Stor framgang i Petters helse – men det er uaktuelt å gjøre comeback til tross for flere profftilbud fra utlandet

Alt handler om sønnen. Da spiller det ingen rolle for Petter Solberg at han føler seg friskere enn på lenge, og at proffkontraktene står i kø.

Publisert

I 20 år var det én mann som virkelig ruvet på toppen av norsk bilsport. Etter at han ble norgesmester i rally i 1998, så var det ingen som sammenhengende har ligget på det nivået i internasjonal bilsport som Petter Solberg gjorde gjennom 2000-tallets to første tiår.

Petter Solbergs siste opptreden bak rattet på den internasjonale arenaen skjedde under Rally Sardinia i fjor der han fikk kjøre oppvisning på Power Stage-etappen for Pirelli, med Andreas Mikkelsen som kartleser. (Foto: Petter Solberg Media Office)

I 20 år var det én mann som virkelig ruvet på toppen av norsk bilsport. Etter at han ble norgesmester i rally i 1998, så var det ingen som sammenhengende har ligget på det nivået i internasjonal bilsport som Petter Solberg gjorde gjennom 2000-tallets to første tiår.

Da han for mer eller mindre nøyaktig to år siden annonserte at hans profesjonelle bilsportkarriere er over - for godt - så handlet dette om to tydelige elementer; sønnen Oliver var i ferd med å etablere seg på et profesjonelt nivå som rallyfører, men ikke minst - Petters helse var ikke bra. Etter at han fikk påvist lungesykdommen sarkoidose i etterkant av finalekrasjen i Latvia 2017, så fikk han hard medfart.

Medisinfri

Generell jevnt nedsatt allmenntilstand, med sideeffekter som blant annet svekket syn, gjorde at energibunten fra Spydeberg rett og slett manglet energi. Mye av dette ble også tydelig illustrert i dokumentarfilmen og Oliver, Born2Drive, som kom på norske kinolerretter vinteren 2019.

Men da Parc Fermé snakket med Petter tirsdag ettermiddag, egentlig i forbindelse med en helt annen sak, så var det en respons av et svært positivt kaliber som Petter leverte på det helt ordinære smalltalk-spørsmålet «Hvordan går det om dagen? Går det bra med helsa, også?».

– Helsa er fin, den! Jeg føler meg helt frisk, egentlig. Det er det ingenting å si på. Jeg trenger ingen medisiner og slikt, nå. Så formen er bedre enn på flere år nå, sier Petter Solberg til Parc Fermé.

Dette har han blant annet fått kjenne på gjennom sine jevnlige brytekamper - bokstavelig talt - med Oliver. Dette er en treningsform de ofte gjør sammen, og det er tydelig at det har vært en positiv utvikling på Petters helse, ifølge ham selv.

– Vi har drevet mye med bryting. Da jeg var dårlig, så tok han meg med en gang. Men nå tar han meg ikke lengre, flirer Petter.

Men som nevnt i innledningen; for 46-åringen handler alt om sønnen Oliver nå om dagen. Da Hyundai signerte ham i desember i fjor, så visste at «de fikk med Petter» på kjøpet. Og det å få med Petter betyr altså en teknisk kompetanse av det sjeldne slaget innenfor rallysporten.

Står på at han har lagt opp

Petter Solberg fra sesongåpningen i Spania i 2018. Dette var like før han avslørte at han hadde fått påvist lungesykdommen sarkoidose som til slutt spilte en vesentlig rolle til at han valgte å legge opp som profesjonell bilsportutøver et snaut år senere. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

En skulle kanskje tro at hans involvering i fabrikkteamet til Hyundai ville gjøre ham kjøresugen igjen. Men det tenker ikke Petter på. Han har jo tydelig sagt at han er ferdig med å kjøre, og da hjelper det heller ikke at flerfoldige team har hatt forlokkende tilbud.

– Det har kommet tilbud fra Extreme E, fra WTCR (verdenscupen i standardbilracing) og noe Dakar-prosjekter. Alt dette har jeg sagt nei til i år. Det er jo helt utrolig at dette fortsatt kommer, da jeg har sagt jeg har lagt opp. Enda får jeg flere kontrakter lagt fram. Men du må ta et valg, og det valget har jeg vært veldig klar på. For meg handler alt om å følge opp Oliver, sier Petter.

Det vi egentlig ringte Petter om denne tirsdagen handlet om nyheten fra Formel 1 om at Williams har signert Francois-Xavier «FX» Demansion som teknisk sjef. «FX» har vært ett av Petters viktigste enkeltmennesker på ingeniørhold i hans aktive karriere, og var ansatt i teamet til Petter før han senere var med på å utvikle de tilnærmet uslåelige WRC-bilene til Volkswagen fra 2013 til 2016.

Hyller tidligere kolleger

På den andre enden av skalaen har Williams vært det ubestridte bunnlaget i Formel 1 de siste sesongene, men de har sikret seg to av de mest suksessrike personene fra rallysporten de siste årene; Volkswagens tidligere teamsjef Jost Capito og ingeniør Demansion.

– Gutta er gode. De står for en simpel filosofi, og Williams kommer til å komme oppover, sier Solberg.

Han snakker av erfaring der flere fra rallysporten har kommet inn i Formel 1-sporten. Haas-sjef Günther Steiner jobbet med Petter i hans tidlige dager i M-Sport, og Petters førstemekaniker fra Subaru er nå blitt Lewis Hamiltons førstemekaniker.

Duoen som Williams har signert kan nå være med på å vise at erfaring fra rally også gjør seg godt i Formel 1.

– Jost er flink til å holde teamet sammen. Han er en jævlig bra sjef, du får en trygghet og han får med seg investorene og kan bruke riktige folk på rett sted. Han har skyhøye mål og kommer til å få til dette. «FX» er megateknisk, han har jo vært i Le Mans og vært i alt som er. Dette kommer til å bli 100 prosent bra, sier Petter Solberg.

Powered by Labrador CMS