Slik vil Volkswagen ofre egen utvikling for å stoppe brannproblematikken

Cirka hver femte aktive bil har tatt fyr. Nå har Volkswagen iverksatt etterforskning.

Publisert

Sist helg gikk intet mindre enn tre Volkswagen Polo R5 opp i røyk. To av dem under VM-runder Rally Portugal, den tredje i et sveitsisk nasjonalt løp.

Ole Christian Veiby. (Foto: @World / EVEN Management)

Sist helg gikk intet mindre enn tre Volkswagen Polo R5 opp i røyk. To av dem under VM-runder Rally Portugal, den tredje i et sveitsisk nasjonalt løp.

Fra før har to identiske biler tidligere blitt offer for flammene. Av totalt 27 aktive biler, ifølge eWRC-databasen, så er altså fem av disse nå notert for branner.

Én av disse bilene er Ole Christian Veiby sin, formelt eid av Kristoffersson Motorsport i Sverige. Underveis i Rally Portugal meddelte Volkswagen Motorsport at de tok brannutviklingen på største alvor, og skulle finne ut av problemene.

Førsteprioritet hos fabrikken

Gjengangeren har vært at bilene har tatt fyr bak. Dermed er det grunn til å tro at er en årsaksammenheng som starter fra bakre del, eksempelvis ved eksos- og bensintankområdet, og ikke i selve motorrommet foran hvor det også er stor varmegang.

– Dette er førsteprioritet for oss nå. Det er vanskelig å finne naturlig årsak til brannene. Vi vet at brannene starter bakfra på bilene, men det er vanskelig å finne presise detaljer når vi mister bilen fullstendig i en brann. Noen ganger ender vi opp kun med metall å analysere, og da er det ikke så lett å hente ut presise årsaker og finne data, sier en talsmann i Volkswagen til avisen Autosport.

Sikkerhet framfor ytelse

De har kalt inn ekstra brannkyndig mannskap som kan forsøke å tegne et bedre bilde av hva som skjer. Volkswagen hevder videre at de har døgnberedskap for å få avklart dette raskest mulig.

Flere uttalelser fra rallymiljøet via Twitter-kanalen har også kommet med forslag om hvorvidt samtlige Volkswagen Polo R5 bør få startnekt fram til problemet er løst, da uforutsette branner også kan utgjøre en potensiell sikkerhetsrisiko.

Dette er imidlertid påstander som verken Volkswagen eller FIA har tatt noe standpunkt til. Volkswagen er imidlertid klar på at de vil ofre alt av annen utvikling for å få løst problemet.

Francois-Xavier Demaison, teknisk sjef i Volkswagen Motorsport. (Foto: Volkswagen Motorsport)

– Hvis vi må ofre en homologerings-joker for dette, så er det slik vi må gjøre det. Dette er viktigere enn å utvikle mer ytelse og finne nye tideler per etappe. Vi har allerede noen ideer, men alle nye deler må testes og evalueres i simulerte forhold før de settes på bilene. Men vi har løst problemer før ganske greit og vi kan få det til nå også, sier Volkswagens Motorsports tekniske sjef, Francois-Xavier «FX» Demaison.

Powered by Labrador CMS