Østberg tok nye VM-poeng - Mikkelsen rullet vekk seieren

Mens Mads Østberg sørget for ett av dagens mest spektakulære hopp, rotet Andreas Mikkelsen bort nok en suveren seier på siste etappe.

Publisert

For å ta det siste først, Andreas Mikkelsen har vært i en klasse for seg gjennom hele Rally Portugal i WRC 2-klassen, men på den aller siste fartsprøven gikk det altså galt. Med en komfortabel tre minutters ledelse på stallkamerat Pontus Tidemand kunne Mikkelsen og kartleser Anders Jæger nærmest rygge inn til årets tredje WRC 2-seier.

For å ta det siste først, Andreas Mikkelsen har vært i en klasse for seg gjennom hele Rally Portugal i WRC 2-klassen, men på den aller siste fartsprøven gikk det altså galt. Med en komfortabel tre minutters ledelse på stallkamerat Pontus Tidemand kunne Mikkelsen og kartleser Anders Jæger nærmest rygge inn til årets tredje WRC 2-seier.

– Jeg kjører midt i veien og tar ingen sjanser. Alt handler nå om dra seieren i land. Veiene er røffe, og det er fort gjort å få en punktering, forklarer Mikkelsen, i lørdagens pressemelding titulert «Mikkelsen på vei mot suveren seier».

LES OGSÅ: Slik stokker vi om WRC-kabalen basert på årets prestasjoner

– Alt var min feil

Men seier skulle det altså ikke bli. Etter to kilometer var det sluttkjørt for den norske duoen. Mikkelsen erkjenner at han hadde tenkt til å gi full gass på siste etappe, ledelsen på tre minutter til tross.

– Fafe-etappen vil være powerstage-etappe i mange år fremover, og jeg tenkte at vi skulle pushe skikkelig for å få trening til vi er tilbake i en WRC-bil neste år. Etter halvannen kilometer kuttet jeg for mye i en høyresving. Vi traff en stein og bilen vippet rundt. Alt var min feil. Fryktelig irriterende. Selv om vi hadde bestemt oss for å gi alt, gikk det ikke fort der vi rullet. Jeg hadde andre- eller tredjegir, sier en skuffet 27-åring i en pressemelding.

Selve rullingen var relativt udramatisk. Bilen ble liggende på siden og gutta måtte ut av bilen for få den på hjulene igjen. Tidstapet i seg selv var ikke mer enn 45 sekunder, hvilket kunne holdt til å beholde seieren i mål. Men - bilen hadde fått såpass store skader at de var nødt til å stoppe like etter på.

– Vi kjørte videre, men så viste det seg fort at slangen på radiatoren var blitt ødelagt og vi måtte svinge inn til siden og bryte løpet, forklarer Andreas, som misbrukte muligheten til å sikre seg sin tredje seier på tre løp for Skoda Motorsport denne sesongen.

Pontus Tidemand hadde fått med seg det som hadde skjedd, og kunne konstatere at WRC 2-seiern var hans om han kom i mål.

– Jeg så at Andreas hadde stoppet ikke langt fra starten. Jeg syns utrolig synd på han når han må bryte på siste fartsprøven på denne måten. Han har vist en utrolig fart denne helgen. Med seier her så er det i alle fall det en fantastisk start på min sesong, sa Pontus Tidemand i mål på Fafe-etappen.

LES OGSÅ: Robin (25) er én av få som har fått sitte på i en 17-spec WRC-bil

Østberg gliste etter megahopp

For Mads Østberg endte løpet med et stort smil, etter at han mistet mulighetene for en god plassering med en punktering fredag. Han valgte før dette løpet å gå fra Michelin til Dmack-dekk, som har sine fordeler og ulemper. Dmack-dekkene har vist seg å være raske, men samtidig mindre holdbare med tanke på punkteringer, noe Østberg skulle bli offer for spesielt på den femte fartsetappen.

– J**** god idé å kjøre Dmack, utbrøt Østberg sarkastisk i spontan irritasjon da han skjønte at punkteringen spolerte et løp som kunne blitt svært godt for Våler-gutten.

Søndag var humøret annerledes. Og med en kjempesats over det berømte og beryktede Fafe-hoppet like før mål på Power Stage satte i gang latterkrampe hos både Østberg og kartleser Ola Fløene på vei inn mot mål.

– Det føltes bare helt feil når vi kom over hoppet der. Jeg lurer på om jeg landet på 40 meter, gliste Østberg i intervjuet i målgang.

– Godt observert, svarte TV 2-kommentator Anders Grøndal da reprisebildene kunne konstatere at Østberg hadde helt rett.

Det ble til slutt en 8. plass og fire nye VM-poeng for Østberg, i en helg han har benyttet til å bli enda litt bedre kjent med bilen ettersom dette kun var hans tredje løp for sesongen.

– Vi vant to fartsetapper i dette rallyet, men to punkteringer på SS4 og SS5, den siste med et tidstap på tre og et halv minutt, gjorde at vi mistet muligheten til å kjempe der oppe. Tempoet var bra på de første etappene på fredag, men etter punkteringene dreide det seg bare om å komme i mål og bruke resten av løpet til å teste forskjellig oppsett og dekk, forteller Østberg etter Rally Portugal.

Det var franskmannen Sebastien Ogier som totalvant Rally Portugal, 15,6 sekunder foran Thierry Neuville og et drøyt minutt foran Dani Sordo. Estiske Ott Tänak tok Power Stage-seieren.

LES OGSÅ: Tre på topp, Østbergs syvende seier og 52 i bryteprosent

Powered by Labrador CMS