Styrketrening i armene a’la historisk rallybil under Numedalsrally

– Nå er jeg støl i armene, altså. Det ble et helvete de gangene bilen havnet utenfor sporene.

Publisert

Hvis det var én bil som tiltrakk seg spesielt stor oppmerksomhet gjennom NM-runden i rally på Numedal, så var det en blå Escorten som Oscar Solberg hadde anledning til å kjøre.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Hvis det var én bil som tiltrakk seg spesielt stor oppmerksomhet gjennom NM-runden i rally på Numedal, så var det en blå Escorten som Oscar Solberg hadde anledning til å kjøre.

Som vi skrev tidligere denne uken, så stilte onkel Petter Solberg sin historiske Ford Escort Mk2 til disposisjon slik at nevøen kunne få mest mulig kjøretrening.

LES OGSÅ: Onkel Petter stiller opp med favorittbilen for å hjelpe nevøen

Og trening - det ble det, mildt sagt. For skal man følge det historiske regelverket så kan denne bilen blant annet ikke ha servostyring.

– Den er best å kjøre når det er litt hastigheter. Inne på motorbanen, i veideler og når den havner utenfor sporene, så er det et helvete. Nå er jeg støl i armene, altså. Men dette var utrolig kult. Jeg setter så stor pris på å få denne muligheten, sier en sjeleglad, men sliten Oscar Solberg til Parc Fermé.

197 kilometer i timen

Han vet godt hva slags bil han har kjørt. Det ryktes at bilen er verdt et godt syvsifret beløp, og han har kjent på at han har vært svært redd for bilen til onkelen sin gjennom dagen.

– Men det er ikke en ripe i den, konstaterer Oscar og kartleser Jørgen Eriksen.

Han har holdt seg midt i veien, og knapt hatt et såkalt «tilbud». Men han har ikke slakket av på gassen.

– GPSen viste 197 kilometer i timen på maks fart. Fy flate, det er så fort det. Den ene prøva der, der var jeg faktisk redd. Tenk om vi hadde rulla der, a? Med armer og bein over alt og så videre, sier Oscar.

(Foto: Simen Næss Hagen)

– Jeg hadde vært mest redd for telefonen til Petter etterpå, skyter kartleser Eriksen inn.

Dog var de ikke langt unna at de faktisk måtte ta en kjedelig telefon til bilens eier, som forøvrig har vært og testet rallycrossbilen sin denne lørdagen og ikke kunne overvære løpet selv.

LES OGSÅ: Veibys andre strake seier i Numedalsrally

Motoren begynte å gå dårlig allerede på SS2. Det viste seg at den ene tennpluggen hadde knekt, og bilen gikk bare på tre sylindre.

– Dette går dette. Karosseriet skal uansett byttes på den, så nå er det bare å kline til, Oscar, lød det fra pappa Henning på service, etter å ha fikset problemet som gjorde at sønnen kunne fortsette løpet.

Misunnelig pappa

Pappa Henning fikset motortrøbbelet på enkelt vis på første service. (Foto: Simen Næss Hagen)

Henning innrømmer at han var svært misunnelig på sønnen, der han i stedet måtte ta til takke med å stå på sidelinja.

– Om jeg er misunnelig, ja? Jeg har jo ikke en gang fått lov til å prøve bilen, fortsatte Henning.

De hadde allerede fleipet om hvem som skulle si ifra dersom dagen skulle ende på skogen.

– Jeg ringer ikke Petter om vi ruller, sa kartleser Eriksen på første service.

– Ikke jeg heller, kontret Oscar kjapt.

I stedet kunne han ta en telefon til onkel å melde om en like hel bil og en meget godkjent fjerdeplass i klasse 11.

Bilen vakte oppsikt for noen og enhver som ville ta en ekstra titt på Petter Solbergs smykke av en Escort Mk2. (Foto: Simen Næss Hagen)
Powered by Labrador CMS