God norsk statistikk som bakteppe i Andreas' siste sjanse for året
Skal Andreas Mikkelsens «famous last words» fra fjorårets Rally Australia treffe blink i år?
– Jet tror vi kan forvente bra saker her neste år. Det er fint å sitte her og vite at jeg er i den riktige bilen for neste år.
Det var Andreas Mikkelsens siste ord i Rally Australia i fjor, etter at han ledet overlegen før dobbeltpunkteringen sendte ham ut av seierskampen.
Nå har dette året gått, og 2018 har vært et marerittår for Mikkelsen. Store deler av skylda er blitt lagt på bilen, og i tre av løpene som har gått på fast underlag har han også vært tydelig med å understreke at bilen er ukomfortabel å kjøre etter hans smak.
På grusløpene har han pådratt seg mengder med uflaks og uhell, og tidvis vist vinnertempo når alt fungerer som det skal. 2018-historikken til tross, så skal det altså statistisk sett være fullt mulig for Mikkelsen å kjempe om seier i Australia.
Så var det om han klarer det, da?
I mandagens pressemelding har han i hvert fall troen på at han personlig kan avslutte sesongen med stil, samtidig som han er i team ordre-posisjon overfor lagkamerat Thierry Neuville med tanke på både førergullet og teamgullet for Hyundai.
– Rally Australia er helt klart et av yndlingsløpene mine, og jeg liker veldig godt å kjøre her. Jeg forventer å være med å fighte helt i toppen i år også, fastslår Mikkelsen i pressemeldingen.
Med norske øyne har vi god historikk i Rally Australia, og ved siden av Rally Wales, så er løpet i Australia vi har de beste norske statistikkene. Det er også det eneste løpet hvor to ulike nordmenn har vunnet, med Petter Solbergs seier i 2003 og Andreas Mikkelsens seier i 2016.
I tillegg viser etapperesultatene at det er sanket en haug med etappeseire der siden 2000-tallet. Under tar vi et utdrag av de fleste løpene hvor det er blitt prestert godt med norsk flagg på kjøredressen.
2000
Petter Solberg debuterer «down under» og kjører i tillegg sitt tredje løp for Subaru. Og han kliner virkelig til.
Fram til SS7 har han ikke bare vunnet to etapper, men han har også lagt seg inn på en tredjeplass. Etappen etter kjører derimot Petter av veien, og må bryte løpet.
2001
Petter Solberg vinner én etappe, og ligger på en sjetteplass og poengplass midtveis under andre dag - noe som var absolutt godkjent i 2001. Taper terreng mot slutten av løpet og blir nummer syv.
2002
Petter Solberg åpner løpet med å lede, og vinner også tre etapper gjennom løpet. Sikrer pallplass ved å bli nummer tre, og legger grunnlaget for at han faktisk kan kjempe om VM-sølv, noe han også klarer etter at han vant finaleløpet i Wales.
2003
Petter Solberg vinner, det som også skal bli hans eneste seier i Australia. En av mange spennende dueller som Solberg har hatt sammen med Sebastien Loeb på 2000-tallet.
Dette året kjempet de om sekunder helt til siste dag. Da satte Solberg inn støtet på de to siste etappene og parkerte franskmannen da det gjaldt som mest.
2004
Petter Solberg kjører av veien på den fjerde etappen etter å ha ligget på andreplass. Nytt av dette året er at WRC tester ut et nytt reglement for å restarte løpet dersom bilen kan repareres igjen.
Dog vil man ikke bli tellende på totallisten, men det var åpenbart at det gikk en liten «f» i Solberg etter avkjøringen. På de neste 17 etappene han fikk restarte, vant han 11 av dem.
2005
Petter Solberg leder løpet med 13,9 sekunder etter å ha vunnet fire av etappene. Så tar motoren kvelden på SS14 og Solberg er ute av løpet.
Når det er sagt så måtte han bryte av det spektakulære slaget. Uunngåelig treffer Solberg en kenguru i høy fart, som skaper så store skader på fronten at det ikke lar seg gjøre å fortsette.
2006
Mens tiden i Subaru stadig går tyngre, henger Petter Solberg fortsatt med i Australia. Denne gang må han se seg slått av Mikko Hirvonen, men andreplassen totalt er én av fire pallplasser han tar denne sesongen.
2011
Vi skrur klokka fem år fram i tid, og Petter Solberg er tilbake som privatfører i Australia. Og i et krevende år med Citroën DS3 under nytt reglement, så klarer Solberg å innkassere nok en pallplass, én av to denne sesongen, ved å bli nummer tre.
Tredjeplassen holder han hele veien fra første dag, og attpåtil tok han én etappeseier og lå stort sett på topp tre på etappene.
2013
I 2011 hadde løpet forflyttet seg fra Perth i vest til Coffs Harbour i øst, og 2013 var første året hvor Mads Østberg og Andreas Mikkelsen stilte til start.
Det ble henholdsvis femte- og sjetteplass i deres debut «down under».
2014
2014 var året hvor Andreas Mikkelsen begynner å sanke pallplasser, og i Australia kjører han inn til tredjeplass sammenlagt.
Han kjempet med Kris Meeke over flere etapper andre dag, men Mikkelsen stakk fra og forseglet tredjeplassen mens Jari-Matti Latvala og Sebastien Ogier kjempet om seieren.
2015
Året hvor Mads Østberg som kjent kolliderte med en tømmerbil på gjennomkjøring og måtte stå over løpet. Andreas Mikkelsen i ny duell med Kris Meeke, men pådrar seg en 10 sekunders tidsstraff som sørger for at pallen glipper.
2016
Andreas Mikkelsens siste VM-seier i skrivende stund. I Volkswagens aller siste løp, kjemper han i en ren duell mot verdensmester Sebastien Ogier. Mikkelsen kommer vinnende ut av den duellen og tok også 10 etappeseire av 23 mulige.
Mads Østberg ble nummer seks.
2017
I sitt første løp i Australia for Hyundai vinner Andreas Mikkelsen fem av de første åtte etappene og er overlegent best i løpet. Pådrar seg en uheldig dobbeltpunktering, og uten nok reservehjul så må han bryte løpet i ledelse andre dag.