Snurret seg vekk fra god seiersmulighet i Estland

Unggutten tilbake i rallybilen etter en sommer preget av mye rallycross.

Publisert

Oliver Solberg hadde litt å følge opp etter Rally Talsi, hvor han selv uttalte at han hadde «knekt rallykoden», der en bremsesvikt hindret ham fra en potensiell overlegen klasseseier.

Oliver Solberg hadde litt å følge opp etter Rally Talsi, hvor han selv uttalte at han hadde «knekt rallykoden», der en bremsesvikt hindret ham fra en potensiell overlegen klasseseier.

Etter to måneders ventepause var det latviske mesterskapet tilbake i Rally Estland, også med et WRC-preget startfelt der Ott Tänak totalvant foran Hayden Paddon og Craig Breen.

I klassen for forhjulsdrevne biler ville Oliver Solberg melde seg på i tetkampen mot Ken Torn, som også kjører Junior-VM. Og selv om det ble to etappeseire siste dagen så holdt ikke det inn for estiske Torn som vant klassen.

– Jeg mistet mye første dagen på grunn av en snurring, men ellers følte jeg meg rask til å kunne kjempe om seieren, sier Oliver Solberg til Parc Fermé.

Utover dette er han strålende fornøyd med egen innsats, ettersom det skilte kun 12,5 sekunder ettter 14,5 mil med fart opp til Torn.

– Absolutt. For meg var det egentlig en perfekt helg. Jeg fikk bra fart på slutten, og det var et veldig vanskelig løp, sier 16-åringen videre.

Det gjenstår tre løp i det latviske mesterskapet. Først Louina-Eesti Ralli i Estland før det hele avsluttes over to løpsdager i Rally Liepaja i midten av oktober. Det betyr nok en gang lange pauser utenfor rallyløp for Solberg og kartleser Veronica Engan.

I mellomtiden skal han kjempe om det nordiske mesterskapet i rallycross hvor han nå har ledelsen, samtidig som det kan være aktuelt med et EM-løp i rallycross ettersom runden i Höljes røyk. Tidligere i sommer har han tatt seieren i både Arvika og Skien, og neste uke tar han også fatt på «Norges Råeste Bakkeløp» i Målselv.

Uansett har ikke Solberg noe problemer mellom å veksle mellom å kjøre Supercar i rallycross og en R2-bil i rally selv om kontrastene er store både bilmessig og løpsmessig.

– Det er klart at det er lang ventetid, men kan kommer likevel fort inn i det. Det tar cirka én prøve, så er du der, sier Solberg.

Powered by Labrador CMS