Slik taklet arrangøren uværet på fjellet da NM-runden ble utsatt med over en time

Det tok over 30 år før Numedalsrally for første gang lot seg bremse opp av kolonnekjøring på Dagalifjellet. Men arrangøren var likevel godt forberedt.

Publisert

(NORE OG UVDAL): Etter avlysningen i fjor grunnet mildvær fikk arrangøren av Numedalsrally, NMK Nore og Uvdal, omsider reist kjerringa og gjennomført det som egentlig var et ganske så prikkfritt arrangement og det som avslutter vintersesongen av Rally-NM.

Erik Engen i tett snødriv over Smådøl Motorstadion tidlig lørdag morgen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

(NORE OG UVDAL): Etter avlysningen i fjor grunnet mildvær fikk arrangøren av Numedalsrally, NMK Nore og Uvdal, omsider reist kjerringa og gjennomført det som egentlig var et ganske så prikkfritt arrangement og det som avslutter vintersesongen av Rally-NM.

Prikkfritt i alle fall etter forholdene. For forholdene var alt annet enn enkle.

«Alt» skjedde i forbindelse med SS2. Først stoppes etappen etter at den blir blokkert av en løpsbil som har kjørt av og sperrer veien. Deretter fortsetter uværet i form av tett snødriv og sterk vind over fjellet, som skaper svært vanskelige kjøreforhold på transportetappen på vei ned igjen.

Ulykke på transportetappe

Etter rapportene Parc Fermé har fått blir samme løpsbil som sperret etappen også rammet av en trafikkulykke med en personbil på transportetappen, selv om det raskt ifølge lokalt politi ble konstatert kun lettere skader på de involverte. Men som følge av været og vanskelige bergingsforhold ble det også iverksatt kolonnekjøring på transportetappen ned Dagalifjellet.

Dette resulterte altså i store forsinkelser for arrangøren. Mer enn en time tok det før bilene kunne samle seg i samme tidsintervall ut fra regruppering og service, men da Ole Christian Veiby skulle hylles på målrampa i Rødberg sentrum, så var dette kun med 15 minutters forsinkelse til slutt.

Løpsleder Torill Karlsrud fikk etterhvert raskt kontroll på situasjonen, blant annet med god hjelp av assisterende løpsleder og rallyseksjonsleder Arne Ingar Stulen. De hadde også umiddelbart en plan B klar, deriblant ved å kansellere siste prøven ned Smådøla som følge av uværet - som også gjorde at arrangøren sparte inn mye av tidstapet.

– Vi så jo værmeldinga og visste at det kunne skje, men vi var som strutsen og håpa på det beste. Men vi tenkte at vi måtte ta det når dagen kommer. Vi kunne ikke legge noen andre planer. Så nå fikk vi jo se hvordan den norske fjellheimen er når været er slik man ikke ønsker, sier løpsleder Torill Karlsrud til Parc Fermé, og retter en ekstra stor takk til Stulen for at de klarte å berge situasjonen under noen lunde kontroll.

Vært forberedt i alle år

Torill Karlsrud, løpsleder for Numedalsrally. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Numedalsrally fikk sin spede begynnelse på 80-tallet gjennom Rally 200 og NMK Vinterrally, før Numedalsrally ble etablert i sitt navn i 1989. Det skulle altså gå 31 år før kolonnekjøring på fjellveien i deres faste rutenett skulle påvirke løpet.

– Det har aldri skjedd før. Dette var 29. gangen vi arrangerte, og først nå ble det kolonne.

– Er kolonnekjøring på transportetappen noe dere lenge har fryktet som arrangør?

– Vi har jo hele tiden visst at det kan skje. Det er jo fjellet dette. Men stort sett har vi hatt fint vær, og de gangene det har vært litt blåst, så har det ikke vært nok til at det blir kolonnekjøring, sier Karlsrud.

Powered by Labrador CMS