DEL
Foto: Red Bull Content Pool
Foto: Red Bull Content Pool

Mannefall blant flere toppførere, men vårt norske håp holder koken så til de grader.

PS! Denne artikkelen er skrevet og publisert før fredagens Super Spesial-etappe, hvor vi tar høyde for at det ikke skjer store forandringer i sammendraget.

Etter flere måneders pause etter Rally Sweden, har vi omsider et gledelig gjensyn med Mads Østberg og Ola Fløene i Rally Argentina denne helgen. Og den norske duoen har åpnet sterkt, for gjennom fredagens kjøring har Østberg siktet seg inn på 2. plassen, riktignok et snaut minutt bak overraskelsesmannen Elfyn Evans som har kjørt godt, og antakelig hatt en smule fordel av startposisjonen.

Men Østberg har god grunn til å være fornøyd etter etappene fredag. Toyota-fører Jari-Matti Latvala tapte i tillegg nesten 24 sekunder på grunn av motorproblemer, slik at klatret Østberg opp til en 2. plass.

– Dette var fantastisk. En veldig god etappe. Etter så lang tid utenfor bilen, så fant vi en god strategi. Det er så bra når planen fungerer. Hva planen var – det kan jeg ikke si. Den er hemmelig, sa en strålende fornøyd Østberg etter den sjette fartsetappen.

LES OGSÅ: Slik er livet til Mads Østberg forandret for alltid

- ANNONSE -

Før fredagens siste superspesial-etappe opplevde Østberg riktig nok noe tekniske problemer med bilen som satte førerferdighetene på prøve.

– Jeg hadde litt problemer med bremsene, og det var en del vandring på pedalen. Enkelte steder klarte jeg nesten ikke stoppe bilen. Det er ikke noe særlig for konsentrasjonen, så jeg gjorde et par feil, forklarte Østberg etter den åttende fartsetappen.

Dramatisk ble det i alle fall for både Citroën-førerne Kris Meeke og Craig Breen, og også for Hyundai-fører Dani Sordo. Totalt uforberedt traff Meeke et sprett inn i en venstresving på SS4, slo rundt og tok nærmest en «McRae» for dem som kjenner til hans historie fra Rally Kypros i 2002. Nord-iren fullførte riktig nok etappen – selv om han måtte bryte senere.

På samme etappe fikk også lagkamerat Breen trøbbel med girkassen og måtte selv melde pass da bilen låste seg i 5. gir. Melde pass måtte også spanjolen Dani Sordo da han tok styrestaget etter å ha truffet en stein på den tredje etappen.

LES OGSÅ: Nå har TV-kanalen sikret seg WRC-rettighetene ut året
LES OGSÅ: WRC-bilen lever igjen – men nå parkeres den for godt