i 2003 på Rally Sørland med en Opel Ascona B. Han gikk så den videre framhjulstrekk-stigen som mange andre av hans generasjon gjorde, først med Nissan Almera før det ble Peugeot 206 og Ford Fiesta ST gjennom midten av 2000-tallet.

Fra 2008 ble det Subaru for alle penga, og summa sumarum ble det fire NM-gull for Bieltvedt, to i forhjulsdreven bil (2006 og 2007) og to i firehjulsdreven bil (2010 og 2012).

Powered by Labrador CMS